Nazire li se kraj krize u OKS
Prvi put za tri decenije Olimpijski komitet Srbije (ranije Jugoslavije) nije proglasio svoje najbolje sportiste u jednoj godini, prvi put probijen je rok za održavanje izborne skupštine, prvi put ima privremenog predsednika (Milica Mandić), a ko zna koji put svedoci smo da srpski sport nije u stanju da odlučuje o svojoj sudbini bez uticaja državnog vrha. Neko će reći da je politika uvek bila prisutna u nacionalnom olimpijskom komitetu – jer pre no što je izabran Dragan Kićanović (1996-2004) svi predsednici bili su ili generali ili političari – međutim, sada smo prvi put čuli zvaničnu potvrdu da su „izbori odloženi na insistiranje državnog vrha”.
Izborna kriza u OKS-u isplivala je u javnost početkom februara, kada je predsednik Božidar Maljković u dopisu sportskim savezima i udruženjima saopštio da se „izborni proces u OKS-u odlaže do daljeg, na insistiranje državnog vrha”, a da on „povlači svoju kandidaturu za predsednika”. Pre nekoliko dana OKS je naveo da je dobio pismo od Međunarodnog olimpijskog komiteta (MOK) koji „daje punu podršku aktuelnom rukovodstvu OKS u daljem radu i ostavlja mu rok da do kraja 2025. sprovede izborni proces”.
Imajući u vidu ovu situaciju, pozvali smo olimpijskog šampiona u vaterpolu iz 1968. Đorđa Perišića, nekadašnjeg ministra sporta u Vladi SR Jugoslavije (1992-1993) i generalnog sekretara JOK-a (1993-2000).
Da krenemo od Maljkovićevog dopisa i od činjenice da je rok za održavanje izbora, određen Poveljom MOK-a, istekao 11. februara…
– Taj dopis je otvorio mnoga pitanja i dileme, pa i između ostalog i to kako će MOK reagovati na novonastalu situaciju, s obzirom na činjenicu da prema Povelji MOK-a izborna skupština nacionalnih olimpijskih komiteta treba da se održi najkasnije šest meseci po završetku Olimpijskih igara – kaže Perišić. – Tu posebno treba imati u vidu da se kao razlog za odlaganja izborne skupštine OKS-a navodi „insistiranje državnog vrha Republike Srbije”, što je direktno uplitanje države Srbije u aktivnosti OKS-a. Ovo naglašavam jer Povelja MOK-a nedvosmisleno navodi da „vlade ili drugi državni organi ne mogu da određuju ni jednog člana nacionalnog olimpijskog komiteta (NOK)”.
Kada se zna da je MOK u poslednjih dvadesetak godina, zbog mešanja državnog vrha, zapretio ukidanjem nacionalnih obeležja nekim zemljama na Olimpijskim igrama ili suspenzijom (Italija, Grčka, Pakistan, Avganistan, Gana, Gvatemala, Irak, Kuvajt), kao i to da je Vlada Italije bila prinuđena da uoči „Tokija 2020” donese dekret kojim se garantuje autonomija njenom olimpijskom komitetu, sa čime se u ovom trenutku suočava OKS?
– Bilo je čak i mišljenja da MOK, zbog uplitanja državnog vrha, može iz svog sastava da isključi OKS, što apsolutno ne može da se dogodi, jer OKS nije član MOK-a. Članovi MOK-a su fizička lica. Najteža kazna koju bi MOK mogao da izrekne OKS-u jeste suspenzija učešća sportista Srbije na Olimpijskim igrama. Takve sankcije su u poslednje vreme bile izrečene prema jednom broju zemalja.
Da li vas čudi to što je MOK bio blag prema OKS-u u ovoj situaciji, dopuštajući mu da izbore održi do kraja ove godine, što je maltene 11 meseci posle roka koji je upravo MOK propisao?
– Mene to ne čudi i imam svoje tumačenje. MOK je bio obavešten o odlaganju izbornog procesa u OKS pa je, uvažavajući doprinos OKS-a razvoju i unapređenju olimpijskog pokreta i rezultate koji su sportisti Srbije postigli na Olimpijskim igrama, dao rok da se izborni proces period 2025-29 okonča do kraja godine, ali da to bude u skladu sa Statutom OKS-a i Poveljom MOK-a. Zbog javnosti osećam potrebu da ukažem na navod iz Povelje da Statut OKS – kao i svih drugih nacionalnih komiteta – treba uvek da je u saglasnosti sa Poveljom i da se zasniva isključivo na njoj. U slučaju bilo kakve sumnje u pogledu sadržine ili tumačenja Statuta OKS, ili u slučaju neslaganja tog Statuta i Povelje, primenjivaće se odredbe Povelje.
Hoćete da kažete da bi „neadekvatan” Statut OKS-a doveo do toga da se olimpijski izbori u Srbiji održe u skladu sa Poveljom MOK-a.
– Upravo tako. S obzirom na to da važeći Statut OKS-a u pojedinim svojim članovima nije usaglašen sa Poveljom, OKS-u predstoji da do kraja godine prvo taj svoj najvažniji pravni akt usaglasi sa Poveljom MOK-a i pošalje MOK-u na usvajanje, i da tek nakon toga, ako sve bude u redu, otvori izborni proces bez uplitanja države. Tek onda bi mogao da zakaže svoju izbornu skupštinu.
To onda znači da će OKS narednih meseci imati pune ruke posla?
– Usaglašenost Statuta OKS-a sa Poveljom nameće potrebu usaglašavanja svih pravnih akata sa Statutom OKS, a to ne može da se uradi preko noći. Pred Izvršnim odborom OKS-a je ogroman i delikatan posao, posebno kada je u pitanju Statut koji je od 2005. godine više puta menjan i dopunjavan, više zbog ličnih interesa ljudi koji su tu došli posle 2005, a i danas su na funkcijama u OKS-u, nego zbog usaglašenosti Statuta sa Poveljom.
Princip nominacije uveden zbog Ceptera
Đorđe Perišić, pored ostalog, kaže da je sada možda prilika da se u sastav OKS-a, kao što je to u jednom periodu bilo, vrate nacionalni sportski savezi koji su članovi međunarodnih federacija koje MOK privremeno priznaje. „To je za te saveze veoma važno”, ističe Perišić koji u susret olimpijskim izborima navodi i ovo:
– Demokratizacija izbornog sistema, a to je da svaki član OKS-a ima pravo da predloži kandidata za funkcije u OKS-u, ne treba da se u slučaju izbora predsednika OKS-a rukovodi principima nominacije, koji je u OKS-u uveden nakon smene Filipa Ceptera sa funkcije predsednika tadašnjeg JOK-a (2005/06) sa razlogom da mu se onemogući povratak u JOK/OKS.
(Sutra: Olimpijsko zlato je najbolja preporuka)
Подели ову вест

Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.