Sreda, 30.11.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Reli u čast kraljevića Tomislava kroz četiri grada

Donošenje Zakona o oldtajmerima doprineće očuvanju i uvećanju ovog kulturnog blaga, a vlasnicima olakšati registraciju i nabavku
(Фото В. Проковић)

Aranđelovac, Topola – Posle prošlogodišnjeg uspešnog obnavljanja Memorijalnog relija oldtajmera u čast kraljevića Tomislava Karađorđevića koji je prvi put održan pre dvadesetak godina, svojevrsna svetkovina starih četvorotočkaša ponovo je promovisana u četiri grada. Nesvakidašnji prizor na ulicama i duh davnih vremena, mogli su da vide građani Aranđelovca, Topole, Mladenovca i Beograda.

Prošlog vikenda u organizaciji Fondacije „Koreni”  prinčevskog para Ljubice i Mihaila Karađorđevića i saradnji sa Oldtajmer klubom Beograd, uz podršku Opštine Topola i turističkih organizacija Aranđelovca, Topole i Mladenovca, ove gradove je obišlo pedesetak vanvremenskih vozila. Radoznala publika je imala priliku da vidi i veći broj automobila iz dvadesetih godina prošlog veka, kao i druge modele među kojima su najmlađi bili iz sedamdesetih godina prošlog veka.

– I u Aranđelovcu je mali muzej, a izložba vozila je bogata. Najstariji automobil je „dodž” iz 1924. godine koji je korišćen u filmu „Maratonci trče počasni krug”  tu su „vilis” iz 1927. godine, „mercedes” iz 1934, „ševrolet” iz 1928, „pontijak” iz 1929, a ima i „kadilaka”, „bjuika”. Vozila napravljena između dva svetska rata se retko viđaju, a ovde ih baš mnogo – rekao je Bora Nastasić, predsednik Oldtajmer kluba Beograd.

Ljubitelji ovih vanvremenskih vozila inače muku muče jer u Srbiji još ne postoji zakon o oldtajmerima koji će vlasnicima, ljubiteljima i budućim imaocima olakšati registraciju i nabavku. Automobili koji imaju istorijsku i muzejsku vrednost ne smeju se i ne mogu tretirati kao obični automobili, jer oni to nisu.

– Zbog nepostojanja ovog zakona, imamo velike probleme u vezi sa tehničkim pregledima i skupom registracijom zbog čega je odliv ovakvih vozila iz zemlje mnogo veći nego uvoz. Tako nestaje srpska kulturna baština, jer je mnogo retkih i istorijskih primeraka već otišlo iz Srbije. U svim drugim zemljama postoji mogućnost da se legalizuju vozila sa izgubljenom dokumentacijom i pokojnim vlasnicima, a samo kod nas to ne može. Zato ljubitelji oldtajmera iz regiona dolaze u Srbiju, kupuju retke automobile po niskim cenama, onda ih u svojim zemljama legalizuju i tako obogaćuju njihovu kulturnu baštinu, a naša propada. Kad zakon bude usvojen, to će biti zaustavljeno. Inače, kod nas ima samo par stotina pravih oldtajmera koji imaju ekskluzivnu  vrednost, ne računajući „fiće” i „bube”, mada se rapidno smanjuje i njihov broj. Postoje ljudi koji su se specijalizovali za marke automobila („fiće”, „bube” ...) i oni se šleperima odvoze iz Srbije. Važan podatak je i taj da ima više od 200 vozila koja su uvezena u poslednje četiri godine, a ne mogu da se registruju, pa je i taj uvoz stao – objašnjava Nastasić, koji je vlasnik bronzane „bjuik elektre” 225 iz 1960. godine sa kraljem rokenrola na tablicama, jer je i sam Elvis Prisli u svojoj kolekciji imao baš ovakav auto.

Dragan Markušev iz Pančeva, vlasnik Muzeja motocikala u ovom gradu, dovezao je „pontijaka” iz 1928. godine sa zastavicom Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca, jer je auto u tom periodu i izrađen.

– Imao sam čast da iz Topole u Aranđelovac ovim autom dovezem princa Mihaila Karađorđevića i njegovu ćerku. Ovaj automobil je deo muzejske kolekcije. „Pontijak big siks”, model 6-28, ima 3.092 kubika i 46 konjskih snaga, ima drvene točkove, jedan je od 1.087 proizvedenih „dabl fetona”, 89. po redu i za šest godina napuniće vek. U mom vlasništvu je sedam-osam godina, ali je trebalo puno rada do ovakvog izgleda. Nekada je bio u vladi Argentine, pa je četrdesetih godina prošlog veka došao u Evropu gde je i restauriran – objasnio je Markušev.

„Himermobil” ili „kamper° iz „Mercedesove” produkcije 1978. godine, u vlasništvu Zvonka Đurića, prvi put je u Aranđelovcu. Ova pokretna kuća sa originalnom opremom koja sadrži dva kreveta, kuhinju, frižider, šporet, sudoperu, funkcionalni toalet, jedan je od prvih evropskih modela.

– Kod nas je već godinu dana i nadamo se da će donošenje zakona olakšati da ga carinimo. Mi sa oldatjmerima najmanje učestvujemo u saobraćaju, jer samo paradiramo nekoliko puta godišnje – rekli su Đurićevi saradnici.

Ovi starovremenski lepotani danas mogu da se vide još u filmovima i serijama, a mlađa populacija je sa posebnom radoznalošću i interesovanjem zagledala detalje. Ideja da ovaj Memorijalni reli preraste u tradiciju je oživela jer je i sam kraljević Tomislav Karađorđević bio veliki ljubitelj automobila i ovakvih unikatnih vozila.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.