Ponedeljak, 05.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
70. SAN SEBASTIJAN

„Zlatna školjka” prvi put ide u Kolumbiju

„Srebrne školjke” odlaze u Japan i Kinu, a nije nevažno što je autorka pobedničkog filma Laura Mora treća žena reditelj u kontinuiranom pobedničkom nizu
Лаура Мора са „Златном шкољком” за победнички филм „Краљеви света” (лево), Генки Кавамура са „Сребрном шкољком” за најбољу режију, Карла Куилез и Пол Киршер најбољи глумци (Фото: 70. ССИФФ)

Kolumbijski „Kraljevi sveta”, sa koscenarističkim i rediteljskim potpisom Laure More, na jubilarnom 70. San Sebastijan festivalu osvojio je „Zlatnu školjku” za najbolji film prema odluci žirija kojim je predsedavao argentinski producent Matijas Mosteirin.

Mora se tako dvostruko upisala u istoriju sansebastijanskog festivala: kao treća žena reditelj u kontinuiranom pobedničkom nizu (2020. pobedila je Gruzijka Dea Kulumbegašvili sa „Početkom”, a 2021. Rumunka Alina Grigore sa „Plavim mesecom”), ali kao i autor iz Kolumbije koji je prvi put u sedamdesetogodišnjoj istoriji ovog festivala donela kinematografiji svoje zemlje „Zlatnu školju”.

Laura Mora (Medelin, 1981) nije nepoznata širokoj filmskoj javnosti, njen debitantski film „Ubij Isusa” je 2017. godine osvojio ovde nagradu u programu „Novi reditelji”, kao i nagradu žirija kritike Fedeore. Sa „Kraljevima sveta”, kao svojim tek drugim dugometražnim filmom u karijeri, sada se popela na sam vrh. I zaslužila je jer je ova njena filmska priča o neposlušnosti, prijateljstvu i dostojanstvu koje postoji u otporu, baš kao i prethodna („Ubij Isusa”) i hrabra i žestoka i veoma angažovana. Njen film priča o petorici dečaka sa ulica uvek uzavrelog Medelina. O pet mladih kraljeva bez kraljevstva, bez zakona, bez porodice, rešenih da krenu na put u potragu za obećanom zemljom. Mora negde između stvarnosti i delirijuma nudi subverzivnu priču ispričanu kroz vizuru ovog simpatičnog, ali i divljeg „kraljevskog” klana. Snovi i mašta su uvek iznad stvarnosti. Putuje se u nigde, a tamo nigde se sve dešava...

Vrlo dobar utisak i na festivalski zvanični žiri i na publiku ostavio je i japanski film „Stotinu cvetova” Genkija Kavamure, kome je pripala „Srebrna školjka” za najbolju režiju. Kavamura je do sada bio poznat kao producent animiranih filmova, a ovo mu je sada debitantsko autorsko delo koje potpisuje i kao scenarista, kao reditelj i producent. I zato je nagrada još značajnija. On gledalištu nudi i tematski i estetski značajan i privlačan film u kojem pripoveda o krhkosti pamćenja i sećanja – kroz  priču o starici Juriko, čiji um ubrzano počinje da bledi zbog demencije, i njenom sinu Izumiju, čija su sećanja na majku tako živopisna i sveprisutna. Jedno sećanje ga stalno proganja. Ono, kada je verovao da mu je majka nestala...

„Srebrna školjka” za najbolji scenario otputovaće u Kinu zajedno sa koscenaristima Dong Jun Džuom i Vang Čauom (on je i reditelj) zbog načina na koji su napisali filmsku priču „Žena”. Kao koscenarista i reditelj, Vang Čau uranja u vremenski period od kasnih šezdesetih do ranih osamdesetih godina prošlog veka u Kini. Prati sve promene, tako što u fokus stavlja jednu običnu radnicu, koja se u tom periodu hrabro oslobodila okova dva nesrećna braka i odrasla u pravu spisateljicu, pišući istrajno svoju prozu tokom svog kratkog slobodnog vremena koje je imala posle težačkog rada u jednoj radionici. Čauov film nije od one vrste kada se žena glorifikuje uz patetiku ili iz potrebe postojanja „političke korektnosti”. Čauova „Žena” je žena sa punom svešću i hrabrošću da pronađe svoje (zasluženo) mesto u društvu bez obzira na sve moguće otežavajuće okolnosti...

Među laureatima jubilarnog festivala, koji je ugostio i mnoga zvučna i značajna imena svetske kinematografije, našli su se i mladi glumci iz španskog filma „Majčinski” Pilar Palomero i francuskog „Zimski dečak” Kristofa Onorea. Karla Kuilez i Pol Kiršer ravnopravno su podelili „Srebrnu školjku” za najbolju glumačku izvedbu. Argentinski reditelj i direktor fotografije Manuel Abramovič je za fotografiju iz svog filma „Pornomelanholija” takođe osvojio „Srebrnu školjku”, dok je specijalnu nagradu žirija primila debitantkinja Marijan Matijas za „narativni angažman, originalnost i intenzitet” u filmu „Trkač”. Pobednički film programa „Novi reditelji” je francuski debitantski „Rezervni ključevi”, rediteljskog para Žan Aslon i Pol Santijon, dok je nagradu publike (u svim festivalskim programima) sa najvećim brojem glasova osvojio argentinski film „Argentina, 1985” Santjaga Mitrea...

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.