„Kamov” je najbolji leteći vatrogasac
Crveni helikopter, prepoznatljiv po „duplim” elisama postavljenim jedna iznad druge, ali i po „nedostatku” one zadnje, u sredu je obletao oko kule u „Beogradu na vodi”. Posada je zahvatala vodu iz lebdenja i demonstrirala dejstvo vodenog topa. Reč je o novoj letelici Helikopterske jedinice MUP-a Srbije, prvoj baš namenjenoj za gašenje požara. Reč je o Ka-32, proizvodu čuvenog ruskog konstruktorskog biroa „Kamov” čiji su helikopteri prepoznatljivi po pomenutim „duplim” elisama (koaksijalnim rotorima) kao što je i borbeni vazduhoplov Ka-52, jedan od simbola rata u Ukrajini.
Bio je to poslednji dan mandata Aleksandra Vulina na funkciji ministra unutrašnjih poslova koji ga je proveo na terenu naglašavajući značaj saradnje sa Rusijom. Sa njim je na vrhu kule „Beograd” bio i Aleksandar Bocan Harčenko, ruski ambasador.
„Prvi put je na raspolaganju Republici Srbiji i MUP-u oprema za horizontalno gašenje požara. Srbija i Beograd se munjevito razvijaju i grade, imamo znatan broj novoizgrađenih višespratnica, solitera. I zato, u slučaju nastanka požara na visokim zgradama ili na nepristupačnom terenu, Sektor za vanredne situacije zajedno sa Helikopterskom jedinicom MUP-a Srbije, od sada imaju mogućnost da efikasnije i brže reaguju. Nabavkom „kamova” sektor može da dejstvuje iz vazduha i da pomogne svojim snagama koje dejstvuju sa zemlje”, naveo je Vulin.
Helikopterska jedinica ima mnogo iskustva u gašenju požara na otvorenom prostoru, ali šta joj donosi prvi pravi, može se reći, punokrvni leteći vatrogasac? Pre svega u letelicu ugrađenu opremu za takve intervencije – vodeni top koji mlaz (vode, ili mešavine vode i protivpožarne pene) izbacuje oko 40 metara ispred vazduhoplova, što je idealno za gašenje požara u visokim objektima. Većina helikoptera MUP-a može da nosi podvesna vedra ali „kamov” je rekorder – leti sa čak pet tona podvesnog tereta, odnosno vode. Stari pouzdani „bel 212”, koga je Srbija slala i da gasi vatrene stihije po regionu, može da ponese tonu i po vode u podvesnom jedru.
Posade policijskih helikoptera na gašenju požara intervenisale su u BiH, Sloveniji, Severnoj Makedoniji i Grčkoj. Kada je pre deset godina formiran Rusko-srpski humanitarni centar u Nišu, jedna od ideja bila je i da tamo preko leta budu stacionirani protivpožarni vazduhoplovi ruskog Ministarstva za vanredne situacije, čuvenog MČS, ogromne i moćne spasilačke službe. Te letelice odigrale su ključnu ulogu u gašenju više požara na otvorenom prostoru u Srbiji a tamo su bili stacionirani avioni Il-76 i Be-200, kao i helikopteri Mi-8, Mi-26 pa i Ka-32 koga sada ima i Srbija.
Rat u Ukrajini odredio je odnos Zapada i Evropske unije prema Moskvi, što je otežalo saradnju sa Rusijom i zemljama koje nisu uvele sankcije Ruskoj Federaciji. U tom smislu, uvoz Ka-32 u Srbiju je, može se, reći pravi logistički pa i politički podvig. Pošto je nad Evropom zabranjeno letenje vazduhoplovima registrovanim u Rusiji, jasno je da se do daljeg ne mogu očekivati dolasci ruskih protivpožarnih aviona i helikoptera. Novonabavljeni „kamov” će u Srbiji „odigrati” ulogu kakvu je do sada, preko centra u Nišu, pružao MČS.
Ovaj ruski proizvođač je u svetu vazduhoplovstva prepoznatljiv po koaksijalnim rotorima, što je sve prihvaćenije rešenje kojim su krenuli i zapadni konstruktori razvijajući neke projekte budućnosti kao što je američki helikopter „sikorski-boing SB-1 defijant”. Ka-32 je popularan širom sveta, a koristi se i u Švajcarskoj i Kanadi.

Protivpodmornički Ka-28 prerano rashodovani
MUP-ov Ka-32 nije prvi „kamov” koji je leteo ovim prostorima. Jugoslavija je za potrebe JNA krajem osamdesetih godina prošlog veka imala protivpodmorničke helikoptere Ka-28 koji, zbog raspada zemlje, skoro i da nisu korišćeni. Sa područja Hrvatske prebačeni su u Crnu Goru a odatle u Muzej vazduhoplovstva u Beogradu gde se i danas nalaze kao eksponati. Kada se pre više od deset godina pojavila potreba za protivpožarnim helikopterima, razmatralo se njihovo povlačenje iz muzeja i remont i adaptacija za gašenje požara, baš zato što su maltene nekorišćeni. Da nisu rashodovani, ti „kamovi” bi verovatno i danas leteli kao što je to slučaj sa, na primer, vojnim „gazelama” koje su takođe iz tog perioda. Ipak, odustalo se od njihovog remonta i danas je na nebu Srbije njihov naslednik – Ka-32.
Подели ову вест


Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.