Nedelja, 15.06.2025. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Da li „gradne panda” može postati ključna za uvećanje privredne aktivnosti

Poskupljenje povrća, voća, kafe, lekova… glavni razlog za povećanje inflacije
Фото фијат.рс

Prema proceni Republičkog zavoda za statistiku, realni BDP Srbije je u prvom tromesečju ove godine međugodišnje uvećan za oko dva odsto. Uprkos usporavanju, privredna aktivnost Srbije je, prema evidenciji Evrostata, i dalje visoko pozicionirana među evropskim ekonomijama. Industrijska proizvodnja je u martu 2025. veća za 6,9 odsto u odnosu na isti mesec prošle godine, a snažan međugodišnji rast prerađivačke industrije koji je zabeležen u martu sasvim izvesno će se ponoviti i narednog meseca usled efekta niske osnovice za poređenje, navodi se u najnovijem izdanju MAT-a.

Inflacija je u martu 2025. smanjena i na mesečnom i na međugodišnjem nivou. U okviru nebazne komponente najveći doprinos mesečnoj inflaciji dalo je povećanje cena povrća od 1,8 odsto i voća od 1,9, kafe od 1,7 i alkoholnih pića od 0,8 procenata. S druge strane, zabeleženo je smanjenje cena goriva za putničke automobile, i to benzina za 2,1 odsto i dizela za 1,7.

U okviru bazne komponente, najveći doprinos mesečnoj inflaciji u martu 2025. doprinelo je povećanje cena snabdevanja vodom od 1,2 odsto i odvođenja otpadne vode od 2,7, povećanje cena lekova, medicinskih uređaja i nebolničkih usluga u zdravstvu od 0,3 odsto i povećanje cena guma za vozila od 1,4 odsto. Bazna inflacija u najužem smislu ne obuhvata rast cena energije, prehrambenih proizvoda, hrane i bezalkoholnih pića, alkoholnih pića niti cigareta. Stavke koje ulaze u obračun bazne inflacije u najužem smislu čine 45,66 odsto potrošačke korpe u 2025. godini.

Dugoročni trend industrijske proizvodnje u prva tri meseca ove godine stagnira na nivou koji je za oko 1,5 odsto viši u odnosu na prošlogodišnji prosek. Proizvodnja je izložena negativnim rizicima koji dolaze od kretanja kod najvažnijih trgovinskih partnera iz evrozone, gde su vrednosti gotovo svih ekonomskih pokazatelja koji se tiču industrije (PMI, ESI, nove narudžbine…), posebno u Nemačkoj, duboko u negativnoj zoni. U iščekivanju prvih negativnih efekata Trampove trgovinske politike, tračak optimizma je jedino izglasavanje funkcionalne vlade u Berlinu, navode u MAT-u.

U takvim nepovoljnim eksternim okolnostima u Srbiji je konačno pokrenuta proizvodnja novog električnog modela automobila u fabrici u Kragujevcu – „fijat grande pande”. To se vidi i iz rezultata oblasti proizvodnja motornih vozila i prikolica koja je u martu međugodišnje uvećana za 20,3 odsto.

U kojoj će se meri ova proizvodnja omasoviti i da li može postati ključna poluga uvećanja privredne aktivnosti i robnog izvoza ove godine i dalje je neizvesno, ali nema sumnje da će ona amortizovati pomenuti carinski „cunami” koji će zbrisati deo evropske proizvodnje automobila.

Drugi veliki rizik za ovogodišnju industrijsku aktivnosti predstavlja pretnja sankcionisanja „Naftne industrije Srbije” (NIS), koja je u većinskom ruskom vlasništvu. Po treći put je dobijen rok za postizanje dogovora (licenca ističe krajem juna), što je odlično. Međutim, mora se što pre doći do trajnog rešenja kako bi se proizvodnja potpuno stabilizovala.

 

Komentari5
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Gustav Floberka
Nema šanse. Porebno je da Srbija oživi Jugo, i da taj Jugo bude skroz domaći, a to znači od projektovanja, pa do motora, žmigavaca, instrumenata, guma i svega ostalog i da se sve to razvije i proizvodi u Srbiji, tako da svaki region dobije svoj deo projekta za koji će onda da obezbedi stručnu školu, odgovarajući fakultet, razvojni institut, i naravno - privrednu zonu. Ukratko - kineski model.
dusan1
Što se tiče Italije ,gde ja živim , Panda je od uvek bio najjeftiniji domaći auto . Kupovali su ga najviše kao drugi-treći auto u familiji za žene i odlazak na svakodnevne obaveze da ne 'lome' 'alfu' ili neko skuplje auto ! Grande Panda nije di domaći a ni jeftin automobil. Možda model na gas-metan ili 'hibrid' i nađe nekog kupca ali 100% na baterije , vrlo teško !
Бранислав Станојловић
Мени се више свиђала моја стара пре 30 година. Црна па сам изшприцао бело око фарова.
Sale
Grande Panda proizveden samo za reklamu. Da bi počela proizvodnja cena treba biti prilagođena domaćim kupcima.
Земунац
Видим и новог Фићу у свим верзијама су се накуповали наши људи. Нова возила су доступна по цени малом делу наше популације, а већина купује и вози половна увезена из ЕУ.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.