Četvrtak, 09.02.2023. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Odnos glumca, teatra i publike

Ove godine imamo više predstava koje se bave pozorištem, dekonstrukcijom teatra, traganjem za njegovim granicama, kaže Andraš Urban, reditelj i direktor festivala „Dezire”
Из представе „Уметник у гладовању” (Фото: Народно позориште Сарајево)

Subotica – Druga polovina Međunarodnog regionalnog festivala savremenog pozorišta „Dezire” donela je nekoliko predstava koje se bave umetnikom kao pojedincem, njegovim položajem na sceni, odnosu prema publici.

Slovenački umetnik Vito Vajs, koji je četvrti put u Subotici, u jednočasovnoj predstavi sam je na sceni, a njegovi jedini rekviziti su stolice na sklapanje, jedna kabanica i zvuci. Predstava je nastala tokom dugog, šestomesečnog zatvaranja pozorišta zbog epidemije. Kako objašnjava, tada mu je scena bila na raspolaganju svakog dana, ceo dan, i iz toga je krenulo eksperimentisanje sa podijumom, zvukom, sa dilemom koliko dugo da traju pojedine scene. Predstava nosi pomalo ironičan naziv „Loše društvo” i nastala je u okviru pozorišta Nova pošta (Slovensko mladinsko gledališče – Maska Ljubljana) i Moment iz Maribora.

Sama je pred publiku izašla i Barbara Matijević u predstavi, čiji je koncept osmislila zajedno sa Đuzepeom Čikom. Matijević u predstavi „Screenagers Vol.2” igrajući sa svojim instrumentom i laptopom kreira zavodljivu, pretežno muzičku priču u rangu sociološke analize. Da li smo mi sami jedini još neistraženi kontinent, šta se dešava sa nama kada nestane internet, i zašto se, uz sve znanje sveta koje bleska sa ekrana, osećamo sve glupljim?

Utisak je da je period korone i pandemije iznedrio introspektivne predstave i želju umetnika da sa publikom komunicira na ličnom, gotovo intimnom nivou. „O, kako uobičajeno” je predstava Studija za raziskavo umetnost igre iz Ljubljane, u kojoj nastupaju Katja Legin i Bojana Robinson, na sceni sa njima je i muzičar Tomaž Grom, dok im je tehnička podrška bio reditelj Tomi Janežič, koji je i svojom ličnom pričom uveo publiku u porodično i intimno scensko kazivanje dve glumice.

– Kada gledam iz ugla srpske nezavisne scene, slovenačka izgleda mnogo razvijenije, potentnije, sa dužom istorijom i kontinuitetom. Postoje ljudi koji rade dugi niz godina i to je stanje koje je drugačije. Međutim, kada si iznutra, onda vidiš koji su sve problemi i koliko su realni. Ali postoji osećaj scene, dok se u Srbiji dogodi, pa se izgubi taj kontinuitet – kaže koreografkinja Bojana Robinson.

Pre godinu dana u somborskom Narodnom pozorištu premijerno je izvedena predstava „Ibi The Great” po Žarijevom komadu „Kralj Ibi”, u režiji Andraša Urbana, a u dramaturškoj obradi Vedrane Božinović. Sada je i publika „Dezirea” imala prilike da vidi eksplozivnu glumu Nemanje Bakića, Danice Grubački, Biljane Keskenović, Srđana Aleksića i Nikole Kneževića u priči o zlom i pohlepnom vladaru. Nije to samo priča o vladaru, već i njima, kao pojedincima, ili o svima nama koji delimo iste životne nedaće.

Narodno pozorište Sarajevo došlo je sa predstavom „Umetnik u gladovanju”, koju je po fragmentima iz života, dela, pisama i dnevnika Franca Kafke režirao Alen Šimić. Šestoro glumaca nastupaju u belim odelima na vrlo svedenoj sceni, i svoju privatnu priču prepliću sa životom velikog pisca.

Ove godine festival „Dezire” trajao je šest dana i doneo osam predstava, koncert i „Dezire” akademiju. Na kraju festivala, Andraš Urban, reditelj i direktor festivala kaže da su zadovoljni i predstavama koje su uspeli da dovedu, malim profesionalnim timom koji sve to organizuje, a i dobrim reakcijama publike.

– Korona i pandemija jesu naterale celu izvođačku umetnost da se preispita. Došli smo do ivice koja je u jednom trenutku izgledala beznadežno i svakako pozorište „Kostolanji” i ja kao reditelj bavimo se preispitivanjem pozorišta kao takvog ili preispitivanjem sebe. Kada se bavimo čovekom, pojedincem, bavimo se i samim pozorištem i publikom. Taj odnos publike i glumca nam je jako bitan. Činjenica je da ove godine imamo više predstava koje se bave pozorištem kao takvim, dekonstrukcijom pozorišta, traganjem za granicama teatra, pozorištem kao društvenim događajem – kaže Urban.

Na kraju, nepravedno bi bilo ne pomenuti i festivalsku publiku. Iako ove godine zbog nedovoljno finansija nije objavljen nijedan oglas ili reklama „Dezirea”, sve karte su pred početak bile rasprodate, za svaku predstavu sedelo se na pomoćnim sedištima ili na stepenicama samog teatra, a vidljivo je bilo da su i sami izvođači ostajali dirnuti aplauzima i pažnjom kojom im je uzvraćala publika.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.