Petak, 30.09.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Poginulo je 36 vozača motora od početka godine

Većina vozača ima obaveznu kacigu, ali bi trebalo da koriste i drugu zaštitnu opremu. – Povrede koje nastaju prilikom pada i udara o vreo asfalt su izuzetno teške
(фото: Раде Крстинић)

Od početka godine do sada na srpskim putevima poginulo je 36 vozača motocikala i mopeda, a blizu 800 vozača i putnika je povređeno. Od tog broja oko trećine poginulih i povređenih je iz Beograda. Prema statističkim podacima, najviše vozača motocikala i mopeda strada na početku i kraju sezone i u julu i avgustu. Neuobičajeno je to što je sve više poginulih i povređenih starije od 40 godina.

– U odnosu na raniji period, kada je ginulo i više od 100 vozača godišnje, situacija je bolja. Naročito ako se u obzir uzme 2009. kada je stradao 121 vozač motocikla. Ali, ako se poredi s prošlom godinom, onda je stanje na drumovima lošije. Do kraja jula ove godine na srpskim putevima poginula su 23 vozača motocikla i sedam vozača mopeda, a prošle u istom periodu 21 vozač motocikla i pet vozača mopeda – navodi dr Vladimir Jevtić, predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista.

Većina vozača u poslednje vreme nosi kacigu, ali ostalu zaštitnu opremu veliki broj njih i dalje ne koristi.

– Često se dešava da ljudi voze u tričetvrt pantalonicama, majicama, ali i papučama. U slučaju nesreće, ako vozač ima kacigu, svakako će biti zaštićeniji, ali se zna da u takvim situacijama posebno stradaju noge, kolena, ruke, šake… Možete misliti kakve povrede nastaju prilikom pada i klizanja po vrelom asfaltu ako je vozač u pantalonicama i majici. Zbog toga je zaštitna oprema jako važna. Neki kažu da je skupa, ali u odnosu na to da čuva život i sprečava povređivanje – nije. Sada se zaštitna oprema može naći i za 300, 400 evra. Ima, naravno, i one skuplje, ali i ova od 300 evra „radi posao”. Uostalom, koliko košta motocikl – oprema nije skupa. Naravno, država može izaći u susret i skinuti dosta visoku carinu s ove opreme, što bi dodatno podstaklo vozače da je nabave – kaže Jevtić.

Mnogi vozači se žale, ističe, da im je u opremi vruće i da je zato ne koriste.

– To, naravno, nije nikav izgovor. Jeste da po zakonu vozači od zaštitne opreme moraju da imaju samo kacigu, ali i u praksi vide i sami da im to nije dovoljno – dodaje on.

Najčešći uzrok stradanja motociklista je brzina. Ali, u poslednje vreme pojavljuju se i neki drugi razlozi.

– Vozači motocikala voze potpuno oslobođeni misli i činjenice da su saobraćaju. I kada se dogodi neka nepredviđena situacija, ne znaju šta ih je snašlo, pa ne mogu odmah ni da reaguju kako treba. Sve češće se javlja i agresija. Ima je u vožnji, ali i u ponašanju motociklista. Umesto da se koncentrišu na put i druge učesnike u saobraćaju, oni se svađaju s njima. Upravo zbog toga se desi i do 15 odsto više nezgoda – objašnjava Jevtić.

Mnogi smatraju da je starosna granica razlog povećanom broju nesreća.

– Imamo mlade vozače koji se ponašaju odgovorno, ali ima starijih koji se u vožnji zaista ponašaju bahato. Sve se više dešava da stariji od 40 godina stradaju ili bivaju povređeni u nezgodama sa motociklima. Oni obično kupe motocikl jer misle da su u trendu, da je to fensi, a onda bahato ponašanje prenesu na vožnju, na ulicu. Na povećan broj saobraćajki s motociklistima utiče i to što znanje koje steknu na obuci u auto-školama nije dovoljno. Smatram da su im potrebni dodatni časovi. A postoje mesta gde zaista mogu dobro da upotpune svoje iskustvo kada je reč o vožnji motocikla – ističe Jevtić.

U Srbiji, prema grubim procenama, ima oko 85.000 vozača motocikala i mopeda.

Komentari3
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

dusan1
Ja skoro 30 godina 'ne silazim' sa motocikla . Dnevno minimum 40 Km kuća-posao u Italiji . Razlika u odnosu na Srbiju i BG je u onome što se u Srbiji naziva 'agresivna vožnja' . Niti su vozači automobila i autobusa 'navikli' na motocikle niti piloti dvotočkaša imaju osećaj da ih 'onaj drugi' ne vidi. Da neoprezno otvori vrata na autu i natera moto-biciklistu na udes , dva puta mi se desilo u Srbiji a jednom u Italiji i to je vozač bio Bugarin ! Italijan je i sam biciklista pa zna i vodi računa .
Milan Ffm
Ja spadam u motorcikliste preko 50 god. starosti. I vozim motor isključivo u kožnom kombinezonu. Ali pri brzini preko 100 a često i preko 200km/h je iluzorno očekivati nekanvu zaštitu od 2-3 mm goveđe kože. Najveća opasnost na putu su upravo vertikalni nosači zaštitne ograde, stabla drveća, nosači saobraćajnih znakova, bandere i tome slično. Putevi su svuda na svetu na žalost projektovani za automobile a ne za motorcikle. Idealno bi bilo da se motor vozi samo na stazi za motorcikle.
Baba
Kako voze, malo je.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.