Petak, 03.02.2023. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Prilagoditi se publici, a zadržati kvalitet

(Unsplash)

Koliki je uticaj medija u informisanju, obrazovanju o tehnologijama, kako su se tradicionalni mediji prilagodili novoj eri, novoj publici, kako nastavljaju da tragaju za istinom, ali i borbom sa poplavom vesti i lažnih informacija  –  neka su od pitanja na koja su odgovore dali učesnici stručnog skupa „O medijima i tehnologiji”.

Zaključak je da uprkos moru informacija u eri ubrzane digitalizacije i tehnoloških promena, kvalitetni sadržaji pronalaze put do publike, navodi se u saopštenju sa skupa koji je održan u Galeriji Grafičkog kolektiva u Beogradu.

Prisutne su na početku pozdravili Miroslav Sapundžić ispred Galerije Grafičkog kolektiva i Nevena Ružić, koordinatorka programa Fondacije za otvoreno društvo Srbija, koji su bili organizatori skupa.

Moderator panela bila je Tamara Vučenović, urednica Radio Beograda 2, čija emisija „Digitalne ikone” obeležava 20 godina postojanja.

Prema rečima Nevene Ružić, obeležavanje ovog jubileja bio je i povod za skup, ali i omaž autorima, urednicima, vlasnicima medija koji su se posvetili približavanju tehnologija medijima.

(Foto Miroslav Sapundžić)

Masovni mediji su  skrenuli u  industriju zabave

Na panelu „Tehnologija u medijima” govorili su Vesna Čarknajev, direktorka PS Pres, Petar Gredelj, vlasnik portala Benčmark, Damir Jelisavčić iz Prosvetnog Pregleda i prof. dr Divna Vuksanović, sa Fakulteta dramskih umetnosti.

Danas je po rečima Petra Gredelja presudna spremnost medija da se prilagođavaju vremenu u kom živimo, promenama, a novinara da uče i neprestano se edukuju. Veruje da  mediji imaju važnu ulogu u informisanju i edukaciji kada je reč o tehnologijama.

Podsetio je da se pre 23 godine, kada je započeo svoju profesionalnu karijeru, gotovo niko nije bavio pisanjem o tehnologijama, a da se i danas trudi da se prilagođava novim vremenima i da modifikuje pristup publici.

- Nije isto biti u medijima pre 20 do 30 godina i danas – rekao je Gredelj. – Treba se prilagoditi publici, ali zadržati kvalitet koji na kraju bude nagrađen i cenjen. Veće pitanje je, ne da li imamo stručnih medija dovoljno, već da li imamo dovoljno zainteresovane publike.

„Budućnost medija je vrlo neizvesna, da svi postaju i mediji i konzumenti, te da je sve veći broj influensera i u ovoj oblasti, kaže Gredelj.

Vesna Čarknajev, direktorka magazina PS Pres, kaže da medij iza kog stoji 28 godina počiva na postulatima „dostojanstveno i kulturno”, kao i da sve vreme promovišu upotrebu tehnologije i obraćaju se ljudima kojima tehnologija pomaže u poslu kojim se bave. Smatra da publika kvalitetnih sadržaja, pa ni njihovog nije brojna, ali da je važno sačuvati integritet.

- Jedino što smo menjali kroz vreme su kanali do publike i načini komunikacije – rekla je Čarknajev i poručila da su tehnološki mediji u ozbiljnom problemu sa finansiranjem. – Poruka Google-a je da su informacije besplatne i zato moramo da se snalazimo u pogledu finansiranja, ali ključno je ostati pristojan. Verujem da će tradicionalni mediji da opstanu.

Klinci koji ne prihvataju taj mejnstrim lake zabave, već vole drugačije sadržaje, te ‘pametne glavice’ su jezgro onih kojima ćemo se i ubuduće obraćati i nadam se da će sutra i sa istom pažnjom gledati naše podkaste.

Damir Jelisavčić kaže da su štampani mediji u nestajanju, a da se i elektronski transformišu. Smatra da će za nekoliko decenija ostati mreža influensera i samo je pitanje ko će biti dominantniji. Da živimo u ambijentu koji nije sklon kritici već kritizerstvu, poručila je profesorka Divna Vuksanović.

- Sveopšta kriza svih tradicionalnih vrednosti zahvatila je i novinarsku – rekla je ona. - Publika stari, a nove generacije milenijalaca prihvataju nove medije, ali ne krtički, jer je njima to novo stanje prirodno. Masovni mediji su  skrenuli u  industriju zabave, a novinarstvo traga za istinom, a ako se istina meša sa zabavom, što je tipično za današnjicu, završava u senzacionalizmu, a istina izmiče. Treba naći druge puteve da se istina probije.

Svako može da bude medij

Drugi panel „Mediji u tehnologiji” razotkrivao je transformaciju medija u digitalnoj eri. Složili su se da su tehnologije i internet platforme učinile da svako može da bude medij, kao i da se umesto najavljenog kraja, radio transformisao u veoma popularnu formu - podkast. Podvukli su važnost pitanja o odgovornosti za napisano, programirano, prodato. Učesnici ovog panela bili su prof. Dr Tatjana Ćitić sa RTS-a, Alekandar Ašković, ekspert sa Jutjub, Jasmina Koprivica iz Euronjuza Srbija, kao i prof. Dr Dalibor Petrović, sociolog.

- Poslednjih 15 godina dešava se transfromacija iz printa u digitalno, a danas statistika kaže da četiri miliona stanovnika Srbije koristi mrežu Facebook – rekla je Koprivica. - Popularne su i druge društvene mreže. Čitaoci su na pametnim telefonima, mediji i njihovi sadržaji su dostupni svima, a izazov je zadržati čitaoca duže od tri do pet sekundi. Šansa kreatora sadržaja je da budemo što kreativniji, jer će se u budućnosti stvari menjati još ubrzanije.

Ona je naglasila veliku važnost odgovornosti za izgovorenu reč, o kojoj danas nažalost veliki broj elektronskih medija ne vodi računa.

- Jedino mediji koji se vode premisom da su informacije svete, a komentari slobodni, može da se izbori sa poplavom lažnih vesti – rekla je ona.

- Ima i onih koji još vode računa o svakoj napisanoj reči. Poverenje u medije je bitno. U Srbiji postoje takvi mediji, ne možemo reći da je sve u tabloidnom, iako jesu preuzeli primat u javnom životu.

Prema rečima Aleksandra Aškovića, pozitivne vesti ne mogu da dosegnu tako daleko kao senzacionalističke. Smatra da urednici koji vode medije, ne mogu da nameću sadržaj koji neko ne želi, već da pronađu način da zainteresuju publiku i zadrže im pažnju.

Veliki problem su ukradene vesti sa drugih sajtova, prerađeni sadržaji, pa i lažne vesti, zbog nametnute potrebe za velikom produkcijom vesti i borbe za što više klikova.

Tatjana Ćitić kaže da su futurolozi predvideli da ćemo biti preplavljeni informacijama, metamorfozu medija i da se pojedini neće ukrcati u taj voz, da se neće snaći i preživeti.

- Smatram da će tradicionalni elektronski mediji da opstanu. Već je počeo četvrti talas digitalizacije u novinarstvu, primena veštačke inteligencije i za to se treba spremiti – rekla je Ćitić. - U poplavi informacija šansa elektronskih medija upravo je u tome da su oni ti koji će proveriti i dati tačnu informaciju, nasuprot gomili neistinitih.

Sociolog Dalibor Petrović poručio je da su mediji izgubili na ekskluzivnosti, jer su vesti dostupne svima u svakom trenutku, a vreme u kom živimo karakteriše duboko nepoverenje, gde niko nikome ne veruje. Smatra da u vremenu masovnih fejk vesti, ljude zapravo i ne zanima istina kao takva, jer je naše vreme relativizacija svega, pa i istine.

Komentari2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Зоран Маторац
Прилагођавање публици отприлике значи да све треба да личи на неки шоу.
Hugo
Divna! :)

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.