Subota, 10.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
BELEŠKE S PUTA: UZBEKISTAN

Avantura na Putu svile

Tokom 18 dana putovanja bilo je i lepih i neprijatnih iskustava, a najlepši utisak ostavili su drevni gradovi Samarkand, Buhara i Hiva
Етно-плес у Бухари (Фото Виктор Лазић)

Kada sam prijateljima rekla da idem u Uzbekistan, svi su se čudili i pitali me zašto baš tamo. Moj odgovor, kao i za Pakistan, bio je vrlo jednostavan: tamo nisam bila. Kada obiđete šezdesetak zemalja, onda vas privlače nove i manje poznate destinacije.

Uzbekistan se nalazi u centralnoj Aziji i jedna je od 15 država nastalih raspadom Sovjetskog Saveza, i jedina, pored Lihtenštajna, koja nema more a okružena zemljama koje takođe nemaju more. Graniči se s Kazahstanom, Turkmenistanom, Kirgistanom, Tadžikistanom i Avganistanom, koji postaju sve zanimljiviji za turiste, sa svojim orijentalnim šarmom, srednjovekovnim izgledom, turbulentnom istorijom i raznolikom kulturom.

Kako stići? Krenete ujutro u šest sati kombijem do Budimpešte, čekate nekoliko sati let za Istambul, pa onda još nekoliko sati do polaska u Taškent. Stižete u ranu zoru, a sve to jer je tim putem jeftinije. Kad smo stigli, iako pomalo izmrcvareni i umorni, nismo otišli u hotel da se smestimo i odmorimo. Kola i šofer već su nas čekali i avantura je počela.

Pogled na Taškent sa TV tornja (Foto Viktor Lazić)

Taškent – muzej do muzeja

Ceo dan obilazak muzeja, dvadesetak što državnih, što privatnih. Državni su u prelepim monumentalnim zgradama, sa po nekoliko spratova, fenomenalno uređeni, da vam se zavrti u glavi od lepote, a onda odete u neki privatni, manji i odmorite i pogled i dušu. To su muzeji značajnih ljudi Uzbekistana, muzičara, pisaca, pevača, naučnika, u kućama u kojima su oni živeli, a naslednici su ih pretvorili u muzeje, pa pored njihovih umetničkih dela možete videti i predmete koje su koristili u svakodnevnom životu.

Saznali smo da te privatne muzeje pomaže država i oni ne naplaćuju ulaznice, za razliku od državnih. Razumem da postoje nacionalni muzej, galerije, muzej književnosti, istorijski, arhitektonski, ali iznenadili su me muzeji zdravlja, represije ili komunikacija čiju opravdanost shvatite tek kad ih pogledate. U jednom od muzeja nalazi se i najstariji Kuran na svetu. Posetili smo i muzej posvećen prvom predsedniku Islamu Karimovu, koji je puno uradio za svoju zemlju.

Uveče smo stigli do „Magičnog grada” za relaksaciju, za svaki uzrast, pa smo i mi podetinjili, išli u akvarijum, muzej poznatih lica, slikali se s Merilin Monro, Putinom i kraljicom Elizabetom, na udobnim jastucima u ležećem položaju, na „nebu” gledali i slušali zanimljivu priču o vasioni. Vrhunac ludorija bio je let, uz pomoć 3D tehnike, preko celog Uzbekistana. Pojeli smo nešto i oko ponoći stigli konačno u naš lepi hotel s bazenom, ali je krevet bio najprimamljiviji.

Državni Timurid muzej u orijentalnom stilu u Taškentu (Foto Stevanka Češljarov)

Temperatura je stalno iznad 40 stepeni, pa glad i ne osećate, što je dobro, jer sve vreme morate da vodite računa šta jedete i da li je sve dobro oprano i kojom vodom, jer voda iz česme nije za piće. Tako izbegavamo voće, u restoranima salatu...

Inače, palov je glavno jelo, što je zapravo pirinač s mesom. Jede se ovčetina i piletina, langma (povrće s mesom i testom) i pije mnogo čaja. Uzbekistanci po vrućini piju vruću tečnost. Kada sam rekla da bih mogla samo supu da pojedem, naš vozač me je odveo u njihov ekspres restoran gde oni jedu i dobila sam praznu supu, ali u posebnom tanjiru parče mesa, jedan krompir i šargarepu. To je nešto kao naš rinflajš.

Mi smo inače najviše para potrošili na hladne napitke, kupujući male flaše vode, sokova i čajeva, jer se velika brzo zagreje. Nešto nama nepojmljivo: nema kafića, kafenisanja, gluvarenja, nema pikavaca jer gotovo niko ne puši.

Minaret na zdanju u Samarakandu (Pixabay), Samarkand (Foto Viktor Lazić)

Iz Taškenta krećemo vozom do Samarkanda u kojem smo nekoliko sati. To je najvažniji grad na Putu svile koji je osnovan 700. godine pre nove ere i koji se nalazi na Uneskovoj listi kulturne baštine, a posetićemo i Buharu i Hivu gde je živeo Aleksandar Veliki i stolovao Timur Lenk, nekadašnji vladar cele središnje Azije.

Kad padne mrak na trgu Registan počinje spektakl boja: svi otvori na kulama su osvetljeni i dva sata menjaju boje, a okolo hiljade ljudi stoje i posmatraju tu čaroliju. Mi smo već bili unutra ceo dan, jer smo imali ulaznice, ali tu nema ni hrane ni pića, pa ko izdrži.

U pustinji, pod jurtama

Sutradan je na programu bio put u pustinju i moj prvi susret s jurtama, okruglim nomadskim šatorima, pristojno uređenim, u koje se putnici sklanjaju od vremenskih nepogoda. Da li od pustinjske prašine ili nečeg drugog, tek počela sam da kašljem i taj kašalj, kao i razne bakterije koje sam tamo zaradila, još nisam sasvim sanirala, zato preporučujem, ako putujete na ovu stranu, obavezno ponesite lekove.

Trg Registan u Samarkandu (Foto Viktor Lazić)

Do Buhare smo išli putem koji na sve liči samo ne na put, ali drugog načina nema. Sreća je što su nam stomaci bili prazni. Buhara je lep grad, pa brzo zaboravite muku kako ste teško stigli. Poznat je po ručno rađenim tepisima. Naišla sam tamo na žene koje su mi se osmehivale svojim zlatnim osmesima, jer su im usta bila puna zlatnih zuba, za koja su, kako same kažu, radile godinama da bi ih nabavile. To je statusni simbol.

I poslednje mesto na Putu svile je grad Hiva, kažu najlepši, ali to su nam rekli i za Buharu. Zapravo, svaki je lep i zanimljiv i ima se po čemu pamtiti. U okolini Hive su tvrđave od blata, drugog materijala i nije bilo pre toliko vekova.

To je moja priča o Uzbekistanu, bez ulepšavanja. Ne znam da li bih baš ponovila ovo osamnaestodnevno putovanje, ali se i ne kajem, jer sam se odatle vratila bogatija novim saznanjima i iskustvima, a to je neprocenjivo.

Spomenik Nasradin hodži

Jureći od muzeja do muzeja po Taškentu, videli smo i nekoliko raskošnih džamija. Hazrat i Bela džamija ostavljaju vas bez daha, kao i ruska pravoslavna crkva, eko-park, Babur park sa spomenikom Puškinu. Zatim smo obišli stanicu metroa, popeli se na televizijski toranj, s čije visine je predivan pogled na prestonicu Taškent. U gradu su i bezbrojni spomenici, svi monumentalni u natprirodnim veličinama. Jedino je spomenik Nasradin hodži na njegovom magarcu u prirodnoj veličini.

Nasradin hodža u Taškentu (Foto Viktor Lazić)

Čuda na trgu Registan

Samarkand je čuven po Registanu, predivnom trgu na kojem se nalazi niz medresa i džamija s dominantnim tirkiznim kupolama. Registan znači „grad od peska”, jer je nekada tle ispod bilo prekriveno peskom.

To je danas turistički kompleks u čijim dvorištima su, kad prođete kroz velike i bogato izrezbarene kapije, male zanatske radnje, gde možete svašta kupiti, ali i posmatrati kako se ručno oslikavaju tanjiri, svilom vezu stolnjaci, kuju metalni predmeti. Devojka koja veze rekla mi je da joj je potrebno mesec i više dana za jedan stolnjak.