Rezervna domovina
Zakasnelo sporazumevanje Crne Gore i Srbije o novom sporazumu koji bi trebalo da reguliše pitanje dvojnog državljanstva, moglo bi da izazove mnogo glavobolje građanima iz obe zemlje pošto zakon o državljanstvu Crne Gore traži od njenih građana da se do 22. oktobra odreknu jednog od dva državljanstava (srpskog ili crnogorskog) dok istovremeno dopušta da „duplo” državljanstvo zadrže oni koji su ga dobili uoči osamostaljenja Crne Gore 3. juna 2006. Ovakva formulacija ima za posledicu da su se u problemu našli svi građani Crne Gore koji nisu ni mogli „blagovremeno” da dobiju drugo, srpsko državljanstvo, jer do trenutka raspada državne zajednice SCG nijedna od dve sadašnje države nije postojala.
Iako političari državni projekat sužavanja prava na državljanstvo pravdaju „nesrećnim spletom okolnosti”, ima nagoveštaja da se iza poduhvata kriju mnogo veće ambicije i da se radi o svesnoj politici kojom bi bili najviše pogođeni pripadnici onog naroda koji je bio najduže u državnopravnom zajedništvu sa Crnom Gorom.
Čemeran istorijat jednostranih oduzimanja „duplih” državljanstava pokazuje da je jednostrano prisiljavanje građana na odricanje od jednog od državljanstava najčešće jalovo, a obavezno vodi u diskriminaciju. Jednostrano ukidati mogućnost dvojnog državljanstva, a da država koja to čini istovremeno ne pogazi ljudska prava onih koje je stavila pred izbor jeste Sizifov posao. Prema rečima Rolanda Šarera, eksperta Saveta Evrope za pitanje državljanstva, takvo pregnuće nije uspelo još „nijednoj zemlji”.
Mnoge države su mnogo pre Crne Gore pokušavale da različitim restriktivnim zahvatima ukinu dvojno državljanstvo bar „delimično”, pri čemu su sve, manje-više, pribegavale istom obrascu razlikovanja između dve kategorije građana na osnovu načina „kako” su oni sticali svoje duplo državljanstvo. To je u Savetu Evrope ocenjeno kao diskriminacija, pa su takvi planovi neslavno propadali. Zakon o državljanstvu Crne Gore takođe deli građane, ali naoko malo drugačije, upotrebom kriterijuma „neutralnog datuma”, odnosno na osnovu toga „kada” je građanin postao „dvojni”. Suštinski, zvanična Podgorica pokušava da sprovede ono što pre 15 godina nije uspelo Sloveniji zbog packi dobijenih iz Saveta Evrope.
U Crnoj Gori se tako ponovo demonstrira namera, već viđena na ovim prostorima, da vlast podeli građane u dve grupe; povlašćena bi prema crnogorskom zakonu o državljanstvu smela da zadrži svoje „duplo” državljanstvo, dok je „nepodobnoj” to pravo uskraćeno. Nema sumnje da se oni koji se nisu našli pod udarom takvih mera s pravom pitaju zašto svaki građanin ne bi imao pravo na samo jedno državljanstvo? I nisu li u pravu oni koji tvrde da dvojno državljanstvo otvara brojne probleme između država koje ga daju, uz neminovnu dilemu o lojalnosti „duplih”?
Dvojni državljani su često i dvojni poreski obveznici i dvojni vojni obveznici, jer obe države čiji su punopravni građani polažu pravo da uzmu ono što im pripada. Da li zato treba razumeti strah nekih političara od prevelikog broja „duplih” crnogorsko-srpskih državljana? Strahovanja možemo da shvatimo, ali ona ne pravdaju diskriminaciju ljudi i činjenje nepravdi. Rešenje koje nudi Podgorica uspostavljanjem sistema očigledne diskriminacije može svima u regionu da donese mnogo više štete, nego koristi. Stoga u Evropi ta pitanja rešavaju dogovorima na recipročnoj osnovi, bez ultimatuma i krajnjih rokova. Štaviše, u državama Evropske unije gubitak jednog od dva ili čak i više državljanstava – građaninu EU ne donosi posebne teškoće, jer su prava na rad, posedovanje nekretnina, nasleđivanje… zagarantovana svim građanima Unije (sa retkim izuzecima) u svim državama članicama.
Na terenu nekadašnje SFRJ je slika potpuno drugačija. Novim strancima, onima koji su to postali silom prilika raspadom prethodne državne tvorevine, za rad u nekadašnjim „bratskim republikama” treba radna viza, a za boravak – dozvola boravka; zato munjevito mogu da ostanu bez posla, krova nad glavom, svih socijalnih prava...
Državno oduzimanje državljanstva bez pristanka samog građanina koji je objekat nove državne uredbe, izgleda kao vaskrsavanje predmodernog „ostarkizma”, kažnjavanja građana „gubitkom državljanstva”. To može da poveća broj ljudi bez državljanstva i u dubokoj je suprotnosti sa trendom u savremenoj Evropi u kojoj čak 22 države od 27 članica EU dozvoljavaju dvojno državljanstvo, dok se u poslednjih pet koje ga još ne dopuštaju, tri već spremaju da legalizuju dvojno državljanstvo.
Подели ову вест

Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.