Subota, 12.07.2025. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
POVODOM SITUACIJE U OLIMPIJSKOM KOMITETU SRBIJE (1)

Nazire li se kraj krize u OKS

Olimpijski šampion Đorđe Perišić, nekadašnji ministar sporta i generalni sekretar JOK-a, analizira trenutnu situaciju u OKS-u koji se u svom radu udaljio od Povelje MOK-a
МОК не дозвољава да се ико директно уплиће у рад националног олимпијског комитета: Ђорђе Перишић (Фото М. Антић)

Prvi put za tri decenije Olimpijski komitet Srbije (ranije Jugoslavije) nije proglasio svoje najbolje sportiste u jednoj godini, prvi put probijen je rok za održavanje izborne skupštine, prvi put ima privremenog predsednika (Milica Mandić), a ko zna koji put svedoci smo da srpski sport nije u stanju da odlučuje o svojoj sudbini bez uticaja državnog vrha. Neko će reći da je politika uvek bila prisutna u nacionalnom olimpijskom komitetu – jer pre no što je izabran Dragan Kićanović (1996-2004) svi predsednici bili su ili generali ili političari – međutim, sada smo prvi put čuli zvaničnu potvrdu da su „izbori odloženi na insistiranje državnog vrha”.

Izborna kriza u OKS-u isplivala je u javnost početkom februara, kada je predsednik Božidar Maljković u dopisu sportskim savezima i udruženjima saopštio da se „izborni proces u OKS-u odlaže do daljeg, na insistiranje državnog vrha”, a da on „povlači svoju kandidaturu za predsednika”. Pre nekoliko dana OKS je naveo da je dobio pismo od Međunarodnog olimpijskog komiteta (MOK) koji „daje punu podršku aktuelnom rukovodstvu OKS u daljem radu i ostavlja mu rok da do kraja 2025. sprovede izborni proces”.

Imajući u vidu ovu situaciju, pozvali smo olimpijskog šampiona u vaterpolu iz 1968. Đorđa Perišića, nekadašnjeg ministra sporta u Vladi SR Jugoslavije (1992-1993) i generalnog sekretara JOK-a (1993-2000).

Da krenemo od Maljkovićevog dopisa i od činjenice da je rok za održavanje izbora, određen Poveljom MOK-a, istekao 11. februara…

– Taj dopis je otvorio mnoga pitanja i dileme, pa i između ostalog i to kako će MOK reagovati na novonastalu situaciju, s obzirom na činjenicu da prema Povelji MOK-a izborna skupština nacionalnih olimpijskih komiteta treba da se održi najkasnije šest meseci po završetku Olimpijskih igara – kaže Perišić. – Tu posebno treba imati u vidu da se kao razlog za odlaganja izborne skupštine OKS-a navodi „insistiranje državnog vrha Republike Srbije”, što je direktno uplitanje države Srbije u aktivnosti OKS-a. Ovo naglašavam jer Povelja MOK-a nedvosmisleno navodi da „vlade ili drugi državni organi ne mogu da određuju ni jednog člana nacionalnog olimpijskog komiteta (NOK)”.

Kada se zna da je MOK u poslednjih dvadesetak godina, zbog mešanja državnog vrha, zapretio ukidanjem nacionalnih obeležja nekim zemljama na Olimpijskim igrama ili suspenzijom (Italija, Grčka, Pakistan, Avganistan, Gana, Gvatemala, Irak, Kuvajt), kao i to da je Vlada Italije bila prinuđena da uoči „Tokija 2020” donese dekret kojim se garantuje autonomija njenom olimpijskom komitetu, sa čime se u ovom trenutku suočava OKS?

– Bilo je čak i mišljenja da MOK, zbog uplitanja državnog vrha, može iz svog sastava da isključi OKS, što apsolutno ne može da se dogodi, jer OKS nije član MOK-a. Članovi MOK-a su fizička lica. Najteža kazna koju bi MOK mogao da izrekne OKS-u jeste suspenzija učešća sportista Srbije na Olimpijskim igrama. Takve sankcije su u poslednje vreme bile izrečene prema jednom broju zemalja.

Da li vas čudi to što je MOK bio blag prema OKS-u u ovoj situaciji, dopuštajući mu da izbore održi do kraja ove godine, što je maltene 11 meseci posle roka koji je upravo MOK propisao?

– Mene to ne čudi i imam svoje tumačenje. MOK je bio obavešten o odlaganju izbornog procesa u OKS pa je, uvažavajući doprinos OKS-a razvoju i unapređenju olimpijskog pokreta i rezultate koji su sportisti Srbije postigli na Olimpijskim igrama, dao rok da se izborni proces period 2025-29 okonča do kraja godine, ali da to bude u skladu sa Statutom OKS-a i Poveljom MOK-a. Zbog javnosti osećam potrebu da ukažem na navod iz Povelje da Statut OKS – kao i svih drugih nacionalnih komiteta – treba uvek da je u saglasnosti sa Poveljom i da se zasniva isključivo na njoj. U slučaju bilo kakve sumnje u pogledu sadržine ili tumačenja Statuta OKS, ili u slučaju neslaganja tog Statuta i Povelje, primenjivaće se odredbe Povelje.

Hoćete da kažete da bi „neadekvatan” Statut OKS-a doveo do toga da se olimpijski izbori u Srbiji održe u skladu sa Poveljom MOK-a.

– Upravo tako. S obzirom na to da važeći Statut OKS-a u pojedinim svojim članovima nije usaglašen sa Poveljom, OKS-u predstoji da do kraja godine prvo taj svoj najvažniji pravni akt usaglasi sa Poveljom MOK-a i pošalje MOK-u na usvajanje, i da tek nakon toga, ako sve bude u redu, otvori izborni proces bez uplitanja države. Tek onda bi mogao da zakaže svoju izbornu skupštinu.

To onda znači da će OKS narednih meseci imati pune ruke posla?

– Usaglašenost Statuta OKS-a sa Poveljom nameće potrebu usaglašavanja svih pravnih akata sa Statutom OKS, a to ne može da se uradi preko noći. Pred Izvršnim odborom OKS-a je ogroman i delikatan posao, posebno kada je u pitanju Statut koji je od 2005. godine više puta menjan i dopunjavan, više zbog ličnih interesa ljudi koji su tu došli posle 2005, a i danas su na funkcijama u OKS-u, nego zbog usaglašenosti Statuta sa Poveljom.

Princip nominacije uveden zbog Ceptera

 

Đorđe Perišić, pored ostalog, kaže da je sada možda prilika da se u sastav OKS-a, kao što je to u jednom periodu bilo, vrate nacionalni sportski savezi koji su članovi međunarodnih federacija koje MOK privremeno priznaje. „To je za te saveze veoma važno”, ističe Perišić koji u susret olimpijskim izborima navodi i ovo:

– Demokratizacija izbornog sistema, a to je da svaki član OKS-a ima pravo da predloži kandidata za funkcije u OKS-u, ne treba da se u slučaju izbora predsednika OKS-a rukovodi principima nominacije, koji je u OKS-u uveden nakon smene Filipa Ceptera sa funkcije predsednika tadašnjeg JOK-a (2005/06) sa razlogom da mu se onemogući povratak u JOK/OKS.

(Sutra: Olimpijsko zlato je najbolja preporuka)

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.