Ponedeljak, 28.11.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Kinezi otkrili gorivo budućnosti, i to na Mesecu

(Фото Д. Жарковић)

Kineski naučnici pronašli su novi lunarni mineral u obliku kristala koji se krio unutar uzoraka prikupljenih na Mesecu 2020. godine. Kina je treća zemlja, posle Amerike i bivšeg Sovjetskog Saveza, koja je otkrila novi mineral na našem nebeskom pratiocu.

Novi mesečev mineral pronađen je u česticama lunarnog bazalta koje se ispituje u laboratorijama u Kini. Čangezit-(Y), nazvan po kineskoj mitološkoj boginji meseca, Čang'e, fosfatni je mineral i stubasti kristal. Do ovog otkrića su došli istraživači sa Pekinškog istraživačkog instituta za geologiju uranijuma koji su pronašli jedan kristal Čangezita-(Y) koristeći difrakciju rendgenskih zraka dok su proučavali čestice prikupljene na Mesecu, piše RTS.

Misija „Čange-5” koja je sletela na mesečev Oceanus Procelarum u decembru 2020. bila je prva misija za vraćanje lunarnih uzoraka od sedamdesetih godina prošlog veka. Misija je prikupila 1,73 kilograma uzoraka mesečevog tla i bezbedno ih isporučila na Zemlju što je dovelo do niza otkrića. Kristali minerala su bili izuzetno sićušni, oko jedne desetine veličine dlake ljudske kose.

Očekuje se da će sledeća kineska misija na Mesec, „Čange-6”, pokušati da prikupi prve uzorke sa druge strane Meseca koja nikada nije okrenuta ka Zemlji.

Kinezi tvrde da novootkriveni mineral sadrži helijum-3, izotop koji su mnogi naučnici proglasili za idealno gorivo fuzionih reaktora, zato je pronalazak kineskih naučnika izazvao veliko interesovanje geologa s obzirom na to da se veruje kako helijum-3 ima potencijal da promeni svet. Naučnici su još od programa Apolo znali da površina Meseca sadrži zalihe helijuma-3. Glavna prednost fuzije helijuma-3 u odnosu na fuziju pomoću tricijuma i deuterijuma, izotopa vodonika, je da ne stvara radioaktivne neutrone. Njegov glavni nedostatak je što je postizanje kontrolisane reakcije fuzije sa helijumom-3 daleko teže nego korišćenjem konvencionalnijih goriva.

Upravo zato nije čudno što svetske sile ponovo razvijaju svemirske programe za povratak na Mesec – nauka, trgovina, ali i hvalisanje koje se pretvara u meku političku moć. Međutim, otkriće kineskih naučnika postojanja helijuma-3 upućuje na zaključak da bi Mesec od sredine do kraja 21. veka mogao da postane budući Persijski zaliv.

Čista i masovna fuziona energija bi promenila svet na način koji se jedva mogu predvideti. Naravno, ostaje problem da se tehnologija fuzije helijuma-3 pokrene i verovatno neće postati realnost pre sredine ovog veka. Zato izgleda da će i Mesec uskoro postati bojno polje velikih sila jer zemlja koja bude kontrolisala izvor energije koji će održavati tehnološku civilizaciju, a planetu zaštititi od klimatskih promena, kontrolisaće celu Zemlju.