Petak, 02.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Poskupljenja menjaju sadržaj potrošačke korpe

Sve više se kupuju proizvodi trgovačke robne marke i to najviše osnovne životne namirnice, mlečni proizvodi, prerađevine, zamrznuto povrće i papirna galanterija
(Фото А. Васиљевић)

Rekordni rast cena uveliko menja navike potrošača prilikom svakodnevnih kupovina. Kako saznajemo u velikim trgovinskim lancima kupci se masovno okreću privatnim robnim markama posebno u segmentu hrane i pića jer su cene u odnosu na brendirane proizvode niže i do 30 odsto. Slična je situacija i u Evropi – raste prodaja ovih proizvoda u svim kategorijama, a i evropska statistika predviđa da će se takav trend nastaviti i u narednim godinama. Ne čudi, jer potrošači, pokazalo se i u ranijim kriznim periodima, traže približan kvalitet za manje novca što proizvodi trgovačke marke i nude.

velikim trgovinskim lancima kupci se masovno okreću privatnim robnim markama posebno u segmentu hrane i pića jer su cene u odnosu na brendirane proizvode niže i do 30 odsto

Već nekoliko godina ovi proizvodi više nisu jeftina zamena za one poznatih proizvođača, a i trgovci su u kontinuitetu ulagali u njihov kvalitet, ambalažu, pa i marketing. Udeo u prodaji raste poslednjih deset godina. Globalna istraživanja pokazuju da je u prvoj pandemijskoj godini rast prodaje ovih proizvoda bio dvocifren, da bi 2021. iznosio samo jedan odsto. Međutim, inflacija raste i to opet ide u prilog ovom delu tržišta.

Najnoviji podaci pokazuju da je udeo trgovačkih robnih marki u prodaji stigao do 50 odsto, a iz agencije za istraživanje tržišta „Nilsen” je saopšteno da je to učešće trenutno 53 procenta. Razlog za širenje linija ovih proizvoda su pre svega niže cene, pa je mogućnost uštede veća. Reč je o artiklima koje za velike trgovce proizvode poznati proizvođači ali pod imenom trgovačke robne marke čija je maloprodajna cena niža jer trgovci brinu o transportu, plasmanu i marketingu...

Kako su ranije za „Politiku” izjavili u kompaniji „Delez Srbija” proizvodi njihove privatne robne marke čine više od 30 odsto ukupnog asortimana, a njihova zastupljenost na policama raste u kontinuitetu. Navode da potrošači najviše kupuju osnovne životne namirnice, mlečne proizvode, prerađevine, zamrznuto povrće i papirnu galanteriju. Kada je reč o hrani i najprodavanijim artiklima u trgovinskim lancima kažu da su tokom prethodnog meseca, kao i u istom periodu prošle, pa i 2019. godine, u top pet najprodavanijih artikala bili lubenica, paradajz, voda i banane.

Međutim, reč je o sezonskoj robi čija prodaja raste u ovo doba godine, posebno što voće i povrće trgovci nude po sniženim cenama. Opšti utisak je da je u korpi sve više osnovnih namirnica, kao i da je prosečan račun u kupovini sve veći. Prema statističkim podacima, cene proizvoda i usluga lične potrošnje u julu su u odnosu na jun ove godine povećane za jedan odsto. Inflacija je u julu iznosila 12,8 procenata, a očekuje se da u septembru dostigne najviši nivo i to 14 procenata. Kada se gleda prosečan rast cena slika je drugačija u odnosu na stvarno stanje, jer neki artikli su poskupeli i više od 50 odsto, ali je njihovo učešće u prosečnoj potrošačkoj korpi zanemarljivo. U odnosu na decembar cene su u proseku više za 8,4 procenta.

– Posmatrano po glavnim grupama proizvoda i usluga klasifikovanih prema nameni potrošnje, u julu 2022. godine, u odnosu na prethodni mesec, rast cena je zabeležen u grupama rekreacija i kultura (3,2 odsto), transport (2,3), alkoholna pića i duvan (2), stanovanje, voda, električna energija, gas i ostala goriva (1,9), oprema za stan i tekuće održavanje (1,5), zdravlje (0,8), restorani i hoteli (0,7) i obrazovanje (0,2), navodi se u statističkom izveštaju. Najveću stavku u potrošnji domaćinstava čine i dalje izdaci za hranu i bezalkoholna pića i to 34,3 odsto, dok se za stanovanje, vodu, struju, gas i ostala goriva izdvaja 16,6 procenata ukupnih prihoda.

 

Komentari4
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

električar
Poskupljenja su veoma moćna, za razliku od kupaca ... Ona su toliko moćna da mogu i da isprazne potrošačku korpu. Interesantno je to da bi ovi što sebe zovu "vlast" i za to imali "objektivno objašnjenje" ... I nastaviuli bi po starom ...
dusan1
Ако су ови подаци тачни онда је у Србији стандард далеко изнад ЕУ-запада ! Ко за становање и режије троши 60-70% прихода а на храну ни 10% док остало иде на 'fast fud' превоз и одећу може само да завиди некоме у Србији.
Zoran
Frondi u Americi je malo skuplji nego u Srbiji. U Srbiji oko 250 dinara u Americi oko 320 dinara. A i plate su tu negde. :)
slobodan
To u Srbiji ne interesuje nikoga. Mi se radujemo sto , eto Zapad propada, a Rusija kao pobedjuje. Vec 6 meseci a nikako da predju onih 10% osvojene teritorije. Samo objavite vest kako je neka kriza na Zapadu i mi srecni.To sto su kod nas cene kakve jesu, ma sta ima veze.Samo da nam je da odemo do Paralije i Pefkohorija...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.