Ponedeljak, 28.11.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Država će dokapitalizovati „Er Srbiju” sa 15,47 miliona evra

Vlada Srbije povećava vlasnički udeo na 83,6 odsto, dok će „Etihad” iz Ujedinjenih Arapskih Emirata imati 16,4 procenta vlasništva u zajedničkoj kompaniji
(Фото Ер Србија)

Država će dokapitalizovati „Er Srbiju” sa 1,82 milijarde dinara, što je 15,47 miliona evra, čime će svoj vlasnički udeo u ovoj kompaniji uvećati na 83,6 odsto. Iz „Er Srbije” navode da će to biti učinjeno na osnovu Uredbe o uslovima i kriterijumima usklađenosti državne pomoći kroz dokapitalizaciju učesnika na tržištu radi otklanjanja poremećaja u privredi prouzrokovanih epidemijom kovida 19. Podsećanja radi, tom uredbom predviđeno je da preduzeća koja su u problemu zbog pandemije mogu da dobiju novac od države, ali će država zauzvrat dobiti udeo u njihovom vlasništvu.

U toku je postupak dokapitalizacije srpske nacionalne avio-kompanije, koji će biti sproveden na osnovu ugovora zaključenog između Ministarstva privrede i „Er Srbije”.

Kako objašnjavaju uvećanje osnovnog kapitala kompanije, preduzima se kao mera otklanjanja poremećaja nastalih u poslovanju tokom 2021. prouzrokovanih pandemijom. Posle sprovedenog postupka, Srbija će povećati svoj vlasnički udeo u „Er Srbiji” sa dosadašnjih 82 na 83,6 odsto, dok će udeo „Etihad ervejza” biti umanjen sa 18 na 16,4 procenta.

– Zahvalni smo Vladi Srbije na tome što je tokom 2020. i 2021. pružila podršku nacionalnoj avio-kompaniji kroz dokapitalizaciju. Time je kompaniji omogućeno da prevaziđe poteškoće u poslovanju uzrokovane pandemijom virusa korona u najtežem periodu u istoriji putničkog avio-saobraćaja. Takođe, na ovaj način stvorene su osnove za dalje nesmetano poslovanje i prevazilaženje teškoća izazvanih pandemijom, a kompanija će raditi na daljem osnaživanju svoje pozicije regionalnog lidera i nastaviće da pruža direktan i indirektan doprinos srpskoj ekonomiji – kažu predstavnici „Er Srbije”.

U ovoj kompaniji naglašavaju da je dokapitalizacija srpske nacionalne avio-firme preduzeta na zahtev „Er Srbije”, u skladu sa pomenutom uredbom vlade kojom se predviđa mera dokapitalizacije privrednih subjekata pogođenih pandemijom. Posebno napominju da je to u potpunosti usklađeno sa privremenim pravnim okvirom Evropske komisije, kojim se uređuju mere državne pomoći za podršku privredi u toku trenutne pandemije, uključujući i dokapitalizaciju.

– Komisija za kontrolu državne pomoći je razmotrila predložene mere i potvrdila da je uvećanje osnovnog kapitala društva usklađeno sa pozitivno-pravnim propisima Srbije, čime su se stvorili uslovi da se dokapitalizacija sprovede – navode iz „Er Srbije”.

Inače, država je u decembru 2020. uplatila „Er Srbiji” 100 miliona evra pomoći, takođe kroz dokapitalizaciju na osnovu pomenute uredbe. Time je država krajem 2020. povećala vlasništvo u toj kompaniji sa 51 odsto na 81,97, dok je „Etihadu” udeo pao sa 49 procenata na 18,03.

Nenad Gujaničić, broker „Momentum sekjuritisa”, kaže da je činjenica da „Etihad” ne želi da ulaže novac u „Er Srbiju”. On je u položaju pasivnog akcionara, koji ne učestvuje u dokapitalizacijama, ne unosi novac u zajedničku kompaniju i samim tim mu se smanjuje vlasničko učešće.

– U suštini državi nije cilj da poveća vlasnički udeo. Povećanje vlasničkog udela dolazi kao posledica upumpavanja novca u aviokompaniju, jer je avio saobraćaj  imao velike probleme u proteklih nekoliko godina zbog pandemije koja ih je masakrirala. Taman kada su se malo oporavile avio kompanije porasla je cena kerozina. U tom smislu im ne cvetaju ruže. „Er Srbija” se vratila na pristojan nivo broja putnika, približno onom iz 2019. Ali generalno avio-kompanije nisu na tom nivou. Aerodrom „Nikola Tesla” je negde na 80 do 90 odsto putnika iz pretpandemijskog perioda. To je iznad evropskog proseka i svi su manje ili više u sličnim problemima – navodi Gujaničić.

Prema njegovim rečima ako su avio-kompanije kotirane na berzi mogu da traže od akcionara da unesu kapital, a ako su mimo berze traže od svojih vlasnika ili države da ih finansiraju.

Upitan da li će država ostati većinski vlasnik „Er Srbije” ili će tražiti novog strateškog partnera on odgovara da ne veruje da će se u bliskoj budućnosti bilo šta menjati zbog generalno lošeg poslovnog ambijenta u kome se nalaze avio-kompanije.

– Sada je izuzetno teško naći kredibilnog partnera zato što nikome ne cvetaju ruže. Neke veće avio-kompanije su bankrotirale. Bilo je reči ranije da će se „Etihad” povući iz „Er Srbije”. Za njega je ta priča bila uspešna za razliku od drugih kompanija u kojima se provukao jer je prošao kao bos po trnju. Ovde za sada ostaju kao pasivan akcionar – ocenjuje Gujaničić.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.