Petak, 27.01.2023. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Šta su otkrili naučnici – odakle voda na Zemlji

(Twitter/UofGlasgow)

Istraživači iz londonskog Prirodnjačkog muzeja i Univerziteta u Glazgovu, u Škotskoj, proučavali su meteorit pronađen u gradu Vinčkombu u Glosterširu i otkrili da sadrži vodu sličnu onoj na Zemlji.

„To je kristalno jasan pogled u naš rani sunčev sistem”, naglašava Luk Dejli, koautor studije i profesor pranetarne geonauke na Univerzitetu u Glazkovu, u izjavi za Si-En-En.

Studija otkriva da su vanzemaljske stene možda donele vitalne hemijske komponente – kao što je voda – na našu planetu pre više milijardi godina, od kojih su nastali okeani i sav živi svet na Zemlji. Ispitivanje i hemijska analiza meteorita iz Vinčkomba otkrili su da sadrži oko 11 procenata vode i dva procenta ugljenika. Tim, koji je merio odnos izotopa vodonika u vodi iz ovog meteorita, otkrio je da ona veoma podseća na sastav vode na Zemlji.

U steni su takođe pronađene neke vanzemaljske aminokiseline, što naučnici smatraju kao najjači dokaz da su vodu i organski materijal na našu planetu isporučili asteroidi poput onog čiji komad je pao u dvorište u Vinčkombu.

Vatrena lopta koja je 28. februara 2021. godine obasjala nebo nad Ujedinjenim Kraljevstvom i Severnom Evropom bila je izuzetno retka vrsta meteorita.

Prirodnjački muzej u Londonu saopštio je da su fragmenti izvučeni u tako dobrom stanju i tako brzo nakon pada meteorita da su, i po kvalitetu i po količini, uporedivi sa uzorcima stena donetih iz svemirskih misija.

Svemirska stena, saopštio je Muzej, bila je slična uzorku koji je na Zemlju donela japanska misija „Hajabusa 2”, sa asteroida Rjugu. Meteorit je identifikovan kao CM ugljenični hondrit, vrsta kamenog meteorita koji sadrži visok procenat komponenti koje su prethodile nastanku Sunčevog sistema.

„Znamo da je sve u njemu 100 odsto vanzemaljsko, uključujući 11 procenata vode koju sadrži”, navodi Dejli, prenosi RTS.

Nataša Almeida, kustos meteorita u Prirodnjačkom muzeju i koautor studije, u saopštenju je navela da će „neverovatno svež primerak ostati jedan od najneobičnijih meteorita u kolekcijama širom sveta”.

Dejli je meteorit Vinčkomb nazvao „srećnim” otkrićem. Bio je veličine košarkaške lopte, tako da u slučaju da je putovao drugom brzinom ili pod drugim uglom, sve bi izgorelo, napominje profesor.

Sтарая пластинка
Ko je platio studiju? Takva je i studija.
Dragan
Vanzemaljci.
Banja
Šta je toliko problematično sa ovom studijom?