Subota, 10.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Harmonija različitosti na „Joakimfestu”

U takmičarskom delu programa 17. međunarodnog pozorišnog festivala u Kragujevcu biće izvedeno pet predstava po izboru teatrologa Miroslava Radonjića
Књажевско-српски театар, домаћин „Јоакимфеста” (Фото: Б. Карталовић)

Kragujevac – Knjaževsko-srpski teatar će još jednom ugostiti pozorišta iz zemlje i susedstva u okviru „Joakimfesta”, međunarodnog pozorišnog festivala koji se u najstarijem srpskom profesionalnom pozorištu (1835), uprkos problemima, održava od 2006, s tim da je do pre dve godine nosio naziv „Joakiminterfest”. Problemi nisu mimoišli ni ovogodišnje izdanje, pa će na 17. „Joakimfestu”, umesto uobičajenih sedam predstava, biti izvedeno pet pozorišnih komada koje će publika moći da vidi tokom druge nedelje oktobra. Predstave je odabrao teatrolog Miroslav Radonjić, direktor Sterijinog pozorja koji je kragujevački festival svrstao među najvažnije u regionu.

Ovogodišnji „Joakimfest” biće otvoren sedmog oktobra, predstavom „Živi pesak”, rađenoj po motivima stvaralaštva pesnika Ota Tolnaija i likovnog umetnika Pala Petrika, a u režiji Kinge Mezei. Reč je o koprodukciji Narodnog pozorišta iz Subotice, Pozorišnog udruženja „Novem” i Regionalnog kreativnog ateljea iz Kanjiže. Kako je to objasnio selektor Radonjić, „Živi pesak” je neverbalno-vizuelna senzacija koja otvara širok spektar asocijativno-metaforičkih predela, tvoreći predstavu sofisticirane, inteligentne i ekspresivne poetike.

Predstava „Skupština” je rađena po motivima drame „Porodična skupština” Kristine Klemente, u adaptaciji i režiji Ivana Stjepanovića i Ivana Plazibate, a izvodi je ansambl Gradskog pozorišta „Jazavac” iz Banjaluke. U pitanju je duhovita komedija koja kroz apsurdne i izrazito komične epizode razotkriva grotesknu političku situaciju u Bosni i Hercegovini.

Predstava „Jugoslavija, moja otadžbina”, rađena je po motivima poznatog romana „Jugoslavija, moja dežela” Gorana Vojnovića. Reč je o zajedničkom projektu teatara iz Kopra i Prijedora, te Fondacije „Fridrih Ebert”, a dramatizaciju i režiju potpisuju Ivan Velisavljević, Aleksandar Novaković i Marko Misirača. Scenska dramatizacija proznog predloška fokusirana je na priču o sudbini porodice u smutnim ratnim i poratnim vremenim u kojima pojedinac pokušava da razmrsi složene identitetske dileme.

„Pristanak” je poznata predstava Ateljea 212, u režiji Nebojše Bradića koji na scenu postavlja melodramski, crnohumorni, intimni i znalački napisan dramski tekst savremene engleske autorke Nine Rejn. Reč je o intrigantnoj priči o mladim ljudima, dva bračna para i dvoje samaca, preplitanju njihovih ličnih i profesionalnih aspekata života, te komplikovanim međusobnim odnosima iz kojih izviru teška pitanja prava i pravde. Prema rečima teatrologa Radonjića, srpska praizvedba „Pristanka” je bez ikakve sumnje jedan od relevantnih pozorišnih događaja prošle sezone.

Takmičarski deo festivala zatvara predstava „Maj nejm iz Goran Stefanovski”, koju u adaptaciji i režiji Branislave Ilić i Branislava Mićunovića izvodi Dramski teatar Skoplje. Zahtevna adaptacija je obuhvatila sedam uzornih tekstova Gorana Stefanovskog, jednog od najznačajnijih jugoslovenskih i makedonskih dramskih pisaca. Komad se bavi sudbinom savremenih apatrida koji su se, ne svojom krivicom, našli na vetrometini turbulentnih istorijskih događaja s kraja 20. i početka 21. veka. Predstava „Maj nejm iz Goran Stefanovski“ oplemenjena je efektnom scenografijom Aleksandra Denića i emotivnom muzikom Vlatka Stefanovskog.

Selektor Radonjić je na konferenciji za novinare objasnio da je prilikom odabira predstava za 17. „Joakimfest” zanemario lični gledalački senzibilitet koliko je to moguće, sve kako bi publici, umesto određenog koncepta i sopstvene pozorišne doktrine, ponudio uvid u aktuelna pozorišna dešavanja, kroz „harmoniju različitosti” što je i moto ovogodišnjeg „Joakimfesta”. Iako su žanrovski različite, svaka od selektovanih predstava počiva na dramaturški suvereno postavljenim pričama koje nas se duboko tiču, naglasio je Radonjić uoči početka festivala, čija su ograničenja, kako je to objasnio direktor Knjaževsko-srpskog teatra Mladen Knežević, plod mnogobrojnih organizacionih, tehničkih i finansijskih faktora.

Uz skroman prateći program, 17. „Joakimfest” u Kragujevcu biće zatvoren 12. oktobra, kada će u čast nagrađenih Nikšićko pozorište izvesti predstavu „Boing-boing”.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.