Ponedeljak, 07.07.2025. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
MIROSLAV ČUČKOVIĆ O PRIPREMAMA GRADA ZA EKSPO

Moderan pristan, novo naselje, staze i pruga

Izgradnju mola za kruzere pratiće i gradnja sedam terminala za nove linije javnog prevoza. – Grad će dobiti oko 25 kilometara staza za bicikliste. – Već su postavljeni svi nosači pruge od Zemun Polja do Surčina
Макета Експа (Фото: лична архива)

Ako za dve godine bude izgrađeno sve što je u planovima, Beograd bi te 2027. godine, kada krene Ekspo, trebalo da „sija kao Las Vegas”, naročito na potezu od ušća Save u Dunav do Surčina. Planirano je da prestonica dobije moderan pristan, biciklističke i pešačke staze, novu prugu, jedinstvenu toplanu, nova naselja, savremena vozila javnog prevoza, nove hotele...

O nekim od tih projekata koji se tiču cele zemlje, ali posebno Beograda i Beograđana, govorio je za naš list Miroslav Čučković, gradski menadžer.

Ovih dana se intezivno priča o pristanu koji bi trebalo da bude sagrađen na potezu od Ušća do Brankovog mosta. Tu će se za potrebe Ekspa usidriti veliki turistički brodovi.

– Planirano je da svaki od velikih kruzera ima svoj vez, kao i priključak za struju i vodu, odnosno kompletnu infrastrukturu. Koliko će biti mesta još se ne zna, jer zavisi od dužine brodova. Izgradnju pristana pratiće i gradnja sedam terminala za nove linije javnog gradskog prevoza. Prvi terminus biće kod „Beograda na vodi”, drugi u Bloku 20, treći u Bloku 45, četvrti kod Vukovog spomenika, zatim u Ustaničkoj, na okretnici kod Konjarnika, u Borči i kod Aerodroma „Nikola Tesla”. Vlada će za te potrebe nabaviti 50 vozila na baterije i 50 na struju. A grad je za vozila na struju obezbedio dodatna mesta u Bloku 20 i 45. Tu su ugrađena dva punjača od po 400 kilovata. Mesto za punjenje autobusa kod Vukovog spomenika će biti dodatno osnaženo – objašnjava Čučković.

On naglašava da će od železničke stanice „Nacionalni stadion” do Ekspa biti uvedena i takozvana fider linija sa ART vozilima dužine 25 metara.

– To su novi, specijalizovani autobusi sa dva zgloba (harmonike) nalik tramvajima na točkovima koje još zovu metro-bus. Mi bismo nabavili devet, a vlada će raspisati tender za njihovu kupovinu – kaže on.

Može se reći da je izgradnja pristana kod Ušća počela, prostor je ograđen, a posao poveren „Srbijavodama”.

– Pokazalo se kao dobra vizija što je taj prostor „očišćen” od splavova. A potopljeni „Fristajler” biće uklonjen u toku ovih radova – najavio je Čučković.

Od „Beograda na vodi”, pa do Ekspa planirana je izgradnja pešačko-biciklističke staze.

– Prvo će se uraditi staza kod Starog železničkog mosta, koja će služiti i za bicikliste i za pešake. Most će biti sređen, na njemu će se nalaziti i vidikovci za odmor i mini-kafei. Od Starog železničkog mosta staza bi trebalo da se pruža obalom Save ka Surčinu. Zbog toga će na tom potezu biti uklonjene šljunkare i betonjerka. Biće izgrađena i mini-pasarela kako bi se zaobišlo postrojenje „Beogradskih elektrana”. Tako da biciklističko-pešačka staza ima kontinuitet do blokova 70 i 45, a preko savskog nasipa, do Ekspa. Radovi će se obavljati po nasipu ili s njegove desne strane. Ta staza će biti dužine oko 17 kilometara. Kada se tome priključi već 8,5 kilometara urađenih staza uz Auto-put „Miloš Veliki”, grad će dobiti oko 25 kilometara staza za bicikliste – naglašava Čučković.

Ali neće do Ekspa voditi samo trasa za bicikliste i pešake, već i pruga u dužini od oko 18 kilometara. Postavljeni su svi nosači pruge od Zemun Polja do Surčina. Grade se i pojedini vijadukti i prelazi.

– Planirano je da na pruzi budu dve glavne stanice, u Zemun Polju i kod nacionalnog stadiona, ali i dva stajališta – kod aerodroma i u naselju Singidunum koje će se nalaziti duž puta za Novi Sad, s desne strane iz pravca Beograda, između petlje Batajnica i petlje aerodrom. Ka njemu će gravitirati i ljudi iz Soko naselja i Radio-fara. A kada bude završena pruga, procena je da će je dnevno koristiti oko 10.000 putnika. I železnička stanica u Novom Beogradu biće deo te priče. Zajedno sa autobuskom stanicom činiće saobraćajno čvorište s druge strane reke. Cilj nam je da sve bude izgrađeno do 1. decembra 2026. godine kako bi u narednih šest meseci, do otvaranja Ekspa predviđenog za 15. maj 2027. godine, mogle da se obave kompletne provere – navodi Čučković.

Mnogi tvrde da je projekat Ekspo u potpunosti istisnuo sve druge u gradu, a posebno metro, na koji Beograđani čekaju decenijama.

– Na metrou imamo tri glavne aktivnosti. Prva je priprema za korišćenje takozvanih mašina-krtica. Te pripreme se rade i kod Pančevačkog mosta i na Belim vodama. Pripreme podrazumevaju da se obezbede dovoljni kapaciteti struje i vode za njen rad. Druga aktivnost je rešavanje imovinskih odnosa i uklanjanje objekata koji će se naći na prostoru 16 metro stanica. Na Belim vodama, na mestu gde je planirana stanica, trenutno se nalaze 22 kuće, sličnu situaciju imamo kod Pančevačkog mosta. Na Trgu republike predviđeno je uklanjanje „staklenca”, a u Ulici Blagoja Parovića NIS-ove benzinske pumpe. To je finansijski završena priča, a na drugim lokacijama sarađujemo sa građanima i rešavamo imovinske probleme. Preostale lokacije gde su planirane stanice su prazne. Vidljive radove očekujemo krajem godine, kada će biti uklonjena benzinska pumpa, i kada se bude radilo na Banovom brdu i Čukaričkoj padini u blizini Šećerane – kaže Čučković.

Izvođači radova su se sada fokusirali da se završe stanice gde će mašine prve ući.

– Nedavno smo bili u Solunu gde su se graditelji susretali sa velikim problemima, od arheoloških nalaza, protesta građana, opozicije... Tamo sam čuo jedni rečenicu – metroi su svugde u svetu najviše i najlakše napadani, a najduže i najteže se grade. I zaista jeste tako. Pripremni poslovi su obimni, administrativno i projektantski izuzetno zahtevni, a mnogi od njih na oko „nevidljivi”, pa mnogi misle da se ne radi ništa. To otvara mogućnost za kritiku i napade, naročito opozicije. A to se dešavalo uglavnom sa svakim projektom koji smo uradili. A kada se uđe u korišćenje i pokaže se kao dobar, onda se napada i ne sećaju – naglašava Čučković.

Jedan od projekata o kojem se decenijama priča, a nije se znatno odmaklo sa realizacijom, jeste izgradnja fabrike za preradu otpadnih voda u Velikom Selu. Izgradnjom ovog postrojenja najveći deo otpadnih voda, od skoro milion i po stanovnika, bio bi usmeren ka Paliluli. Tamo bi se voda prečišćavala, a zatim izlivala u Dunav.

– Pre nekoliko dana zasedao je upravni odbor, kojeg čine predstavnici Vlade Republike Srbije, grada Beograda i francuskih izvođača radova, među kojima je i Suez. Donesena je odluka da se usvoji idejno rešenje izgleda fabrike, da se nastavi sa aktivnostima koje podrazumevaju ugovor o finansiranju i ugovor o izgradnji fabrike. Vlada radi na pronalaženju načina za gradnju tri neophodna cevovoda koji će voditi do Velikog Sela. Prvi cevovod bi trebalo da se pruža od Mostarske petlje (Hitne pomoći) do Vanizelosove ulice (gde je kafana „Stara Hercegovina”) u dužini od tri kilometra. Prethodnih godina urađeni su delovi Interceptora u tom delu grada, ali ne u potpunosti. Drugi cevovod trebalo bi da ide od crpne stanice „Ušće” u Novom Beogradu ispod reke Save duž Ulice cara Dušana do Venizelisove. I treći je tunel od Venizelisove do izgrađenog cevovoda na Karaburmi gde se sada nalazi veliki tržni centar. Odatle pa do Velikog Sela postoji tunel koji je izgrađen pre više godina – podseća Čučković.

U toku je, kako kaže, izgradnja fabrike za preradu otpadnih voda u Obrenovcu. Ali još nisu ugovorene fabrike za preradu otpadnih voda u Ostružnici, u Batajnici i u Krnjači.

Jedinstveno postrojenje za grejanje i hlađenje

Jedan od objekata na kojem se uveliko radi je toplana u Surčinu, u okviru Ekspa. Ovo je jedinstven objekat u gradu u kojem će se, prvi put, proizvoditi toplotna energija, ali i energija za hlađenje.

Toplana, koju čini 29 objekata, nalazi se na placu koji se prostire na pet hektara. Odatle će se napajati kompleks Ekspa, stambenog naselja i kompleks Nacionalnog stadiona. Za toplanu je već stigla najmodernija oprema poput kotlova iz „Bošove” fabrike. Istovremeno, radi se gasovod i već se vide dalekovodi.

– Ekspo je Srbija u malom što se tiče institucija i preduzeća koji ga grade. Svi smo u zajedničkom poslu i na zadatku da se ta vizija predsednika Vučića ispuni i da na toj biznis-olimpijadi adekvatno dočekamo goste iz celog sveta. Do sada se prijavilo više od 114 zemalja, a očekuje se i do 144. A to bi zaista bio rekord – naglašava Miroslav Čučković.Proširenje puta za Ledine U planu je proširenje kružnog toka na ulasku iz Bežanijske kose na Auto-put „Miloš Veliki”. Ti radovi bi trebalo da omoguće veću protočnost saobraćaja, ali i proširenje puta za Ledine. U planu 24 nova hotela

Vlada Republike Srbije, odnosno Ministarstvo privrede, pomoći će obnovu i izgradnju 24 hotela u gradu. Oni će budućim investitorima obezbediti 20 odsto sredstava. Na javnom konkursu već su odabrana četiri stara hotela za obnovu i data je mogućnost za izgradnju 20 novih.

 

Komentari0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.