Sreda, 07.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
SEĆANjE: IVANKA ŽIVKOVIĆ (1936–2022)

Ostavila je nasleđe kao da je imala tri života

Bavila se slikarstvom, restauracijom i konzervacijom, kopiranjem fresaka i prenošenjem svog bogatog znanja i iskustva mlađim generacijama kao profesor
(Фото: породична архива)

Ako se za nekoga s punim pravom može reći da je živeo za umetnost, onda je to Ivanka Živković. Završila je studije slikarstva sa magistraturom kod profesora Nedeljka Gvozdenovića 1962. godine na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu. Potom je magistrirala i na prestižnom Kraljevskom institutu za umetničko nasleđe u Belgiji 1966. godine.

Bavila se slikarstvom, posebno crtežom i pastelom, restauracijom i konzervacijom, kopiranjem fresaka i uvek prenošenjem svog bogatog znanja i iskustva mlađim generacijama kao profesor na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu od 1974. do 2002. godine, gde je dva puta bila prodekan i v. d. dekana. Predavala je i na Akademiji lepih umetnosti (19962004), učestvovala u mnogim sazivima umetničkih kolonija širom Srbije, izlagala na više od 80 grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu i na brojnim samostalnim u Briselu, Beogradu, Amsterdamu, Milanu, Atini, Meksiku, na Kritu, u Velikoj Plani, Somboru, Vrbasu, Čačku, Nišu, Pirotu ...

Od 1969. do 1985. kopirala je niz kompozicija za Galeriju fresaka u Beogradu i bila dobitnica lepih domaćih i međunarodnih priznanja:1964. na 4. Likovnoj jeseni u Somboru; 1978. u Salsomađore Terme (Italija) dodeljena joj je zlatna medalja; 1983. u Rovinju plaketa Grizija i Velika plaketa sa poveljom Univerziteta umetnosti u Beogradu; 1986. nagrada Zavičajnog muzeja Rovinja a 1987. Spomen-plaketa Fakulteta likovnih umetnosti. Bila je ugledan član ULUSa i Društva konzervatora Srbije.

Konzervacijom srednjovekovnog živopisa počela je da se bavi početkom šezdesetih godina, zahvaljujući divnom posvećeniku staroj umetnosti i pesniku Sveti Mandiću. Rukovodila je radom ekipa koje su štitile freske i vratile im sjaj u manastirima i crkvama u zemlji i izvan nje, gde njene duge boravke i posvećeni rad pamte Borač, Jošanica, Stoliv, Kotor, Reževići, Gornjak, Sisojevac, Ramaća, Slovac, Koporin, Pustinja, Krnjevo, kao i Lučka kapetanija u Sočiju, a učestvovala je sa ekipama i u Beloj crkvi karanskoj, Mileševi, Svetom Petru u Rasu, Sopoćanima, Pećkoj patrijaršiji, kapeli Ludberg u Varaždinskim Toplicama, Pavinskoj crkvi u Lepoglavi, u Pivi i Savini.

Završivši čišćenje i zaštitu fresaka u Ramaći pod Rudnikom iz 1392. godine, Ivanka je 1986. priredila u Beogradu izložbu odabranih kopija za koje je prof. Gordana Babić napisala da pokazuju kako je ona predano istraživala stare tehnike i ikonografske pojedinosti, poštujući postupak dalekog, nepoznatog slikara i kako je iskusno odabrala pojedine likove i scene koje su otkrivale način njegovog rada. Dočarala ga je strpljivim kopiranjem svakog poteza starih majstora, crteža, nanošenja senki i široke palete bojenih namaza, sa zaključkom da je u radu učestvovalo više majstora.

Kopije fresaka, u čije je nastajanje Ivanka Živković pronicala, imale su i vrednost dokumenta, jer su svemu poklanjale pažnju, beležile prirodna oštećenja i pukotine na zidu, a isticanjem detalja u izrazu likova, u kostimima, nakitu i sličnom vraćale u život izgled stare srpske vlastele.

Drugi deo Ivankine senzibilne prirode bio je okrenut sopstvenom viđenju sveta oko sebe. Slikala je predele jakim potezima i živim kolorističkim saglasjima, ali je najduže i uporno crtala tušem i perom, varirajući dimenzije i inventivne ahromatske biomorfne teme plodova ili osušenih cvetova u stotinama varijanti. Nije doticala ljudske sudbine ni socijalna vrenja, već je otkrivala srž umetničkog kreda i stvaralačkog čina. Aleksa Čelebonović je u Ivankinom slikarstvu prepoznao intelektualne konstrukcije, jer je tumačila ono što nije fizički vidljivo, a Ljiljana Ćinkul afirmaciju radosti stvaranja kroz dinamične pulsacije realizovane najboljim materijalom, kao što je ručno pravljen suvi pastel od skupocenih pigmenata. Povodom njene najreprezentativnije izložbe u Galeriji Haos 2018. godine, kada je prikazala svoj šezdesetogodišnji rad na crtežu – „intimnim zapisima na papiru, govoru duše”, po rečima Borke Božović – Miško Pavlović je u predgovoru kataloga napisao da se umetnica ne obazire na hirovitosti i pomodnosti vremena i da njeni radovi podsećaju na dragocene muzejske eksponate u najboljem smislu te reči, na jedan pomalo iščezli pristup stvaralaštvu – iskren kao ispovest, potpun kao uteha.

Odlikovala se otmenošću stare garde, građanskim ponašanjem i isticanjem vrednosti koje odlaze u istoriju. Biće zapamćene njene krupne plave oči, uvek u čudu zbog nekih njoj dalekih aktuelnih pojava, i njene divne negovane ruke dugih prstiju, okićene najlepšim nakitom iz svih delova sveta kroz koje je rado i često putovala. I pored teških bolesti koje su je zaokupljale poslednjih godina, do kraja je verovala da će se vratiti svojim crtežima. Taj hrabri duh ipak je poklekao pred neumitnim.

Za katalog Likovne kolonije banje Selters u Mladenovcu 2015. napisala je da je imala zadovoljstvo da celog života uživa u radu i druženju, i da na radost pacijenata ostavlja svoja tamo urađena dela. Kakvo lepo zaveštanje... Ostavila je za sobom nasleđe kao da je imala tri života!

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Zoran
Hvala za clanak. Predivno napisano, za jednu tako posebnu osobu.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.