Subota, 28.05.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Početak sa prekidom koncerta

Са концерта у Сава центру (Фото Б. Педовић)

Otvaranje ovogodišnjeg Bemusa biće zapamćeno po „uzgrednim detaljima”: započeo je programom koji publiku nije doveo u salu, pa se odvijao među poznatim licima, bez neophodnog glamura i svečarske atmosfere. Na samom otvaranju – domaće delo, kompozitora Zorana Erića, čiji je teatarski duh zablistao u kompoziciji nazvanoj „Između činova” („Entr’acte”), koju je Bemus poručio i čijoj smo svetskoj premijeri prisustvovali. Delo nevelikog obima pisano je u dualizmu snažnih ritmizovanih zvukova timpana udruženih sa limenim duvačima koji fanfarozno najavljuju podizanje zavese nad teatarskim prizorom i kontrastne lirske, razređene atmosfere ambijentalne muzike. Između ta dva pola, zavodljivog ritma i raznežene harfe kombinuju se mozaici slika, kratkih orkestarskih brija i lirskih zastanaka. Originalno, sa nabojem, dobro orkestrirano i uzbudljivo! Orkestar Beogradske filharmonije upravo u ovakvim situacijama, prilikom prvih izvođenja nepoznatih kompozicija, pokazuje kvalitete: studioznost, zamah, istančanost.

Ipak, veče će se pamtiti po neobičnom događaju sa solistom Johanesom Mozerom (29) kome je usred poslednjeg stava Prvog koncerta u Es-duru op. 107 Dmitrija Šostakoviča za violončelo i orkestar, pukla žica i on je, prekidajući za trenutak izvođenje, ustao i uzeo instrument od prvog čeliste iz orkestra. Pozajmica se isplatila, izvođenje je uspešno okončano, iako je odlični mladi solista imao još mnogo virtuoznih pasaža da izvede na tuđem instrumentu! Dramski naboj, težina partiture i koncentracija krasili su njegovu interpretaciju do samog kraja. Skoro ravnopravni solista bio je Igor Lazić na horni koji je, posebno temu lirskog stava, izveo nadahnuto i muzikalno.

Dirigent Mark Gorenštajn, ogromne reputacije i dobar poznavalac ruskog repertoara, iskazao se u Petoj simfoniji u e-molu P. I. Čajkovskog, a solisti Beogradske filharmonije su iskoristili priliku da vajaju svoje deonice (takođe prva horna, ali i fagot, klarinet, flauta, gudači...). Ipak su dominirali limeni duvači, trube i tromboni, zbog svoje pozicije, bleštavog i prodornog zvuka.

Erićeva kompozicija bila je jedina novina u programu. Pobednik Konkursa Čajkovski u Moskvi 2002, violončelista Johanes Mozer, učio je kod Davida Geringasa čiju smo interpretaciju istog dela slušali pre godinu dana sa Kraljevskom filharmonijom iz Londona u punoj sali Sava centra i ne možemo je zaboraviti. Simfonije Čajkovskog se izvode takoreći svakodnevno i mogle su se izostaviti prve festivalske večeri.

Krenulo je bez inovacija, utabano i sa proverenim slovenskim programom koji je deo svake redovne koncertne sezone, prekidom izvođenja dela koje na našim prostorima takođe postaje repertoarsko.