Sve više dece u jaslicama, ali ne i u školskim klupama
Deca iz osetljivih grupa imaju uslove za jednak pristup obrazovanju, ali se još uvek mora raditi na njihovom potpunom uključivanju, jedan je od zaključaka Nacionalnog izveštaja o inkluzivnom obrazovanju od 2019. do 2021. godine u Srbiji, dokumenta koji će biti polazna tačka za razvoj ove oblasti. S najviše problema u inkluzivnom obrazovanju susreću se deca sa smetnjama u razvoju, invaliditetom, pripadnici romskih zajednica i deca lošijeg socijalnog i ekonomskog statusa. Zbog toga pisci izveštaja zaključuju da je neophodno u narednom periodu naročitu pažnju posvetiti sistemima reagovanja i praćenja u slučajevima diskriminacije, usklađivanju zakona i drugih propisa koji se tiču zabrane diskriminacije.
Kako pokazuju podaci Nacionalnog izveštaja, školska 2020/2021. godina prva je u poslednjih deset godina u kojoj više od 30 odsto dece starosti do tri godine pohađa vrtiće. Smanjuje se broj učenika u osnovnim školama za decu sa smetnjama u razvoju, jer im je obrazovanje dostupno i u onim redovnim. Ali se povećava broj učenika koji, kako bi se osposobili za posao, pohađaju srednje škole za osobe sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.
Međutim, ovaj izveštaj ukazuje i na podatak da je u opadanju procenat dece obuhvaćene osnovnim obrazovanjem i da je on ispod 95 odsto. Pisci izveštaja ne navode uzroke, već naglašavaju da taj podatak zahteva dodatnu analizu. Smanjuje se i stopa onih koji završavaju osnovne škole, pa 2021. godine četiri odsto učenika nije maturiralo ili je odustalo od školovanja.
Podaci Republičkog zavoda za statistiku pokazuju da opada i procenat dece koja pohađaju srednju školu i on je trenutno ispod 90 odsto. A samo 28 odsto dece koja žive u romskim naseljima nastavlja školovanje nakon završenog osmog razreda. Uz to, broj devojčica koje upisuju srednju školu značajno je manji od broja dečaka.
Po takozvanim merama afirmativne akcije upisa u srednje škole 2020/2021. godine, upisana su 1.894 učenika. Za poslednjih sedam godina ukupno su dodeljene 6.533 stipendije učenicima romske nacionalnosti, od čega je 65 odsto devojčica. Značajna podrška obezbeđena je i deci izbeglica i migranata kako bi se uključili u obrazovni sistem – više od 10.000 dopunskih časova, oko 3.000 individualnih planova podrške, 500 knjiga…
Nacionalni izveštaj o inkluzivnom obrazovanju od 2019. do 2020. godine nastao je saradnjom Ministarstva prosvete, Unicefa i delegacije Evropske unije u Srbiji.
Подели ову вест

Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.