Utorak, 24.06.2025. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Po­re­me­ćaj pa­žnje i hi­pe­rak­tiv­nost ozbi­ljan pro­blem za oko 10 od­sto ško­la­ra­ca

Da bi se do­bi­la di­jag­no­za ADHD-a, od ko­je če­šće pa­te de­ča­ci, oso­ba mo­ra da ima simp­to­me ko­ji tra­ju naj­ma­nje šest me­se­ci, a ko­ji su se raz­vi­li pre sed­me go­di­ne
Рат­ко Ми­ље­но­вић (Фото лична архива)

ADHD, po­re­me­ćaj pa­žnje sa hi­pe­rak­tiv­no­šću, ne­u­ro­bi­o­lo­ški je po­re­me­ćaj u ko­me de­ca ima­ju po­vi­še­nu im­pul­siv­nost, hi­per­ki­ne­tič­ko po­na­ša­nje, ra­su­tu pa­žnju i ne­u­speh u ško­li. Ame­rič­ki psi­hi­ja­tri uka­zu­ju da je su­šti­na pro­ble­ma kod ove de­ce po­re­me­ćaj pa­žnje, pri če­mu hi­pe­rak­tiv­nost mo­že, ali ne mo­ra da bu­de pri­sut­na. Rat­ko Mi­lje­no­vić, spe­ci­ja­li­sta re­ha­bi­li­ta­ci­je psi­ho­mo­to­ri­ke i so­ci­o­te­ra­pi­je, is­ti­če da ADHD naj­če­šće po­či­nje u de­tinj­stvu, ali mo­že tra­ja­ti i u od­ra­slom do­bu.

– Po­sto­je tri gru­pe simp­to­ma ADHD-a. Hi­pe­rak­tiv­nost zna­či da su ta de­ca stal­no u po­kre­tu (okre­ću se, me­ško­lje, ne mo­gu da se­de na jed­nom me­stu pe­nju se i ka­da to ni­je do­zvo­lje­no), raz­go­va­ra­ju non-stop, ne mo­gu da pri­ča­ju ti­ho, stal­no se po­me­ra­ju u to­ku spa­va­nja. Uvek su u po­kre­tu ili de­lu­ju kao da ih po­kre­će mo­tor. Za im­pul­siv­nost je ka­rak­te­ri­stič­no to da su ja­ko ne­str­plji­va, da­ju od­go­vo­re na pi­ta­nja pre ne­go što što ih ne­ko po­sta­vi do kra­ja, pre­ki­da­ju dru­ge u raz­go­vo­ru, če­sto go­vo­re bez raz­mi­šlja­nja, ta­ko da su so­ci­jal­no ne­a­dap­ti­ra­na, ne ukla­pa­ju se u igra­ma sa dru­gom de­com i ima­ju pro­me­ne ras­po­lo­že­nja ko­ja su ta­kva da dru­ga de­ca ne mo­gu da zna­ju šta mo­gu oče­ki­va­ti od njih. Ujed­no i br­zo pla­nu i uću­te ka­da su fru­stri­ra­na. Po­re­me­ćaj pa­žnje ka­rak­te­ri­šu te­ško­će u odr­ža­va­nju pa­žnje (pra­ve gre­ške u za­da­ci­ma u ško­li), ne­do­sta­tak kon­cen­tra­ci­je, za­bo­rav­nost, če­sto pre­ba­ci­va­nje iz jed­ne ak­tiv­no­sti u dru­gu, ne­mo­guć­nost fo­ku­si­ra­nja na jed­nu stvar, pro­ble­mi u or­ga­ni­za­ci­ji za­da­ta­ka i ak­tiv­no­sti (za­da­tak ko­ji ra­de po­sta­je im do­sa­dan na­kon ne­ko­li­ko mi­nu­ta, osim ako ra­de ne­što za­ni­mlji­vi­je). Ova de­ca ne sle­de uput­stva na­stav­ni­ka, iz­be­ga­va­ju da ra­de stva­ri za ko­je je po­tre­ban sta­lan men­tal­ni na­por, sa­nja­re, la­ko se zbu­nju­ju, po­la­ko se po­kre­ću u ak­ci­ju i ne slu­ša­ju ka­da im se go­vo­ri – is­ti­če naš sa­go­vor­nik.

Da bi se do­bi­la ova di­jag­no­za, oso­ba, iz­me­đu osta­log, mo­ra da ima simp­to­me ADHD-a, ko­ji tra­ju naj­ma­nje šest me­se­ci, ko­ji su se raz­vi­li pre sed­me go­di­ne. Sin­drom se ja­vlja kod če­ti­ri do 10 od­sto de­ce škol­skog uz­ra­sta. Is­tra­ži­va­nje uče­sta­lo­sti hi­per­ki­ne­tič­kog po­na­ša­nja u op­šti­ni Pa­li­lu­la u Be­o­gra­du po­ka­za­lo je da u pred­škol­skim usta­no­va­ma ima oko se­dam od­sto hi­per­ki­ne­tič­ke de­ce, a u mla­đim raz­re­di­ma osnov­ne ško­le oko pet od­sto.

– Na te­ri­to­ri­ji op­šti­ne Sta­ri grad is­tra­ži­va­nje je ot­kri­lo da me­đu pu­be­scen­ti­ma sre­će­mo oko 12 od­sto ne­a­dap­ti­ra­nih po­na­ša­nja, od ko­jih je ve­ći­na sa is­po­lje­nom hi­pe­rak­tiv­no­šću. De­ča­ci su če­šće hi­pe­rak­tiv­ni i to oko tri do če­ti­ri pu­ta vi­še od de­voj­či­ca. Znat­no če­šće is­po­lja­va­nje ADHD-a kod de­ča­ka ob­ja­šnja­va se po­ve­ća­nom vul­ne­ra­bil­no­šću nji­ho­vog ner­vnog si­ste­ma pre­ma in­tra­u­te­ri­nim in­sul­ti­ma, ve­ćom sklo­no­šću de­ča­ka pre­ma na­sta­ja­nju raz­voj­nih po­re­me­ća­ja i po­li­ge­net­skim na­sle­đi­va­njem, pri če­mu je kod de­ce žen­skog po­la fe­no­tip­ska eks­pre­si­ja po­re­me­ća­ja sla­bi­je iz­ra­že­na. Ge­ne­ti­ka ima ve­li­ki uti­caj na raz­voj ADHD-a i sma­tra se da je to je­dan od naj­na­sled­ni­jih per­va­ziv­nih po­re­me­ća­ja. Na­sled­nost ADHD-a iz­no­si oko 70, 80 od­sto, što je glav­ni fak­tor ri­zi­ka to da ne­ko u po­ro­di­ci već ima ADHD. Na­uč­ni­ci su do­ka­za­li da se pro­blem če­šće ja­vlja kod de­ce ko­ja su pre­vre­me­no ro­đe­na. Na is­po­lja­va­nje i te­ži­nu simp­to­ma mo­gu uti­ca­ti i dru­gi fak­to­ri kao što je iz­la­ga­nje tok­si­ni­ma u trud­no­ći (al­ko­hol, du­van, olo­vo), za­tim pro­ble­mi pri po­ro­đa­ju, stre­sno po­ro­dič­no okru­že­nje i dru­gi fak­to­ri – is­ti­če Mi­lje­no­vić.

Le­če­nje za­vi­si od do­ba de­te­ta kao i od ti­pa ADHD-a. Ono je pri­la­go­đe­no sva­kom de­te­tu in­di­vi­du­al­no.

– Far­ma­ko­lo­ška te­ra­pi­ja (le­ko­vi) pod­ra­zu­me­va­ju psi­ho­sti­mu­lan­se (me­til­fe­ni­dat, dek­stro­am­fe­ta­min, pi­mo­lin) ko­ji do­sta do­bro re­gu­li­šu hi­pe­rak­tiv­nost, im­pul­siv­nost, sva­dlji­vost. Tu su i an­tip­si­ho­ti­ci (ti­o­ri­da­zin i ha­lo­pe­ri­dol), a pri­me­nju­ju se i tri­ci­klič­ni an­ti­de­pre­si­vi. U po­sled­nje vre­me go­vo­ri se o upo­tre­bi se­lek­tiv­nih in­hi­bi­to­ra MAO. Tre­ba na­po­me­nu­ti da ni­je pre­po­ruč­lji­vo uzi­ma­ti na­ve­de­ne le­ko­ve kod de­ce mla­đe od šest go­di­na. Psi­ho­te­ra­pi­ja i sa­ve­to­va­nje je po­treb­no, a od to­ga bi­he­vi­o­ral­na te­ra­pi­ja je bit­na da bi se de­te uči­lo da kon­tro­li­še po­na­ša­nje. Pri­me­nju­ju se i kog­ni­tiv­na te­ra­pi­ja po­na­ša­nja, si­stem­ska – po­ro­dič­na i grup­na te­ra­pi­ja, sa­ve­to­va­nje, psi­ho­di­na­mič­ka te­ra­pi­ja, re­e­du­ka­ci­ja ili re­ha­bi­li­ta­ci­ja psi­ho­mo­to­ri­ke, tre­ning so­ci­jal­nih ve­šti­na – uče­nje bo­ljih od­no­sa sa vr­šnja­ci­ma. Ško­la je va­žan fak­tor uklju­či­va­nja u po­ma­ga­nju uče­ni­ka sa ADHD-om na što lak­šem pre­va­zi­la­že­nju pro­ble­ma ve­za­nih za uče­nje i po­na­ša­nje u ško­li. Na­stav­ni­ci se mo­ra­ju mak­si­mal­no an­ga­žo­va­ti i edu­ko­va­ti od stra­ne li­cen­ci­ra­nih struč­nja­ka – na­vo­di naš sa­go­vor­nik.

Ako se ADHD ne le­či ili ne pre­po­zna na vre­me, mo­že da do­ve­de do ozbilj­nih pro­ble­ma u go­to­vo svim aspek­ti­ma ži­vo­ta, po­seb­no jer simp­to­mi uti­ču na pa­žnju, sa­mo­kon­tro­lu i me­đu­ljud­ske od­no­se.

Rat­ko Mi­lje­no­vić ka­že da se, iz­me­đu osta­log, kod de­ce mo­že do­go­di­ti da ima­ju loš uspeh u ško­li, po­te­ško­će u po­je­di­nim ve­šti­na­ma ili pak u po­je­di­nim pred­me­ti­ma i to u pi­sa­nju, či­ta­nju, go­vo­ru, cr­ta­nju, pe­va­nju, pred­me­ti­ma ko­ji zah­te­va­ju spret­nost ru­ku i fi­zič­kom vas­pi­ta­nju. Pro­blem hi­per­ki­ne­tič­kog po­na­ša­nja ne do­vo­di se u ve­zu sa ne­raz­vi­je­no­šću in­te­li­gen­ci­je.

 

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.