Subota, 14.06.2025. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Blokirana Zakletva nastavnika

(Фото Pixabay)

Prisećam se svog jednodecenijskog nastavničkog rada u gimnaziji dok gledam neke današnje nastavnike kako na zabrinjavajući način kidaju veze između obrazovanja i društvenog sistema, kako menjaju odnos prema profesiji, prema učenicima. Teško mi je da shvatim ovoliku neodgovornost onih nastavnika koji podržavaju blokadu rada škola. Evo i zašto.

Prekid rada u obrazovanju označava prekid sticanja, usvajanja znanja i vrednosti društva; takođe, obustavlja se napor izgrađivanja navika i veština, razvijanja saznajne sposobnosti i oblikovanja nekih osobina ličnosti učenika. Na jedan način blokada nastave ne pogađa samo sticanje znanja, već i vaspitne težnje „društva” da razvija intelektualna, moralna, emocionalna svojstva učeničke ličnosti (sposobnosti, karakter, motivi, stavovi).

Nastavnik obrazuje mlade pripadnike društva i prenosi poželjne vrednosti. Osnovni elementi njegove profesije su: 1) predmetno znanje, 2) stručni autoritet, 3) vaspitni primer, 4) etički profesionalni kodeks, 5) kulturni doprinos javnom životu. A njegove profesionalne uloge su saznajna, vaspitna, socijalizatorska, stvaralačka, društveno-normativna, kulturna, da navedem samo neke (U koautorskoj knjizi „Nastavnik u teoriji i nastavnoj praksi”, 2010).

Proučavaoci obrazovanja su saglasni o velikom značaju nastavnika u procesu saznajno-vaspitnog razvoja učenika. Pedagoška uloga nastavnika je najvažnija u osnovnom obrazovanju, a zatim opada kako se ide prema višem i visokom obrazovanju. Odnos prema znanju i vrednostima na nižim nivoima obrazovanja određen je više kvalitetom nastavnika nego sadržajem predmeta. Na fakultetu se ovaj odnos menja – saznajna motivacija za nastavni predmet nije uslovljena kvalitetom profesorske ličnosti (Videti u mojoj knjizi „Obrazovanje u tokovima društva znanja”, 2013).

Na značaj uloge nastavnika skreću pažnju i međunarodne konferencije o obrazovanju. Tako je 1996. godine u Ženevi usvojena deklaracija Jačanje uloge nastavnika u svetu koji se menja, u kojoj se s više aspekata razmatra delatnost nastavnika u savremenom društvu. Naš svet je ušao u epohu u kojoj se razvoj temelji na naučnim znanjima i otuda moderno obrazovana ličnost postaje nosilac progresa. U tom smislu, škola mora da se stalno osavremenjuje, a društvo da stalno uči. „Težnja za učenjem” postaje društvena vrednost, ali i bogatstvo pojedinca. Nastavnik u tom procesu ima posebnu intelektualnu, pedagošku i moralnu odgovornost. Na tim temeljima napisana je „Zakletva nastavnika” (Rober Dotren), čiji početak glasi: „Izvršiću svoju obavezu svesno i ponosno. Moji učenici biće ne samo učenici, već pre svega deca i neću nikada zaboraviti da snosim deo odgovornosti za njihovu sudbinu. Sačuvaću svim mogućim i raspoloživim sredstvima čast nastavničkog poziva. Moje kolege biće moji prijatelji...” Dakle, „snosim odgovornost za njihovu sudbinu”.

Sve što je ovde rečeno o profesiji obrazovanja i ulogama nastavnika nestalo je u antipedagoškoj oluji koja je zadesila srpsko osnovno i srednje obrazovanje krajem 2024. i početkom 2025. godine. Pred našim očima odvijala se pogubna igra po mlade generacije: poveći broj nastavnika odbacio je svoje profesionalne uloge, a profesiju „lišio” predmetnog znanja, autoriteta, uzora, zaštite, moralnog kodeksa.

Nastavnicima koji su bacili pod noge svoje profesionalne uloge pridružile su se i grupe roditelja s negacijom sopstvenog vaspitanja dece, uprkos zakonskoj obavezi pohađanja osnovne škole. Za ovakvo ponašanje nastavnika i roditelja apsolutno ne postoji opravdanje, nema tog razloga koji bi im išao u prilog. I kada bi pristupili štrajku, morao bi da bude u okviru zakona. Ovo što smo videli bilo je poništavanje svakog zakonitog (i moralnog) ponašanja. A zašto? Zato što podržavaju studente u blokadi (ne one koji brane pravo na studiranje?!) i njihove apstraktne zahteve izdiktirane na Studentskom ediktu u Nišu.

Kad vetar odnese dane i mesece teško shvatljivog ponašanja nekih nastavnika (i roditelja), mnogi će pitati kako se dogodio gubitak saznajnog i pedagoškog autoriteta, moralnog integriteta, osećaja odgovornosti i solidarnosti, otvorenog razgovora s učenicima o vrednosti znanja i ponašanja. I još nešto: kako to da su zaboravili da nastavnik ne radi u fabrici automobila i patika već priprema mlade ljude za obavljanje društvenih uloga i pritom utiče na njihov saznajni, emocionalni i moralni razvoj.

Ova antipedagoška oluja koja je zahvatila Srbiju proći će kao svaka druga društvena nepogoda. Ali, ostaće ožiljci i „povrede”. U ovim danima teško je predvideti sve obrazovne i vaspitne posledice zamenjivanja učionice ulicama. Svi akteri obrazovnog sistema i njegovog okruženja moraće da pažljivo analiziraju, da osvetle uzroke, oblike, učesnike. Takva studija je neophodna da se u budućnosti ne bi ponovili pseudopolitički procesi u obrazovanju u kojem je dete na poslednjem mestu, umesto da bude u centru.

*Naučni savetnik

Prilozi objavljeni u rubrici „Pogledi” odražavaju stavove autora, ne uvek i uređivačku politiku lista

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.