Utorak, 07.02.2023. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
INTERVJU: BOJAN SUĐIĆ, dirigent

Bemus zaslužuje još smeliji i ambiciozniji format

Pre petnaestak godina se čak otvoreno govorilo o prevaziđenosti Bemusa, posle čega je sledilo smanjenje budžeta, koje se ni do danas nije ni izbliza nadoknadilo
Маестро Бојан Суђић (Фото: Небојша Бабић)

54. BEMUS

Moja vizija Beogradskih muzičkih svečanosti (BEMUS) bila je i ostala – Festival nad festivalima, krovni događaj umetničke muzike u Srbiji, koji se tradicijom i prepoznatljivošću izdvaja od ostalih pojedinačnih koncerata i umetničkih sezona, dajući prostor najkvalitetnijim domaćim ansamblima i solistima da se predstave uz velike svetske umetnike, kaže Bojan Suđić, šef dirigent Simfonijskog orkestra i Hora RTS-a, profesor FMU i umetnički direktor 54. Bemusa, manifestacije koja će trajati do 15. novembra, pod sloganom „Zavodljivo… kao muzika!”, u Kolarčevoj zadužbini i sali Beogradske filharmonije.

Čuveni velški bas-bariton Brin Tervel otvara festival večeras u 20 časova, uz orkestar „Virtuozi”, pod upravom maestra Suđića i uz gošću sopranistkinju Sofiju Petrović na Kolarcu. Do 15. novembra slušaćemo i slavnog pijanistu Ivu Pogorelića, izuzetnu korejsku violinistkinju Bomsori Kim, pobednicu brojnih takmičenja, soprana Majdu Hundeling iz Nemačke, i tenora Jana Vacika iz Češke, kao i Nacionalni kamerni hor „Madrigal – Marin Konstantin” iz Rumunije. Na zatvaranju će nastupiti španski pijanista Martin Garsija Garsija, laureat prošlogodišnjeg Šopenovog konkursa u Varšavi. Veoma kvalitetan Ciklus koncerata kamerne muzike u Sali BF otvara Nemanja Stanković, naš poznati čelista.

Po čemu se ovogodišnji Bemus razlikuje od prethodnog i da li ste kao umetnički direktor manifestacije zadovoljni konceptom?

Mi nemamo značajniji i stariji festival umetničke muzike u Srbiji, a na poštovanju i neprestanom nadograđivanju slavne muzičke tradicije, koju prepoznaju i pomažu i pojedinci i institucije počiva uspeh i prestiž velikih svetskih kulturnih centara. Svakako ne možemo da se poredimo sa najvećima, ali verujem u festival koji je uporediv sa onima u regionu, recimo sa festivalom Enesku u Rumuniji, ili sa Ljubljanskim festivalom, koji u ovom trenutku raspolažu sa nekoliko desetina puta većim budžetom od našeg. Kako na Bemusu nastupam već više od 30 godina, uviđam da mnogima na našoj kulturnoj sceni već duže vreme nije bilo u interesu da se ovaj festival razvija u pravcu koji navodim, i u kome je započeo pre 53 godine. Pre petnaestak godina se čak otvoreno govorilo o prevaziđenosti Bemusa, posle čega je sledilo smanjenje budžeta, koje se ni do danas nije ni izbliza nadoknadilo. Bemus ne bi smeo da bude u poziciji da se njegovi dometi svake godine preispituju u istoj ravni sa stotinama drugih muzičkih događaja, pa čak da se komercijalnim sadržajima daje dodatni podsticaj u odnosu na umetničku muziku. Smatram da je u najboljem interesu Beograda i Srbije da se najveći muzički događaji dešavaju upravo na Beogradskim muzičkim svečanostima, čime se srpska kulturna scena bolje pozicionira u svetu, nego što taj zadatak mogu da na pravi način ispune brojni atraktivni i skupi muzički događaji tokom godine, za koje ne sporim da takođe doprinose razvoju naših kulturnih potreba. Trudio sam se protekle četiri godine da Bemus predstavlja simbol za muzički kvalitet, da da vetar u leđa našim najboljim umetnicima, te da bude svetski relevantan po velikim umetničkim imenima koji na njemu nastupaju. Uz brojne vanredne okolnosti i objektivne prepreke, smatram da imamo razlog za zadovoljstvo u okvirima koji su bili mogući, ali Bemus zaslužuje još smeliji i ambiciozniji format.

Otvaranje i zatvaranje festivala pripada značajnim umetnicima, u čemu se ogleda njihova posebnost? Pratiće ih „Virtuozi”, recite nešto više o ovom ansamblu?

Na svečanom otvaranju nastavljamo sa predstavljanjem velikana operske scene, koji prvi put nastupaju u Srbiji. Posle Ramona Vargasa, Anđele Georgiu, Čarlsa Kastronova i Tomasa Hempsona, gostovaće Brin Tervel, jedan od najvećih baritona današnjice, poznat kao neprevaziđeni interpretator Vagnera, ali i mjuzikla, te su njegovi nastupi svuda u svetu više od muzike, a on je pravi ljubimac publike. Uz njega će se predstaviti i naš sopran Sofija Petrović, čiji raskošni glas se tek otkriva. Sjajna svetska iskustva sa formiranjem festivalskih orkestara sačinjenih od odabranih muzičara iz više različitih ansambala verujem da će biti potvrđena nastupom „Virtuoza” na ovogodišnjem Bemusu, čime se dodaje još jedan novi kvalitet našoj paleti orkestarskog zvuka. Isti ansambl će svirati i sa laureatom Šopenovog konkursa, sjajnim španskim pijanistom Garsijom Garsijom na svečanom zatvaranju 15. novembra.

Moći ćemo da slušamo Hor i orkestar RTS-a kao i Vojvođanski SO na Bemusu. Zašto je izostala Beogradska filharmonija? I u čemu se ogleda kvalitet ciklusa kamerne muzike?

Nastupom dva odlična hora, rumunskog „Madrigala” i našeg Hora RTS-a, želeo sam da ukažem na potrebu ponovnog vraćanja vrhunskog horskog zvuka u fokus interesovanja naše publike, imajući u vidu sve manje aktivnih horova i horista na kojima je godinama počivala naša muzička „baza”. Njihov, kao i program kamernih koncerata, predstavlja svojevrsni dijalog muzičkih stilova, od renesanse i baroka do savremene muzike, od Orlanda Lasa, Žoskena de Prea i Baha do Šnitkea, Pjacole i Berislava Popovića, dajući Bemusu željenu kupolu različitih muzičkih stilova. Nastup VSO na Bemusu dolazi u vreme njihovih posebnih poduhvata kao nosećeg orkestarskog ansambla Evropske prestonice kulture, dok koncert SO RTS predstavlja Beogradu jednu od vodećih svetskih zvezda u usponu, violinistkinju Bomsori Kim. Godinama sam ukazivao na neophodnost da sjajan orkestar, kakav je Beogradska filharmonija, svakako treba da nastupa na Bemusu, u vreme njihovog decenijskog odsustvovanja sa festivala. Veoma mi je drago da se taj period okončao, prošle godine su nastupili na svečanom otvaranju Bemusa. Kako se ove godine kasnije dobila informacija o raspoloživim sredstvima, nije bilo vremena da se nastup BF tehnički dogovori za ovu sezonu, što verujem da će se ispraviti iduće godine.

Slogan festivala je „Zavodljivo... kao muzika”, naravno muzika pruža još mnogo toga. U koje aspekte još posebno verujete, kada je reč o ovoj umetnosti?

U vreme velikih napetosti, odbacivanja tradicionalnih vrednosti i dehumanizacije čovečanstva, umetnička muzika blagotvorno i u najčistijem obliku deluje na emocije, spoznaju i dušu ljudskog bića, dajući često odgovore na pitanja višeg smisla postojanja na način koji se ne doseže racionalnim razmišljanjem. Slično kao i čista ljubav. I stoga umetničku muziku moramo posebno negovati i čuvati od zagađenja, kao što i ideal čiste ljubavi moramo kao čovečanstvo sačuvati od svega što se kao ljubav predstavlja i prodaje, a suštinski je laž i zagađenje.

Brin Tervel (Foto: Mitch Jenkins)

Brin Tervel zvezda Bemusa

Bas-bariton Brin Tervel gostuje prvi put kod nas večeras u 20 časova na Kolarcu, uz orkestar „Virtuozi”, a gošća je Sofija Petrović, sopran. Na programu su najlepše numere iz opera Riharda Vagnera (Majstori pevači, Tristan i Izolda, Valkira), Betovena (Fidelio), Boita (Mefistofel), Verdija (Magbet), Geršvina (Porgi i Bes), kao i iz mjuzikala „Violinista na krovu”, „Mačke”, „Kamelot” i „Jadnici”.

Nakon što je 1989. godine osvojio nagradu na Bi-Bi-Sijevom Međunarodnom takmičenju operskih pevača u Kardifu i ostvario svoj operski debi 1990. godine u Velškoj nacionalnoj operi, Brin Tervel redovno nastupa na prestižnim koncertnim scenama i u operskim kućama širom sveta, a dobitnik je i značajnh nagrada.

Komentari1
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

svakako ali
Ali da umetnički direktor ne diriguje tri puta u toku festivala. Nije etički.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.