Utorak, 24.06.2025. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Crkva i sekularna država

Nedavno oglašavanje u javnosti Svetog arhijerejskog sinoda SPC u vezi sa Predlogom statuta AP Vojvodine, a potom i reakcijapovodom Predloga zakona o zabrani diskriminacije u jednom delu javnosti pokrenuli su burne reakcije. Nešto slično se desilo i pre nekoliko godina kada je SPC indukovala javnu debatu o elektronskoj privatnosti i prva zatražila donošenje novog Zakona o zaštiti podataka o ličnosti. U sva tri slučaja intelektualni i medijski krugovi nenaklonjeni Crkvi nisu toliko kritikovali njenu argumentaciju, koliko činjenicu da je ona uopšte reagovala. „Crkva nema prava da se meša u politiku“, „To nisu pitanja kojima SPC treba da se bavi“, „Zaustavimo klerikalizaciju Srbije“... samo su najčešće parole dela javnosti koji smatra da je sekularizam doveden u pitanje društvenim inicijativama Crkve. Koliko je ovakvo tumačenje sekularnog ustrojstva države autentično?

Prvo treba konstatovati jednu logičku činjenicu: odvajanje Crkve i države nužno ne vodi ka nesaradnji istih. Crkva i država su u sekularnom modelu funkcionisanja dva odvojena entiteta koji imaju različite ciljeve, sredstva za njihovo ostvarenje i konstitucionalnu nezavisnost. Razdvajanje ta dva entiteta znači precizno razlikovanje njihovih kompetencija, ali ne i nemogućnost interakcije. Drugim rečima, suštinsko razdvajanje Crkve i države ne znači i nemogućnost njihove saradnje. Upravo je suprotno logično iz jednog prostog razloga: članovi svake pomesne Crkve zapravo su građani određene države, sa svim pravima, obavezama i odgovornošću koja iz toga sledi. Crkva i država su, na taj način, u svom funkcionisanju direktno upućene na saradnju u dodirnim oblastima društvenih aktivnosti.

S tim u vezi, Pravoslavna crkva priznaje pravni sistem u okviru države u kojoj prebiva i nastoji da afirmiše prava ličnosti polazeći od evanđelskog vrednosnog kodeksa, što podrazumeva i saradnju sa državom u okviru različitih modaliteta. Konfrontacija je moguća jedino u slučaju totalitarnih režima koji ne podnose delovanje autonomne sfere mišljenja.

U Srbiji više ne postoji totalitarni niti autoritarni režim, ali postoji nastojanje određenih struktura moći da oblikuju javni diskurs o Crkvi u negativnom svetlu. Cilj je da se Crkva vrati na margine društva i da se to u svesti građana učini sasvim prirodnim; tobožnja odbrana sekularizma je za delovanje protiv društvenog uticaja Crkve samo dimna zavesa. U toj simulaciji borbe za očuvanje sekularne države često se pominju „evropske vrednosti“, sintagma koja ima gotovo ultimativni karakter na ovim prostorima. No retko se pominje da savremeno evropsko zakonodavstvo poznaje tri različite primene sekularnog načela kada je odnos države i crkve u pitanju. Prvi je koncept državne crkve, prisutan u Engleskoj, Norveškoj, Grčkoj, Kipru i Finskoj. Drugi model je sistem striktne odvojenosti crkve i države, prisutan u Francuskoj i Holandiji, recimo. Treći koncept je u vezi sa takozvanim modelom odvojenosti uz otvorenu saradnju, što je rešenje prisutno u Nemačkoj, Austriji, Italiji, Španiji. Navedeni slučajevi pokazuju širok raspon odnosa crkve i države u sekularnoj EU. Srpskoj javnosti, međutim, određeni broj nevladinih organizacija i deo medijskog sektora sugeriše da evropsko zakonodavstvo poznaje samo model striktne odvojenosti u radikalnom vidu. Kako bi tek pomenuti krugovi reagovali na ideju da se u Srbiji uvede sistem plaćanja crkvenog poreza, kao u Nemačkoj? Ili obavezna veronauka, kao u nekoliko razvijenih zemalja EU? Ili da se u skladu sa odgovarajućim istorijskim činjenicama SPC proglasi za državnu crkvu, opet po ugledu na gorenavedene ugledne zemlje? O tome možemo samo da nagađamo.

SPC, dakle, ima pravo da otvoreno, jasno i glasno iznese svoj stav u pogledu svakog društvenog pitanja za koje je zainteresovana – to pravo joj danas niko ne može oduzeti, pogotovo ne uz izgovor o očuvanju sekularnog uređenja Republike Srbije.

upravnik Centra za proučavanje i upotrebu savremenih tehnologija Arhiepiskopije beogradsko-karlovačke

Komentari31
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.