Četvrtak, 09.02.2023. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Manje novca za izgradnju nacionalnog stadiona

Smanjena sredstva i za obilaznicu oko Kragujevca, auto-put Beograd–Zrenjanin i deonicu auto-puta Niš–Merdare
(Фото Јутјуб)

Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture ipak je odlučilo da ove godine odustane od određenog broja investicionih projekata, odloži ih ili sporije krene u njihovu realizaciju. Ulaganja su smanjena za 38 milijardi dinara, vidi se iz rebalansa republičkog budžeta. To je nagovestio i predsednik Srbije Aleksandar Vučić kada je pre nekoliko meseci rekao da će zbog energetske krize država možda morati da odustane od nekih infrastrukturnih projekata. Tada je bivši ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović kazao da se nastavlja realizacija svih projekata jer su svi podjednako važni, ali će se pratiti kretanja na globalnom tržištu kapitala, promene u lancima snabdevanja i odražavanje energetske stabilnosti.

Predstavnici Fiskalnog saveta uočavaju pad sa 78 milijardi dinara iz originalnog budžeta na 40 milijardi iz rebalansa. Najveće smanjenje pretrpela je pozicija na kojoj je bilo predviđeno finansiranje početka izgradnje nacionalnog stadiona – pad od oko sedam milijardi dinara. Velike promene su načinjene i na polju izgradnje drumske infrastrukture, pa će sedam važnih saobraćajnica (među kojima su obilaznica oko Kragujevca, deonica auto-puta Niš–Merdare i deonica auto-puta od Beograda do Zrenjanina) doživeti zbirnu redukciju investicija od 18 milijardi dinara. Uz to, još pet milijardi se odnosi na smanjenje aproprijacije za izgradnju i modernizaciju železnica (uključujući modernizaciju pruge Subotica–Segedin), oko sedam milijardi manje za izgradnju komunalne infrastrukture i oko jedne milijarde manje za ostale sitnije projekte.

Prema rebalansu budžeta ovo ministarstvo trebalo bi da godinu završi sa 248,8 milijardi dinara rashoda, što je za skoro sedam milijardi manje nego što je previđeno originalnim budžetom. Iz Fiskalnog saveta u oceni rebalansa budžeta za 2022. naglašavaju da iako je na prvi pogled reč o malom padu, za svega 2,6 odsto, došlo je do primetnih promena u strukturi kapitalnih rashoda ovog ministarstva.

– Uočavamo nekoliko krupnih kapitalnih projekata kod kojih je budžetirani iznos porastao, i to za više od 21 milijardu dinara u zbiru – uvećanje ulaganja u projekte mađarsko-srpske železnice, deonice auto-puta E-763 (Preljina–Požega, Novi Beograd – Surčin), brzu saobraćajnicu E-75 i izgradnju beogradske obilaznice. Rastu i ostali (nekapitalni) rashodi ovog ministarstva za skoro 10 milijardi dinara. Povećavaju se subvencije javnim putarskim preduzećima „Putevima” i „Koridorima Srbije” (za 12 milijardi dinara) ali padaju za vazdušni saobraćaj (za oko dve milijarde) – navode iz Fiskalnog saveta.

Inače, ukupna republička ulaganja u infrastrukturu (kapitalni rashodi bez sektora bezbednosti i bez robnih rezervi) približno će iznositi 2,7 milijardi evra u 2022. Kada se dodaju investicije drugih nivoa vlasti (lokal, APV, putarska preduzeća i fondova) dolazi se do sume od 3,6 milijardi evra, to jest šest odsto BDP-a, koja odgovara ukupnim infrastrukturnim investicijama opšte države. Prema oceni predstavnika Fiskalnog saveta to je iznad proseka centralnoistočne Evrope i osetno više od budžetskih sredstava koja su se za ove namene izdvajala do pre nekoliko godina, što je izuzetno pozitivan trend.

Glavni nedostatak, s druge strane, je i to što se rebalansom umanjuju ionako nedovoljna ulaganja u komunalnu infrastrukturu, budući da je reč o oblasti u kojoj je infrastrukturna mreža najmanje razvijena (kanalizacija, prečišćivači otpadnih voda). Prema proračunima Fiskalnog saveta, republičke investicije u komunalnu mrežu i zaštitu životne sredine u 2022. zajedno sa kapitalnim transferima iznosiće tek nešto više od 100 miliona evra, što je nekoliko puta manje od godišnjeg iznosa koji bi prema njihovim procenama država trebalo da realizuje u dužem vremenskom periodu.

Težnja očuvanju visokog nivoa javnih investicija oko 7,5 odsto na nivou cele države u 2022. je pohvalna, premda upravljanje kapitalnim projektima u Srbiji i dalje nije na odgovarajućem nivou– navode iz Fiskalnog saveta.

Komentari6
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Hajduk Veljko
Sta ce biti ako postanemo prvaci Sveta?
Vlada
A za koga gradite stadion? Ovima što su sad u Kataru treba motka, a ne stadion
Lazar
Beograd najzagadjeniji grad. Zagadjen vazduh. Zagadjena voda. Zagadjene Sava i Dunav. Hoce li pomoci NACIONALNI STADION u Surcinu ? Beograd vec ima dva velika stadiona na kojima caruju Delije, Grobari, Zavetnici i Belivuci - koji, umesto sportskih, upraznjavaju neke druge aktivnosti. Treba li im jos jedan stadion ?
Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
Ја бих и кроз блато газио, само са добијемо Национални стадион!
Киза
Можда идеја са националним стадионом и не би била толико лоша ако би то значило рушење Маракане, стадиона ЈНА и Обилића, ФК Рада и ОФК Београда! На месту тих стадиона требало би изградити објекте за одмор и рекреацију и зелене површине! На жалост, вероватно ће ту нићи нови вишеспратни монструми пословно стамбеног типа, који ће ионако недовољну и преоптерећену инфраструктуру додатно оптеретити! Београд јесте највеће градилиште, али не на корист грађана већ интересних група! Само кажем...

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.