Kako osnažiti žene u poslovnom svetu
Međunarodni dan žena je prilika da slavimo dostignuća onih koje su prevazilazile granice, svojim radom oblikovale pravednije društvo i stvarale bolji svet, ali i da sagledamo izazove za ostvarenje rodne ravnopravnosti, posebno kada je reč o ženskom liderstvu.
U Srbiji sve više žena odlučuje da zakorači u preduzetništvo. Njihov put ka uspehu je pun izazova – od otežanog pristupa finansiranju do ukorenjenih predrasuda koje im otežavaju pozicioniranje na tržištu. Prema podacima Agencije za privredne registre, žene vode tek 18,6 odsto malih i srednjih preduzeća i čine 32,7 odsto preduzetnika, iako čine više od polovine radno aktivnog stanovništva. Da bi se ovaj trend promenio, neophodno je raditi na sistemskoj podršci – kroz pristupačnije izvore finansiranja, mentorske programe, edukacije i inicijative koje će ženama olakšati napredovanje u svetu biznisa. Osnaživanjem žena ne samo da jačamo njihovu ekonomsku sigurnost već i celokupnu privredu.
Istraživanja pokazuju da su preduzeća kojima rukovode žene otpornija na krize, odgovornija u finansijama i dugoročno stabilnija. Njihova sposobnost prilagođavanja promenama, efikasno upravljanje resursima i dugoročna vizija doprinose većoj otpornosti u nestabilnim ekonomskim okolnostima. Preduzetnice često reinvestiraju profit u zajednicu, unapređuju infrastrukturu, podržavaju obrazovanje i zdravstvene inicijative, čime dodatno jačaju lokalnu ekonomiju. Poznato je i da kompanije vođene ženama stvaraju sigurnija i inkluzivnija radna mesta, posvećuju veću pažnju dobrobiti zaposlenih i razvijaju održive poslovne modele koji vode računa o ekološkim i društvenim aspektima poslovanja.
Uprkos njihovim brojnim doprinosima, žene se i dalje suočavaju sa značajnim preprekama u poslovnom svetu. Pristup finansijama ostaje jedan od najvećih izazova – naše istraživanje pokazuje da samo 17 odsto državnih podsticaja biva dodeljeno firmama koje vode žene, dok mnoge preduzetnice nailaze na probleme pri dobijanju kredita.
Najviše preduzetnica u Srbiji posluje u sektorima kao što su maloprodaja, turizam, obrazovanje, marketing, dizajn, finansijske i IT usluge, konsultantske delatnosti, kao i medicinske i kozmetičke usluge. Ove oblasti pružaju određenu fleksibilnost, ali donose i izazove, posebno kada je reč o širenju poslovanja na inostrana tržišta.
Većina preduzetnica posluje lokalno, dok samo mali broj izvozi proizvode ili usluge u EU ili SAD. One koje žele da prošire poslovanje ističu potrebu za podrškom u analizi tržišta, pronalaženju kupaca i učešću na međunarodnim sajmovima i konferencijama, što bi im omogućilo lakši pristup stranim partnerima i konkurentnim tržištima.
NALED je tokom februara 2025. organizovao fokus-grupe sa preduzetnicama i prikupio egzaktne podatke o izazovima sa kojima se suočavaju. Visoke poreske obaveze, nesigurnost u dodeli subvencija, problematično socijalno osiguranje i neizvesnost kada je reč o bolovanjima – sve su to prepreke koje usporavaju razvoj njihovih biznisa.
Jedan od ključnih zahteva preduzetnica jeste izjednačavanje prava preduzetnica-majki sa pravima zaposlenih majki. Mnoge od njih suočavaju se sa izborom između materinstva i ekonomske nezavisnosti. Zalažemo se za izmene zakona da bi se omogućilo da preduzetnice tokom trudničkog i porodiljskog odsustva nastave poslovanje uz imenovanje poslovođe, a da pritom primaju punu naknadu zarade. Neophodno je i obezbediti da im radni staž ne bude prekidan, kao i da tokom odsustva primaju najmanje minimalnu zaradu, isto kao zaposlene majke.
Smanjenje jaza u učešću žena na tržištu rada imalo bi značajan uticaj na ekonomski rast. Ključno je da više žena ulazi u oblasti poput IT sektora, tehnologije i nauke, gde su i dalje nedovoljno zastupljene, te da im se pruži jednaka šansa za napredak.
Edukacija je jedan od najvažnijih faktora za uspeh žena u preduzetništvu. Formalno obrazovanje je važno, ali jednako značajna su i dodatna stručna usavršavanja i razmena iskustava. Poslovne zajednice i organizacije, poput NALED-a, igraju ključnu ulogu u umrežavanju žena i pružanju podrške kroz obuke.
Uloga digitalizacije u osnaživanju žena u biznisu je neprocenjiva. Onlajn platforme i digitalni alati olakšavaju pristup tržištu, smanjuju troškove poslovanja i otvaraju nove mogućnosti za razvoj. Tokom pandemije upravo su digitalne tehnologije omogućile mnogim preduzetnicama da unaprede svoje poslovanje.
Svesni potrebe za jačom podrškom, NALED, u saradnji sa britanskom ambasadom, kroz projekat „Small & Powerful” dodeljuje pet grantova od po 10.000 funti malim biznisima koje vode žene. Podrška će biti pružena kroz Savet za male biznise i Stalni komitet žena, koji će raditi na uklanjanju administrativnih barijera i stereotipa koji ometaju žene u postizanju viših poslovnih i političkih pozicija. Projektom će se povezati liderke, stvoriti profesionalne mreže i pružiti konkretna sredstva za unapređenje njihovih poslova. Cilj je jasan – pružiti ženama priliku da vode i kreiraju nova radna mesta.
Potrebno je da radimo zajedno – donosioci odluka, poslovna zajednica, organizacije civilnog društva, istaknuti pojedinci. NALED će nastaviti da doprinosi unapređenju poslovnog ambijenta za preduzetnice, jer verujemo da samo ekonomija u kojoj su svi ravnopravno zastupljeni može biti konkurentna.
NALED, a s ponosom ističemo da smo pretežno ženska organizacija, radi na konkretnim politikama koje će osigurati da buduće generacije žena ne budu suočene sa istim preprekama, u potpunosti ostvare svoj potencijal i preuzmu liderske uloge u društvu. Svaka žena, od najranijeg uzrasta, mora da ima podršku zajednice i sistema za ostvarenje svojih snova. Neka nas osmi mart podseti na put koji smo prešle, slavimo žene i ne odustajmo od svojih ciljeva. Zajedno ćemo izgraditi pravednije i prosperitetnije društvo.
* izvršna direktorka NALED-a
Подели ову вест

Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.