Subota, 10.12.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Bajka o Beogradu

– Ćale – uskliknuo je ovih dana sin – pretraživao sam po kompjuteru i našao sam strašne stvari!
– Kakve to strašne stvari?! – začuđeno će otac.
– Pa, evo ovakve – odgovara mališa. – Kakav će strašan da bude Beograd 2021. godine. Sve je naslikano i napisano.
Razgledajući ekran, i on je počeo da stvara sliku Beloga grada prve godine treće decenije 21. veka.
Najpre metro. Laki ili teški, svejedno kako se zove. Brzo ide. Čas nad, čas pod zemljom. Sednem ja, misli se otac, u, od čistoće sijajući, vagon sa crvenim tepihom po sredini, na početnoj zemunskoj stanici. Raskomotim se, uzmem "Politiku" da čitam i taman stignem do pete strane kada čujem glas iz zvučnika: "Stanica Vukov spomenik, hvala što ste putovali s nama". Pogledam u časovnik i zaključim da je stigao na vreme – ciglo šest minuta. Divota. Isplatilo se čekati toliko vremena, pomislim i krenem ka Slaviji. Potom prošetam pešačkom zonom – Ulicom kralja Milana do Terazija. Kakva blagodet kretati se sredinom kolovoza bez straha od limenih konzervi na četiri točka iza leđa. Tu se zaustavim na tren. Na Terazijama vidikovac s kojeg pogled puca na kićeni Srem. Tu popijem kapućino, obiđem jednu od mnogobrojnih galerija, navratim do agencije i kupim karte za subotnju premijeru u Operi na Ušću.

Do tog odredišta, razmišljam, stići ću veoma jednostavno. Ili da po lepom majskom danu prošetam preko jednog od mostova na kojima gotovo da nema nepotrebnog zadržavanja, ili da odgegam podzemnom pešačkom zonom od Terazijskog platoa do Ekonomskog fakulteta. Ipak, krenem preko Brankovog mosta. Ugledam novu uglancanu ćupriju koja se, slično "Gazeli" na Savi, lenjo proteže preko Dunava. Od Zemuna do Borče. Znači, Banaćani više ne moraju na "Pančevac", zatim kao nekada zagušenim i izlokanim beogradskim drumovima do autoputa ili Ibarske magistrale. Čist dobitak na vremenu, ušteda na gorivu i, naravno, što je najvažnije – nervima. Već sam pre toga bio obavešten da su lepi plavi Dunav mostograditelji premostili na još dva mesta. Kod Ade Huje i u okolini Vinče. Pa, kome je volja pohodi tajnovite istočnoplaninske i pitome južne žitorodne delove Srbije – put mu je otvoren. I kad smo već kod puteva, zaključujem, cela Srbija deluje nekako moderno. Išpartana autoputevima i luksuznim kompozicijama vozova, ostavlja dobar utisak i domaćem svetu i mnogobrojnim turistima koji joj dolaze u pohode. Biser u toj niski drumske karte jeste obilaznica oko glavnog grada. Niz tri saobraćajne trake putnik namernik sa zapada Balkana očas posla stigne od Dobanovaca do Bubanj Potoka. Može da bira da li će preko Ostružničkog mosta, ili preko novosagrađenog na špicu Ade Ciganlije. Oba su lepa, ali ovaj preko ostrva nekako čudno izgleda. Veliki je, lep, ali je tada, za naše mogućnosti, bio preskup – gotovo 200 miliona evra. Isplatilo se. Njegovom i izgradnjom pomenuta tri mosta, a posebno obilaznicom, kao čarobnim štapićem nestala su nekadašnja nesnosna saobraćajna zagušenja po Beogradu. Narod sada vozi automobile skockane kao čaše, čiste, nečujne. Zašto i ne bi kada je standard na evropskom nivou.

Svoja razmišljanja o Beogradu u 2021. otac sa uzdahom olakšanja završava na "Prokopu". Konačno je i ta stanica proradila, putnicima je laknulo, privreda ojačala.

Tu se otac mališana obratio starijem komšiji koji je sve to pomno, pa i zadivljeno slušao.

– Je li komšo, šta ti kažeš na sve ovo?

Stariji, dobroćudni, iskusni sused procedio je, uz izvinjavajući pogled, sledeće:

– E, moj dragi komšija. Sve to ja sam prošao krajem prošlog veka. Na Slaviji je trebalo da bude metro-stanica pod zemljom 70 metara, u Bulevaru JNA, gde su srušene kafane "Orač", "Zvezda" i "Astronomija", trebalo je da niknu velelepne zgrade banaka, osiguravajućih društava, trgovine. U Mitićevoj rupi odavno je valjalo da bude izgrađena robna kuća... I tako dalje, i tako dalje. Sve to bilo je zacrtano u Generalnom urbanističkom planu Beograda do početka novog veka. I šta je bilo? Osim tu i tamo neke građevine, ostalo je sve po starom. Daj bože da nam ovaj plan prođe, ali se bojim, komšija, da ćemo propustiti i ovaj voz i da će tvom sinu njegov ponoviti iste reči: "Uh što sam video nešto strašno!"
Komentari103
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.