Petak, 03.02.2023. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
SEĆANjA

Stjuard „babica” na 8.000 metara

Radoje Rakočević, nekadašnji perser i inženjer leta JAT-a, često evocira uspomene kako je, s kolegama, pre 44 godine, u avionu „boing 707”, iznad australijske pustinje porodio Mariju Todevu
Радоје Ракочевић са сиднејским новинама у којима су његова и слика капетана Маљковића (Фото М. Стефановић)

Albumi s fotografijama, isečci iz novina, diplome, pohvale, razna priznanja. Ceo jedan radni vek stao je u podeblju fasciklu koju nam, skromno, ali od srca pokazuje Radoje Rakočević, nekadašnji stjuard i inženjer leta JAT-a na „boingu 727”. Odavno je u penziji, pa otuda i vremena da, s prijateljima, prebira po uspomenama i lista novinske članke, prisećajući se letenja i boravka u plavim visinama. Avioni su bili i ostali njegov život i njegov svet. Ispunjena želja, iako ga je na konkurs za stjuarda prijavio brat Miroljub.

Proputovao je svet, posebno tamo gde mnogi i danas priželjkuju. Tim istim svetom krstario je i pre nego što je postao član mnogoljudne ekipe tadašnjeg jugoslovenskog avio-prevoznika. Bio je član kulturno-umetničkih društava, od „Lole” do „Krsmanca” i „Branka Cvetkovića”. Pesmom i igrom predstavljao je veliku Jugoslaviju, dičeći se što su aplauzi i ovacije odzvanjali velikim svetskim dvoranama.

Vrsni učitelji

– Sve je to bilo lepo, posebno putovanja i druženja s folkloristima i muzičarima, ali se otac grdno ljutio što nemam neki sigurniji posao, a ne da dane trošim igrajući po svetu – evocira uspomene na mladalačke dane. – Kad su me primili da budem stjuard, od njega niko srećniji, a ja sam to shvatio kao da sam konobar u avionu. Brzo sam, međutim, uvideo da je to i te kako ozbiljan i odgovoran posao.

Gotovo preko noći zavoleo je avione i plava prostranstva. Interesovanje i želja za napredovanjem doveli su ga do škole za pilote u Borbenoj eskadrili u Pančevu, a onda je stekao i neophodna znanja za inženjera leta i pilota na „boingu 727”.

– Konkurencija je tada bila oštra, morao sam stalno da se dokazujem, predavači iskusni, strogi i pravedni – kazuje za „Magazin”. –  Na kraju nas je čekala Pilotska akademija u Vršcu i Viša pilotska škola u Beogradu. I danas pamtim nastavnike od kojih sam mnogo naučio: Uroša Đelića, Stevu Dobanovačkog, Životija Lazarevića...

Za vreme obuke u Borbenoj eskadrili u Pančevu (Foto iz lične arhive)

U Borbenoj eskadrili leteo je avionom „utva” i drugim tipovima, ispunjavajući sve zadatke koje su nalagali školovanje i obuka. U međuvremenu redovno je radio kao stjuard na mnogim linijama JAT-a širom sveta, a onda stekao dozvolu profesionalnog pilota na „boingu 727” na kome je i ostao do penzionisanja, 2000. godine.

Mnogo sati proveo je u vazduhu, susrećući se s putnicima svakojakog karaktera i raznih fela. Jedan događaj mu je, ipak, trajno urezan u sećanju. Bila je to prvorazredna svetska senzacija, jer je s osobljem „boinga 707”, na visini od 8.000 metara, porodio tada 18-godišnju Mariju Todevu. Dogodilo se to na liniji Singapur–Sidnej, u avionu koji je krenuo iz Beograda. Sve je izgledalo kao u dobro režiranom filmu.

Radoje se i danas seća svakog detalja s tog leta. Nad Singapurom se spuštalo vrelo i vlažno veče. Obavljaju se poslednje provere pred poletanje za Sidnej. Ulaze prvi putnici. Većina ćuti, jer su umorni od leta između Beograda i Singapura koji je trajao više od devet sati. Među njima je i Marija Todeva u poodmakloj trudnoći. Docnije će se saznati da je, pre nego što je dobila neophodna dokumenta za Australiju, bila kod lekara koji joj je i odobrio putovanje. Očigledno ga je nadmudrila, tvrdeći da je u sedmom mesecu trudnoće.

Porođaj među oblacima

Osim pilota Živka Žike Maljkovića, u vazduhoplovu su i ostali članovi posade, među kojima i kabinsko osoblje: Slavica i Slobodan Ursić, Gordana Čolović, Ana Hribernik i, naravno, naš sabesednik Radoje Rakočević. Dvanaesti je dan februara 1978. godine. Treba se popeti na 11.200 metara. Let do Sidneja traje sedam sati i 15 minuta. Svi su opušteni i svi su pod budnim okom kabinskog osoblja. U jednom trenutku neko od njih primećuje da s Marijom nešto nije u redu.

– Imam probode u stomaku koji postaju sve jači i češći. Ma, biće sve u redu... – umirivala je zabrinutu stjuardesu.

U pilotskoj kabini, za komandama aviona  (Foto iz lične arhive)

Bili su to, ipak, trudovi i svi su shvatili da će se žena poroditi u avionu. Radoje je odmah obavestio kapetana Maljkovića, a ovaj istog časa krenuo da spušta avion na 8.000 metara, visinu koja ljudskom organizmu najviše prija.

– Tačno je da smo, kao kabinsko osoblje, bili obučeni za delovanje u raznim kriznim situacijama, uključujući i porođaj, ali niko od nas nije imao iskustva, niti smo čuli da je iko u drugim kompanijama porađao putnicu u avionu – pripoveda Rakočević.

Kad je Marija počela da oseća kontrakcije, avion je bio iznad pustinje u centralnoj Australiji, a do Sidneja je ostalo još oko tri sata leta. Vreme je munjevito izmicalo, pa je Radoje preuzeo komandu da se krene s porođajem, jer u takvim situacijama samo jedan može da bude glavnokomandujući. Prva tri reda sedišta brzo su ispražnjena, putnici su zamoljeni da pređu u drugi deo aviona, tako da je napravljena neka vrsta improvizovanog stola. Marija je u početku odbijala da se skine pred Radojem i pred stjuardesama, ali kad je videla da nema gde, brzo je popustila. Trebalo je naći sredstvo za dezinfekciju i druge potrepštine. Neko se setio viskija. Bar je njega bilo dovoljno. Piće su sipali u poveću posudu i unutra ubacili makazice za nokte i parče kanapa, neku vrstu pertle kojim su novorođenčetu vezali pupak. U drugom loncu bila je vruća voda.

– Navukao sam gumene rukavice, Slavica, Gordana i Ana pomagale su porodilji, istovremeno je i hrabrile, i posle nekoliko minuta dečačić je bio u mojim rukama – pojašnjava stjuard. – Uhvatio sam ga za stopala, pljesnuo po guzi dva-tri puta i kad je zaplakao, znali smo da je porođaj uspešno obavljen i da smo pobedili.

Usledila je nova drama – trebalo je preseći pupčanu vrpcu.

– Slavice, ti ćeš to da uradiš – komandovao je Radoje, koga mnogi zovu i Roki.

– Ne mogu – zadrhtala je stjuardesa, strahujući verovatno da ne napravi neki pogrešan potez i ugrozi život bebi.

Stjuard je odmerio tri prsta od bebinog stomaka i podviknuo:

– Ovde seci!

Iz lonca s viskijem izvađen je kanap, koji su obmotali gazom i vezali pupak. Zatim su bebu umotali u gazu i stavili u nosiljku koja, kao oprema, postoji u avionu. Istog časa je zaspala.

– Rodio se Jatko – rekao je neko od kabinskog osoblja.

Dečak će, docnije, dobiti ime Aleksandar. Pilot je o svemu što se događalo u avionu obavestio kontrolu leta na sidnejskom aerodromu, tako da su na pisti uveliko čekala sanitetska kola koja su majku i bebu prevezla do bolnice u blizini aerodroma.

– Lekar je tu, na licu mesta, pregledao majku i novorođenče i pohvalio sve koji su obavili porođaj, jer je urađen stručno – nije krio zadovoljstvo Radoje. – Pitao nas je gde smo naučili tu veštinu, a mi gotovo uglas odgovorili: „Kod dr Kušića u JAT-u”.

Kako su se dovijali za „instrumente” to samo oni znaju. Makazice za nokte pronašli su u ličnom priboru jedne od stjuardesa, negde su nabasali i na parče kanapa, za rukavice su već znali da postoje u avionu. Najmanji problem bio je viski, samo je trebalo da se neko toga seti. Srećom, u magnovenju nekome je i to palo na pamet. Kad je avion dotakao pistu sidnejskog aerodroma, svi su odahnuli. Radoje nije dozvolio radnicima koji dezinfikuju avion da uđu dalje od kabine, strahujući da to može da naškodi bebi.

Odlazak ambulantnih kola, pod rotacijom, označio je i kraj ove nesvakidašnje drame, istovremeno i velikog podviga kabinskog osoblja među oblacima. Zahvaljujući australijskim novinarima, porođaj u avionu JAT-a veoma brzo postao je planetarna vest. Jatko je, odnosno Aleksandar, s majkom, nastavio da svoje životne staze utire na tlu ove daleke zemlje.

SAČUVAO SEBE I AVION

Dok se obučavao u Borbenoj eskadrili u Pančevu, Radoje je na jednom od letova izbegao sigurno stradanje.

– Vinuo sam se, što se kaže, nebu pod oblake, ali mi je posle prvog zaokreta otkazao motor aviona – i danas zadrhti kad se toga priseća. – Ispod mene je bila Tisa, baš u to doba nabujala i razlivena po plodnim banatskim oranicama. Znao sam da ako uradim bilo šta pogrešno, smrt mi ne gine i zato sam polako počeo da spuštam avion. Svi su istrčali da vide moju dramu. Srećom, uspeo sam da letelicu spustim bezbedno na pistu, iako motor nije radio. Sačuvao sam i nju i sebe. Kad sam izašao iz kabine, krenule su čestitke, zagrljaji, slavlje, a meni su noge tek tada počele da drhte.

SUSRET SA VANZEMALjCIMA

Leteći avionom „utva” s kolegom Veliborom Vukašinovićem, Radoje se jednom prilikom susreo i s vanzemaljcima! Prošlo je od tada mnogo vremena, a danas to ovako objašnjava:

– Velja i ja smo videli ono što se zaista dogodilo: četiri-pet neobičnih letelica, očigledno s druge planete. Obilazili su oko nas, nestajali, pa se ponovo pojavljivali. Obojica smo ćutali, a onda jedan drugog bojažljivo pitali: „Jesi li i ti video ono što sam ja video?” Zarekli smo se da o tome nećemo nikome govoriti da nas ne bi proglasili ludim, a i zbog drugih komplikacija na poslu. Zato smo ćutali, a tajnu i događaj, odnosno susret s nekim NLO čuvali duboko u sebi. Sad je vreme da o tome progovorim i kažem da smo na 3.000 metara imali prilično bliski susret s do tada nepoznatim nebeskim letelicama.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.