Poremećaj pažnje i hiperaktivnost ozbiljan problem za oko 10 odsto školaraca
ADHD, poremećaj pažnje sa hiperaktivnošću, neurobiološki je poremećaj u kome deca imaju povišenu impulsivnost, hiperkinetičko ponašanje, rasutu pažnju i neuspeh u školi. Američki psihijatri ukazuju da je suština problema kod ove dece poremećaj pažnje, pri čemu hiperaktivnost može, ali ne mora da bude prisutna. Ratko Miljenović, specijalista rehabilitacije psihomotorike i socioterapije, ističe da ADHD najčešće počinje u detinjstvu, ali može trajati i u odraslom dobu.
– Postoje tri grupe simptoma ADHD-a. Hiperaktivnost znači da su ta deca stalno u pokretu (okreću se, meškolje, ne mogu da sede na jednom mestu penju se i kada to nije dozvoljeno), razgovaraju non-stop, ne mogu da pričaju tiho, stalno se pomeraju u toku spavanja. Uvek su u pokretu ili deluju kao da ih pokreće motor. Za impulsivnost je karakteristično to da su jako nestrpljiva, daju odgovore na pitanja pre nego što što ih neko postavi do kraja, prekidaju druge u razgovoru, često govore bez razmišljanja, tako da su socijalno neadaptirana, ne uklapaju se u igrama sa drugom decom i imaju promene raspoloženja koja su takva da druga deca ne mogu da znaju šta mogu očekivati od njih. Ujedno i brzo planu i ućute kada su frustrirana. Poremećaj pažnje karakterišu teškoće u održavanju pažnje (prave greške u zadacima u školi), nedostatak koncentracije, zaboravnost, često prebacivanje iz jedne aktivnosti u drugu, nemogućnost fokusiranja na jednu stvar, problemi u organizaciji zadataka i aktivnosti (zadatak koji rade postaje im dosadan nakon nekoliko minuta, osim ako rade nešto zanimljivije). Ova deca ne slede uputstva nastavnika, izbegavaju da rade stvari za koje je potreban stalan mentalni napor, sanjare, lako se zbunjuju, polako se pokreću u akciju i ne slušaju kada im se govori – ističe naš sagovornik.
Da bi se dobila ova dijagnoza, osoba, između ostalog, mora da ima simptome ADHD-a, koji traju najmanje šest meseci, koji su se razvili pre sedme godine. Sindrom se javlja kod četiri do 10 odsto dece školskog uzrasta. Istraživanje učestalosti hiperkinetičkog ponašanja u opštini Palilula u Beogradu pokazalo je da u predškolskim ustanovama ima oko sedam odsto hiperkinetičke dece, a u mlađim razredima osnovne škole oko pet odsto.
– Na teritoriji opštine Stari grad istraživanje je otkrilo da među pubescentima srećemo oko 12 odsto neadaptiranih ponašanja, od kojih je većina sa ispoljenom hiperaktivnošću. Dečaci su češće hiperaktivni i to oko tri do četiri puta više od devojčica. Znatno češće ispoljavanje ADHD-a kod dečaka objašnjava se povećanom vulnerabilnošću njihovog nervnog sistema prema intrauterinim insultima, većom sklonošću dečaka prema nastajanju razvojnih poremećaja i poligenetskim nasleđivanjem, pri čemu je kod dece ženskog pola fenotipska ekspresija poremećaja slabije izražena. Genetika ima veliki uticaj na razvoj ADHD-a i smatra se da je to jedan od najnaslednijih pervazivnih poremećaja. Naslednost ADHD-a iznosi oko 70, 80 odsto, što je glavni faktor rizika to da neko u porodici već ima ADHD. Naučnici su dokazali da se problem češće javlja kod dece koja su prevremeno rođena. Na ispoljavanje i težinu simptoma mogu uticati i drugi faktori kao što je izlaganje toksinima u trudnoći (alkohol, duvan, olovo), zatim problemi pri porođaju, stresno porodično okruženje i drugi faktori – ističe Miljenović.
Lečenje zavisi od doba deteta kao i od tipa ADHD-a. Ono je prilagođeno svakom detetu individualno.
– Farmakološka terapija (lekovi) podrazumevaju psihostimulanse (metilfenidat, dekstroamfetamin, pimolin) koji dosta dobro regulišu hiperaktivnost, impulsivnost, svadljivost. Tu su i antipsihotici (tioridazin i haloperidol), a primenjuju se i triciklični antidepresivi. U poslednje vreme govori se o upotrebi selektivnih inhibitora MAO. Treba napomenuti da nije preporučljivo uzimati navedene lekove kod dece mlađe od šest godina. Psihoterapija i savetovanje je potrebno, a od toga bihevioralna terapija je bitna da bi se dete učilo da kontroliše ponašanje. Primenjuju se i kognitivna terapija ponašanja, sistemska – porodična i grupna terapija, savetovanje, psihodinamička terapija, reedukacija ili rehabilitacija psihomotorike, trening socijalnih veština – učenje boljih odnosa sa vršnjacima. Škola je važan faktor uključivanja u pomaganju učenika sa ADHD-om na što lakšem prevazilaženju problema vezanih za učenje i ponašanje u školi. Nastavnici se moraju maksimalno angažovati i edukovati od strane licenciranih stručnjaka – navodi naš sagovornik.
Ako se ADHD ne leči ili ne prepozna na vreme, može da dovede do ozbiljnih problema u gotovo svim aspektima života, posebno jer simptomi utiču na pažnju, samokontrolu i međuljudske odnose.
Ratko Miljenović kaže da se, između ostalog, kod dece može dogoditi da imaju loš uspeh u školi, poteškoće u pojedinim veštinama ili pak u pojedinim predmetima i to u pisanju, čitanju, govoru, crtanju, pevanju, predmetima koji zahtevaju spretnost ruku i fizičkom vaspitanju. Problem hiperkinetičkog ponašanja ne dovodi se u vezu sa nerazvijenošću inteligencije.
Подели ову вест

Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.