Nedelja, 27.11.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Akvaplaning – šta uraditi kad auto počne da „pliva”?

(Pixabay)

Vožnja po kiši je rizična iz više razloga. Magle se stakla, auto slabije koči, udarne rupe postaju nevidljive, saobraćaj se usporava, saobraćajne gužve postaju još gore, vozači još nervozniji.

Akvaplaning je ipak naročito opasan, pošto do njega uglavnom dolazi pri višim brzinama, a pritom može potpuno da se izgubi kontrola nad vozilom, što znači da i posledice mogu da budu katastrofalne.

Šta je akvaplaning i kako do njega dolazi?

Guma na sebi ima šaru koja je takvog oblika da se kroz posebne kanale izbacuje vodu preko koje guma prelazi. Kvalitetne gume sa neistrošenom šarom mogu da izbace zaista velike količine vode kroz te kanale. Međutim, u nekim situacijama gume jednostavno ne mogu da dovoljno brzo da istisnu vodu na koju nailaze, pa se između guma i asfalta stvara sloj vode koji ne može da pobegne i ponaša se kao led.

Tada gume u potpunosti gube kontakt sa asfaltom. To se zove akvaplaning, piše sajt Polovni automobili. Šta će da se desi kada dođe do akvaplaninga zavisi od zaista mnogo faktora-  brzine kretanja, da li je auto na pravcu ili u krivini, kolika je dubina vode na asfaltu, kakav je kvalitet guma, da li je reč o vožnji velikom brzinom po jakoj kiši ili o naletanju na baru.

Tu su i faktori koje mnogi ne smatraju važnim, ali ipak mogu da utiču u velikoj meri: odnos širine i visine gume, namena gume, masa vozila .

Generalno, što je gumi više istrošena šara, akvaplaning će lakše da se javi.

Pri kojim brzinama može doći do akvaplaninga? Uglavnom preko 50 kilometara na sat, mada ukoliko i pri nižoj brzini uletite u dublju vodu na putu, takođe može doći do privremenog gubitka kontrole ili čak ozbiljnijih posledica, naročito ako vozač panično odreaguje kočenjem ili volanom.

Inače, kada pogonski točkovi izgube kontakt sa podlogom zbog akvaplaninga, obrtaji motora mogu naglo da skoče, mada i tu situacija zavisi od toga da li je kontakt izgubio samo točak sa jedne strane, da li auto ima ESP ili samo ASR i kako će oni odreagovati ukoliko ih ima. Ukratko – nema univerzalnog pravila.

Auto može i samo levim ili desnim točkovima da naleti na baru na putu i da se samo na njima javi akvaplaning, što može da se manifestuje na različite načine u zavisnosti od dubine vode, brzine kretanja, stanja guma, itd. U takvim situacijama najbolje je da se ne reaguje već da pustite da auto pređe i da zadržite pravac kretanja.

Kako reagovati kada dođe do akvaplaninga?

Bez panike – to je veoma važno. Bez oštrog kočenja i kontriranja volanom. Podignite stopalo sa papučice gasa, ali ne suviše naglo. Ukoliko se nalazite na pravcu i nije došlo do zanošenja, čim auto dovoljno uspori i točkovi ostvare dovoljan kontakt sa asfaltom, moći ćete da povratite punu kontrolu. Za to vreme čvrsto držite upravljač u odgovarajućem položaju, odnosno u pravcu u kojem se vozilo kreće.

Ako počnete blago da se zanosite, pažljivo sa kontriranjem, pošto može da se desi da gume iznenada dobiju trakciju, što lako može da dovede do mnogo ozbiljnijeg zanošenja i gubitka kontrole nad vozilom. Jednostavno, teško je dati univerzalne savete kako se ponašati kod akvaplaninga. Teorija je jedno, a praksa je nešto potpuno drugo...

Na primer, akvaplaning ne mora da „uhvati” ili „pusti” istovremeno sva četiri točka, pa kočenje ili naglo puštanje gasa može da dovede do zanošenja, dok bi lagano puštanje gasa pomoglo da se vrati trakcija i kontrola nad vozilom. Možda trakciju izgube samo prednji točkovi...

Akvaplaning ne mora da se pojavi na svim točkovima

Ova činjenica dodatno komplikuje situaciju, naročito kod automobila koji nemaju naprednu elektroniku, kao što su ABS, ASR ili ESP. Jednostavno, ako vozač počne refleksno da koči, a njegov auto nema elektroniku koja će da stabilizuje auto, zanošenje može da bude katastrofalno, čak i ako je u pitanju naletanje na malo veću baru. Akvaplaning takođe može da se pojavi a da vozač to i ne primeti, naročito ako je reč o kratkotrajnoj pojavi. Možda se auto trzne kada ESP odreaguje čim točkovi dobiju trakciju, dok će vozač to pripisati nekoj neravnini na putu.

Kako izbeći akvaplaning?

Ono što je najvažnije, prilagodite brzinu uslovima na putu, usporite kada naiđete na deo puta na kojem deluje da je voda dublja, preko mostova, nadvožnjaka i podvožnjaka, na deo puta sa lošijim asfaltom ili kolotrazima, proveravajte dubinu šare na gumama. Takođe, gume moraju da budu naduvane na odgovarajući pritisak, zato što su nedovoljno naduvane gume rizične i u ovoj situaciji. Ako vozite po auto-putu ili nekom drugom putu na kojem ima kolotraga, budite mnogo pažljiviji.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.