Skoro 7.000 studenata plagiralo radove uz upotrebu VI
Najnovije istraživanje u Velikoj Britaniji otkrilo je da je gotovo 7.000 studenata koristilo veštačku inteligenciju (VI) da bi plagiralo svoje radove, a eksperti upozoravaju da je to samo vrh ledenog brega.
Istraživanje koje je sproveo londonski list Gardijan pokazalo je da su hiljade studenata proteklih godina zloupotrebile ChatGPT i druga i druge alate VI, dok su tradicionalni načini za pisanje plagijata značajno smanjeni.
Kako se navodi, to znači da je nešto više od pet studenata na svakih 1.000 akademaca varalo koristeći VI u periodu između 2023. i 2024.
Podaci do maja ove godine sugerišu da će taj broj ponovo porasti na oko 7,5 slučajeva akademskih prevara na 1.000 studenata.
U periodu 2019-20, pre raširene dostupnosti VI, plagiranje radova činilo je skoro dve trećine svih akademskih prevara, a ta pojava se intenzivirala tokom pandemije kovida pošto su mnogi prešli na onlajn studije.
Sa razvojem VI, međutim, načini varanja su se promenili, navodi Gardijan.
List je kontaktirao 155 univerziteta kako bi dobio podatke o dokazanim kršenjima akademskog integriteta u poslednjih pet godina.
Od tog broja, njih 131 su dali podatke, a 27 odsto univerziteta još uvek ne raspolaže zabeleženim podacima o VI akademskim prevarama kao posebnoj kategoriji.
Istovremeno, mnogo više slučajeva ovakvih prevara ni ne bude registrovano, navodi list.
Istraživači na Univerzitetu Reding testirali su svoje sisteme procene zloupotrebe VI i utvrdili da u čak 94 odsto slučajeva takve vrste prevara prilikom pisanja akademskih radova ne budu otkrivene.
Profesor psihologije na ovom univerzitetu, Piter Skarf, kazao je da će sektor visokog obrazovanja morati da se adaptira na VI što predstavlja fundamentalno drugačiji problem.
On je upozorio da bi to mogao da bude samo vrh ledenog brega, pošto detektovanje upotrebe VI uopšte nije slično plagijatima, gde se prepisani tekst može pronaći i potvrditi.
Kako je dodao, zbog toga je u situaciji gde se sumnja na korišćenje AI, skoro nemoguće to dokazati, a tu je i problem da neki studenti ne budu pogrešno optuženi.
Studenti koji žele da zloupotrebe VI imaju mnogo onlajn materijala na raspolaganju.
Gardijan je pronašao na desetine videa u kojima se na TikToku studentima nude VI alati za parafraziranje i pisanje eseja.
Tehnološke kompanije targetiraju studenti, a Gugl nudi besplatan apgrejd svog Gemini alata na 15 meseci, dok OpenAi daje popuste studentima u SAD i Kanadi.
Mnogi eksperti, sa druge strane, ukazuju na veliki potencijal koji VI ima u kreiranju nastavnih programa.
Portparol britanske vlade izjavio je da će u programe razvoja veština biti uloženo 187 miliona funti na nacionalnom nivou, a vlada je objavila i smernice za upotrebu VI u školama.
“VI ima veliki potencijal da transformiše obrazovanje i pruža uzbudljivu šansu za razvoj i promene. Integracija VI u nastavu i proces učenja zahteva, međutim, pažljivo razmatranje, a univerziteti moraju da odluče kako da to iskoriste i smanje rizik, da bi pripremili student za poslove budućnosti”, poručio je on.
Подели ову вест



Komentar uspešno dodat!
Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.