Petak, 18.07.2025. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Koliko dana banka može da „drži” deviznu penziju

U Narodnoj banci NB kažu da je banka obavezna da korisnika naplate obavesti, a najkasnije narednog radnog dana
(Фото А. Васиљевић)

Naš čitalac Dušan Milenković požalio nam se da mu banka „uskraćuje” isplatu penzije. Evo njegovog „slučaja”: „Pre više od 25 godina otišao sam u zasluženu penziju sa punih 40 godina neprekidnog radnog staža. Devizni deo penzije, iz Slovenije, sada mi stiže u banku Eurobank direktna, nastale spajanjem dve banke. Zbog mojih 86 godina nisam odlazio po penziju prvog u mesecu, kada dospeva devizna penzija, već par dana kasnije, kada prođe gužva, ali mi se sve češće dešavalo da na šalteru dobijem odgovor ’Uplata vam još nije stigla’. Posle takvog odgovora prošlog meseca zatražio sam da mi šalju izveštaj o prispeloj uplati na imejl ili SMS porukom, ali sam dobio odgovor da oni to ne rade jer to nije predviđeno u njihovom poslovanju”, kaže Milenković.

Iritiran takvim odgovorom, a s obzirom na to da je do penzije vodio firmu, prvu u tadašnjoj Jugoslaviji specijalizovanu za računarske mreže, supruga mu je ceo radni vek provela u banci i završila kao kontrolor deviznog poslovanja, oboje dece, pa čak i zet su visoko rangirani inženjeri IT, malo se raspitao i došao do sledećeg saznanja.

„Slovenački penzijski fond redovno i neselektivno dostavlja devizna sredstva kako bi njihovi penzioneri mogli svakog prvog u mesecu da prime penzije. To su mi potvrdile i bivše kolege koji su u penziji i koji o prispeću deviznih penzija redovno dobiju obaveštenje svakog prvog u mesecu od svojih banaka. Upoznati sa mojim problemom već 1. marta u jutarnjim satima su me obavestili da je „stigla slovenačka penzija”. U ponedeljak, 4. marta, posle 12 časova otišao sam u „moju” banku i na šalteru dobio „direktan” odgovor kao i ranije: „Vaša penzija nije još stigla.” Zatražio sam razgovor sa šefom pa sam zamoljen da sačekam. Čekao sam u neposrednoj blizini šaltera i imao direktan uvid u rad službenika koji je sve vreme radio samo na računaru i posle nekog vremena izašao i obratio mi se rečima da mi on ne može pomoći i da se ja obratim njihovom „kol centru”, što sam ja odbio jer me on nije povezao sa svojim šefom, a na moju tvrdnju da znam da je uplata penzije stigla odgovorio je „pa vi ste do sada uvek kasnije podizali penziju”. Da li to znači da mi banka određuje kada mogu da raspolažem sa svojom prispelom penzijom. Ključno pitanje za Inspekciju Narodne banke glasi: „Koliko ukupno iznose tako zadržavana sredstva, koliko dugo se zadržavaju i ko i kako koristi ostvarenu dobit od toga”, pita naš čitalac.

U banci nisu hteli da ove navode komentarišu, a u Narodnoj banci, na „Politikino” pitanje, kažu da su kontaktirali banku ovim povodom. Od predstavnika banke je dobijena informacija da transfer penzija iz Slovenije obavlja NLB Bank Slovenija i da je konkretno penzija njihovog čitaoca primljena u banku u petak 1. marta 2024. godine u 16.18 časova.

„Imajući u vidu vreme kada je novac primljen, tačnije da je primljen nakon 16 časova, banka je knjiženje izvršila narednog radnog dana, odnosno u ponedeljak 4. marta 2024. godine, kada je gospodin Milenković i podigao svoju penziju. Predstavnici banke su naveli da gospodin Milenković redovno podiže svoju penziju istog dana kada banka izvrši knjiženje, odnosno kada dobije obaveštenje od banke, kao i to da se do sada banci nije obraćao u vezi sa njenim postupanjem”, kažu u NBS.

Što se tiče naplata iz inostranstva, koje obuhvataju i inostrane penzije, ukazuju da prema propisima kojima se uređuje platni promet sa inostranstvom, naplatom iz inostranstva smatraju se sredstva ostvarena po osnovu tekućih i kapitalnih poslova s nerezidentima. U skladu sa navedenim propisima, banka je obavezna da rezidenta navedenog u nalogu dobijenom od strane banke, odnosno korisnika naplate, obavesti o naplati istog dana, a najkasnije narednog radnog dana od dana prijema pokrića za izvršenje tog naloga.

Korisnik je obavezan da, istog ili narednog radnog dana od dana prijema obaveštenja, banci dostavi podatke neophodne za izvršenje isplate po naplati i da priloži dokument ako je on propisan kao uslov izvršenja isplate. Navedene obaveze izvršavaju se istog dana ako su se uslovi za to stekli do 10 časova tog dana, ili narednog radnog dana ako su se ovi uslovi stekli posle tog vremena.

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.