Subota, 04.02.2023. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Autobusi koji su digli prašinu i pre izlaska na ulice

Otkako su naručena, zglobna vozila na gas iz Turske na meti su kritika i prevoznika i gradskih političara
Сто нових аутобуса следеће недеље биће у саобраћају, најавио градоначелник Александар Шапић (Фото: Н. Марјановић)

Beograđani bi u potpuno nove zglobne autobuse trebalo da sednu sledeće sedmice, prve takve posle 200 „Solarisovih” autobusa koji su kupljeni pre desetak godina i nešto „Ikarbusovih” od pre šest, sedam godina. U gradu čiji javni prevoz vapi za novim autobusima, naročito zglobnim, u saobraćaj će u nedelji pred nama, kako je najavio gradonačelnik Aleksandar Šapić, biti pušteno 100 zglobnih na gas naručenih za vakta Zorana Radojičića i Gorana Vesića.

Šapić je minulih dana, kao svojevremeno i Vesić, ocenio da će se izlaskom ovih autobusa na ulice smanjiti zagađenje u gradu i podići kvalitet saobraćaja. Ali, i pre toga odabir vozila i nabavka podigli su priličnu prašinu koja se, otkako je raspisan tender za njih pa do danas, gotovo uopšte nije slegla.

A podigla se ubrzo pošto je u martu 2021. tadašnji zamenik gradonačelnika Goran Vesić najavio da će za oko godinu dana Beograđane početi da vozi novih sto zglobnih autobusa na gas. Čim je tender raspisan, postao je sporan jer u delu gradske opozicije sumnjali su da se on namešta za jednog turskog proizvođača i da nije bilo dovoljno vremena da se na njega prijave neke druge kompanije.

Kada se očekivalo da budu objavljeni rezultati tendera, u maju 2021. iz Starog dvora stigla je vest da se on obustavlja i da će biti raspisan nov, pod drugačijim uslovima, kako su iz zdanja u Dragoslava Jovanovića uveravali, povoljnijim, jer je grad u međuvremenu „uspeo da pronađe povoljnu kreditnu liniju iz Evropske unije”.

– Biće nam omogućeno da na trideset miliona evra, koliko će koštati autobusi, dobijemo povrat od tri miliona evra, odnosno deset odsto. Uslov je da novim autobusima na gas ukinemo one autobuse koji imaju „evro 2” i „evro 3” motore – objašnjavao je Vesić dodajući da će kamate biti mnogo povoljnije.

Novi tender raspisan je u toku juna 2021, a u julu su predstavnici Centra za lokalnu samoupravu (CLS) zatražili od grada da produži tender za kupovinu novih 100 autobusa na gas jer, kako su naglasili u saopštenju, više potencijalnih ponuđača je to tražilo, ali su odbijeni.

– Ovakva praksa podgreva sumnju da je tender unapred dogovoren za jednog turskog proizvođača – poručili su iz CLS-a.

U avgustu je objavljeno da je tender na kojem su se prijavila dva ponuđača dobio konzorcijum koji čine „M. P. N. promet doo”, „Unikredit lizing Srbija” i „S-lizing doo” jer je on, kako su saopštili iz GSP-a, dao ispravnu ponudu, dok druga, „Solarisova” ponuda, kako je istaknuto, nije ispunila zahteve naručioca.

Tako se ispostavilo da su u CLS-u i Stranci slobode i pravde „prorekli” ko će dobiti tender i da će zglobni autobusi biti kupljeni od Turaka jer je kompanija „M. P. N. promet” bila svojevremeno dobavljač za solo turske BMC autobuse.

Kada su iz grada u jesen 2021. najavili da će najvećem gradskom prevozniku početkom 2022. biti isporučeno prvih 50 turskih BMC zglobnih autobusa, Mila Popović, predsednica Gradskog odbora SSP-a, ocenila je da je potpisan štetan ugovor za kupovinu autobusa lizingom.

– Gradska vlast prilikom kupovine ovih autobusa nije ništa uštedela, nego je skuplje platila zglobne autobuse. Prethodni raspisani tender je sredinom godine gradska vlast obustavila kako bi grad „uštedeo” i to 10 odsto, odnosno 350 miliona dinara. Ali, rezultat ponovljenog tendera je da se ti isti autobusi finansijskim lizingom plaćaju više od četiri milijarde dinara – ukazala je Popovićeva.

Predsednica Gradskog odbora SSP-a navela je da je na taj način Beograd kupio autobuse turskog proizvođača za cenu koja je za više od milion dinara veća po autobusu od cene koju je platio Novi Sad i za cenu koja je skuplja od inicijalnog zaustavljenog tendera.

– Inače, ovaj turski proizvođač poznat je zbog problema sa kvalitetom vozila u Beogradu. Da stvar bude gora, cela ideja kupovine autobusa na gas pogoduje najviše privatniku koji će dobiti koncesiju za prodaju gasa GSP-u, dok cela Evropa ukida autobuse na gas – zaključila je Popovićeva.

U potonjim mesecima ispostavilo se da, čak i da autobusi budu isporučeni kada je i rečeno, oni neće moći da izađu na ulice jer nije spremna gasna stanica za njih.

To je jedan od problema koji je od prethodnika u Starom dvoru preuzeo letos Aleksandar Šapić. Na jednoj od prvih sednica novog skupštinskog saziva predstavnici „Ujedinjenih” podsetili su da autobusi, iako su kupljeni, stoje na parkingu jer za njih nije spremna gasna stanica. Gradonačelnik je tada naveo da ni on nije srećan što su autobusi kupljeni, a da za njih nije spremna stanica, dodajući da je dogovoreno da se ubrza završetak te stanice.

Otkako je pokrenuta priča o kupovini autobusa na gas i pojedini prevoznici su ukazivali da politika po kojoj primat treba dobiju vozila na gas nema utemeljenja u iskustvima svetskih metropola. Ni u jednom većem gradu, kako su isticali za naš list, vozila na gas ne čine okosnicu javnog prevoza.

Komentari9
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Бранислав Станојловић
Колико ти зглобни аутобуси загазе на тротоар при скретању?
MikaRus
Ne moraju da zagaze ni centimetar ; zavisi od "majstora" koji vozi a.k.a. shofera
DOK
Sa turskim autobisima je već ranije bilo problema! Solaris autobisi si su se pokazali kao pouzdani i udobni! Ali koga briga za to.
Петрохемичар
Можда нисте знали али дизел аутомобили су здравији од бензинаца јер дизел испушта угљендиоксид (гас загушљивац) а то је храна за биљни свет који тај ЦО2 претвара у кисеоник док бензинци испуштају угљенмоноксид - отровни гас.
Šta EU može da učini od tebe?
цела Европа укида аутобусе на гас? Siguran znak da je vreme da Srbija počne da ih kupuje i koristi.
Milan
Kupovina autobusa na gas pogoduje svim gradjanima jednostavo zato sto gas mnogo manje zagadjuje (odnosno ne zagaduje) nego dizel. Pametna odluka, sta je tu sumnjivo ili nije jasno?
Боривоје Банковић
Ево, покушаћу да вам разјасним. Од стотина хиљада аутомобила, већином дизела, колико је сваког дана на београдским улицама, сто аутобуса на гас не представља ни статистичку грешку.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.