Četvrtak, 20.01.2022. ✝ Verski kalendar € Kursna lista

Vojska Srbije nabavlja 200 oklopnih transportera

Ministarstvo odbrane raspisaće tender za nabavku 200 velikih oklopnih transportera točkaša (takozvanih osmotočkačaša, sa pogonom na svih osam točkova) za potrebe Vojske Srbije što će biti najveća nabavka vojne opreme tokom poslednjih dvadesetak godina, saznaje "Politika". Idealno bi bilo da Vojska Srbije novim vozilima opremi pet mehanizovanih bataljona, u svakom od njih po 40 oklopnih vozila.
Iako je ministar odbrane diskretno najavio kupovinu oklopnih transportera "osmotočkaša", u Ministarstvu odbrane nisu mogli da odgovore kolika će biti vrednost posla za koji će se boriti vojnoindustrijski kompleksi mnogih država.

"Kada je reč o nabavci transportera iz uvoza, postupak mora da se realizuje preko preduzeća koja su registrovana za spoljnu trgovinu naoružanjem, vojnom opremom i robom dvostruke namene. Postupak je da se registrovana preduzeća obaveste o predmetu nabavke nakon čega zainteresovani okupljaju konkursnu dokumentaciju i u predviđenom roku dostavljaju ponude sa pratećom dokumentacijom i odgovarajućim instrumentima obezbeđenja ozbiljnosti dostavljene ponude", navodi se u pisanom odgovoru Ministarstva odbrane dostavljenom redakciji "Politike".

"Vozila sa pogonom osam puta osam su logičan izbor, imajući u vidu namenu tih vozila u Vojsci Srbije. Ona će biti korišćena, pre svega, kao borbena vozila pešadije, što znači da u njih treba smestiti posadu do desetak članova sa njihovom opremom i ličnim naoružanjem i ugraditi odgovarajuće naoružanje, potrebne uređaje (za vezu i ostalo) i smestiti municiju", navodi se u dopisu Ministarstva odbrane. Kada se sve uzme u obzir, dolazi se do potrebnog prostora, koji iznosi oko 12 kubnih metara. Toliki prostor obezbeđuju tek vozila veličine "osmotočkaša". S druge strane, ova vozila imaju prednosti u pogledu karakteristika prohodnosti i mogućnosti savlađivanja prirodnih i veštačkih prepreka u odnosu na vozila sa manjim brojem točkova od kojih su, naravno, i skuplja.

– Po našim dosadašnjim saznanjima, trenutno aktuelni oklopni transporteri točkaši u svetu, po kriterijumu cena-efikasnost, jesu "pandur" (Austrija), BTR-90 (Ruska Federacija), "patrija" (Finska) i "pirana"(Švajcarska), koji pripadaju drugoj i trećoj tehnološkoj generaciji oklopnih transportera, iako će u programskim dokumentima opremanja biti analizirane i karakteristike drugih sredstava ovog tipa – objašnjava se u dopisu Ministarstva odbrane.

Vodeći svetski proizvođači oklopnih vozila nemilosrdno se bore za plasman svojih proizvoda, pri čemu ni niski udarci kao što je lansiranje afera nisu retkost. Hrvatska je u oktobru odlučila da nabavi 84 vozila "patrija", iako su tamošnji mediji optuživali i premijera Ivu Sanadera da protežira austrijski model "pandur", iza koga stoji američki kapital – koncern "Dženeral dajnamiks". Finci su Hrvatima ponudili da njihova industrija učestvuje u opremanju ovih transportera. "Patriju" su izabrale i Poljska i Slovenija. Češka se opredelila za oklopni transporter "pandur", u čiju proizvodnju je uključena i njihova industrija.

Savremeni oklopni transporteri ne služe samo za prevoz pešadije, već imaju i značajnu vatrenu moć – uglavnom su naoružani automatskim topovima kalibra 30 milimetara i mitraljezima, mada se proizvode i verzije sa topovima u kalibrima sličnim tenkovskim. Na putevima koje, za razliku od guseničara, ne oštećuju, razvijaju i brzine do 100 kilometara na sat. Masovno se koriste u mirovnim misijama, ali i u ratovima poput onih u Iraku ili Avganistanu gde su se pokazali kao efikasna sredstva savremenih armija.

Komentari10
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.