Sreda, 09.07.2025. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
SVAKODNEVICA GRADA U OKU FORUMAŠA

Kad Goje patrolira Dorćolom, a Zuma linijskim parkom

Na „Beobild forumu” se od 2005. svakodnevno diskutuje o projektima, komunalnim temama, prevozu, saobraćaju, rekonstrukcijama... u Beogradu, ali i u ostatku Srbije. – Na njemu nedeljno bude oko 3.500 komentara
(Фото Д. Јевремовић/Н. Марјановић)

U vreme vrlo duge i neslavne rekonstrukcije ulica od Ruzveltove do Zoo-vrta kamere na ovom infrastrukturnom gradilištu nisu bile potrebne jer je gotovo svakodnevno Goje neumorno pravio informativne foto-reportaže praćene visprenim komentarima o dinamici radova, urađenom, manjkavostima... Goje, kao i tada, i danas jednako prati i beleži nicanje stambenih i stambeno-poslovnih objekata na Dorćolu, obaveštavajući javnost o tome dokle se stiglo i gde je, eventualno, zapelo. U isto vreme, nijedan detalj u preobražaju gradskog priobalja, pre svega uređenje linijskog parka, ne može da izmakne Zumi. On svakodnevno prati taj projekat, nižući argumente za i protiv, potkrepljene neretko i dokumentacijom. Saša voli da uradi detaljne foto-reportaže, bilo da je reč o projektima ili svakodnevnom životu grada. Vučku uglavnom pažnju privlači svakodnevica u saobraćaju i javnom prevozu, a Miri C. Auto-put „Miloš Veliki”.

Ovo nisu nadimci izmišljenih likova iz neke savremene priče, već pseudonimi tek dela građana, žitelja Beograda i ostatka Srbije, koji danonoćno prate život prestonice i drugih krajeva zemlje u okviru svojih izveštaja sa terena i komentara u vrlo živim diskusijama na „Beobild forumu”. Svoj život on je počeo pre gotovo 18 godina nastavši iz dotadašnjeg „Beobild bloga”, koji je zaživeo oko dve godine ranije. Od osnivanja foruma promenili smo državu u kojoj smo živeli, a sam forum ispratio je i dočekao šest gradonačelnika Beograda svakodnevno prateći gradski život i projekte za njihova vakta.

– Zajednica foruma polako se razvijala i rasla. Probnu verziju pokrenuli smo sredinom 2005, a u punoj formi na ovom domenu zvanično je od novembra 2006. Na ideju za njegovo pokretanje se došlo nakon promena u zemlji 2000. kada su ponovo pokrenute investicije i izgradnja objekata u gradu. Broj projekata je stalno rastao i bilo je teško informisati se o gradskim planovima i budućim projektima. Prikupljali smo informacije sa svih strana i trudili se da sve bitno i zanimljivo objavimo na jednom mestu. Forum je zamišljen kao platforma za komunikaciju, kako bi ljudi iz svih delova grada mogli da se povežu, razmene informacije ili da se organizuju – priseća se Igor Dudaš, urednik foruma.

(Foto N. Marjanović)

Prve teme u ovoj svojevrsnoj virtuelnoj kafani, mestu okupljanja svih koje zanimaju ne samo projekti u gradu i zemlji, nego i prošlost i istorija, različita viđenja i predlozi za aktuelne urbanističke i druge promene oko nas, bile su uglavnom javna infrastruktura, saobraćaj i najveće planirane investicije. Osim forumaša koji svakodnevno posvećeno debatuju i ostavljaju komentare, godinama ovim virtuelnim gradom svakodnevno špartaju i hiljade čitalaca ovih tema i postova. Zato i ne čudi što forum trenutno ima oko 3.000 tema.

– Sada nedeljno forumaši ostave više od 3.500 poruka koje se tiču najšireg spektra interesovanja... Deo prve generacije članova foruma i dalje je aktivan – naglašava Dudaš dodajući da u od interesovanja zavisi i da li forumaši pišu u okviru jedne teme ili u okviru više njih.

– Trenutno je jedna od aktivnijih tema cena nekretnina uzevši u obzir aktivnosti na tom tržištu. Teme o različitim stambenim projektima bez dileme privlače dosta interesovanja kupaca nekretnina, dok metro i železničku stanicu Prokop možemo smatrati večitim temama u Beogradu pa samim tim i na forumu... – ukazuje Dudaš.

Poslednjih sedmica jedna od tema na kojoj su se danonoćno slivali komentari bila je gradska magistralna saobraćajnica Novi Beograd – Surčin, najpre zbog finalnih radova na njoj, a onda i zbog foto i video reportaža sa terena posle njenog puštanja u saobraćaj. Prošle godine, u slično vreme, danima je bio užaren odeljak foruma „Modernizacija železnica”, naravno zbog puštanja u rad brze pruge i „Sokola”. Tada su brojni forumaši iz vozova slali detaljne izveštaje o doživljajima i propustima koji treba da se isprave na pruzi i u stanicama. Stalno aktuelne i žive su i teme Savski amfiteatar, projekti u izgradnji (koje se tiču izgradnje stambenih i stambeno-poslovnih kompleksa), javni prevoz, rekonstrukcije saobraćajnica, bahato parkiranje, nelegalna gradnja, rušenje starih gradskih zdanja... Ovih dana u žižu ulazi i zemunska Glavna ulica.

– Mnogi građani nisu aktivni samo na forumu, nego istovremeno prijavljuju probleme i nadležnima pa ne možemo da tvrdimo da kada se neki problem desi da je rešen zahvaljujući isključivo komentarima na forumu. Ali, da ima uticaja – ima. Bilo je primera kada su forumaši predlagali izmene pojedinih gradskih linija i da je ubrzo to i sprovedeno u delo – podseća Dudaš.

(Foto D. Jevremović)

Kada je reč o temama koje među forumašima često izazivaju žustre, ali konstruktivne rasprave, jedna od njih upravo je cena nekretnina. To, kako kaže, i nije čudno jer se i te kako tiče brojnih građana. Rasprave forumaša koji su različitih stavova znaju povremeno da izazovu i teme koje na prvi pogled nisu škakljive. Tako se u vreme obnove više desetina fasada u centru grada i Zemunu vodila vrlo živa diskusija, svojevrsno mačevanje komentarima o tome da li se na pravi način sprovodi ova akcija, ko treba da plaća obnovu, da li se fasade zaista detaljno sređuju ili se samo šminkaju...

Šta je u ovim povremeno vrlo dinamičnim diskusijama granica, šta nije prihvatljivo na forumu?

– Nisu dozvoljene vulgarnosti, vređanja, stranački postovi koji su isključivo to, politički. To nije prihvatljivo. Da bi nešto, kao što je ovaj forum, bilo kvalitetno, mora da bude moderisano jer vređanje drugih forumaša nikako ne može biti sloboda govora – izričit je Dudaš koji smatra da je forum poput grada.

– Kao što Beograd nisu samo zgrade nego i ljudi koji u njemu žive, tako su i forum pre svega ljudi, kojih se te teme tiču. Forumaši su poput sekcije u školi, udruživanje sa ljudima koje interesuju iste teme i koji o njima žele da raspravljaju. Svaka kritika na njemu, naravno ako nije direktno politička, uvek je dobronamerna, zato ovaj forum i jeste svojevrsno mesto okupljanja, gradska konstanta koja je i te kako potrebna Beogradu – zaključuje Dudaš.

Forumaški život udruženja

Deo istorije „Beobild foruma” su, osim pojedinaca, i udruženja građana. Neka od njih su i svoje delovanje započinjala upravo na ovom forumu ili su na njemu pokretala brojne važne teme, akcije, iznosila predloge, izveštavala o aktuelnim dešavanjima iz oblasti kojom se bave. Neka od poznatijih su „Po meri metro”, „Dijagram”, „Udruženje ljubitelja železnice”, „Savski nasip”...

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.