Meni

TV program

TV Barometar

Naša mala tragedija

Potraga za humorom i programski promašaj „Naše male klinike” na TV B 92

(J. Samardžić)

Proizvodnja humora na televiziji je složena i teška obaveza. Mnogo traži, ali i mnogo daje. Englezi je neguju i razvijaju decenijama i svaki put počinju ispočetka, uprkos ugledu, znanju i tradiciji koja postoji, nagradama koje su sticali na mnogobrojnim festivalima. Konačno, i gledanosti koju su postigli svuda gde se njihove serije prikazuju. Na tome rade timovi autora različitih profila, dramaturga, satiričara, aforističara i ozbiljnih pisaca. To sasvim izvesno nije posao za jednog čoveka, za nekog ko misli da ima dobru ideju, a život ga je naučio nekim štosevima koje želi da prenese širokom auditorijumu. Da ga uveseli.

Kod nas se, uglavnom uvek verovalo u ovo drugo. Da je produkcija humorističkih serija solistička avantura koja autoru, ako mu se posreći, treba da donese reputaciju velikog kozera, visprenog intelektualca i humorističkog pisca koji sve obara s nogu. Pošto to nije moguće, a praksa je to mnogo puta dokazala (uz časne, ali kratkotrajne izuzetke), humoristički program je kao TV kategorija skoro odumro. Ako se ne računaju serije kojima se pripisuju takva svojstva, a koje su češće površne, socijalno-sociološke zabeleške sa primesama oporog podrugivanja.

Uz najbolju volju i trud da se prihvati, objasni i obrazloži, nema parametra za „Našu malu kliniku” koju besomučno reprizira (ili premijerno prikazuje, teško je pohvatati) TV B 92. To je oda gluposti, primitivizmu, ošljarenju, kretenizmu, idiotizmu. To je naša mala tragedija, hiljadama kilometara udaljena od pravog humora. To je gore od „Kursadžija” koji koračaju po nacionalizmu i seksizmu. „Naša mala klinika” gazi po praznini i prizemnosti. Tu ništa nije smešno, tu se grupa glumaca, koji nisu bez ugleda, juri u krug i izgovara besmislice kojih bi se svako, sa minimalnom kvotom inteligencije, zastideo.

Kako neko ko ima „Uvod u anatomiju”, svetsku hit seriju, može da padne na tanke grane „Naše male klinike”? Nije reč o žanru već o kvalitetu programa. Uopšte, TV B 92 ima začuđujuće poteze. Pokušava da diktira visoke programske standarde u informativnom programu, u izboru stranih serija i filmova. Istovremeno, sebi dopušta takve padove i promašaje kao što je „Naša mala klinika”. Pa to ni leti, kada je svima dopušteno da „sve potroše”, ne može da se proguta. To je kao da vam neko stalno servira trule kajsije, lubenicu koja se danima suši u frižideru, nedozreli paradajz, požutelu blitvu... Garantovano, boli stomak. Kome je to ustupak? Ko to veruje da se takvim nižerazrednim parodiranjem medicinskih sapunica može dospeti do srca i uma vrućinama ošamućenog gledaoca. Ko ga, zapravo, toliko potcenjuje?

ADA – MORE BEOGRADA Onaj ko je plasirao ovaj slogan, a misli da je to nešto što bi trebalo u nama da proizvede talase dobrog raspoloženja i čemu bi trebalo da se beskrajno radujemo – u velikoj je zabludi. Ada – more Beograda (stalno ide na TV B 92 ispred reklamnog bloka) socrealističko je podsećanje na naše siromaštvo. Više izaziva tužne asocijacije na neoprezne plivače nego na mogućnost za spasavanje od velikih vrućina.

Podsećanje je da nikuda nismo otputovali ovog vrelog leta i da je jedina uteha Ada Ciganlija. Koliko god bila uređena i svake godine dopunjavana novim programima, sa gužvama, nesavršenostima i – našim navikama – opominje da nismo daleko odmakli sami od sebe, od svojih ograničenja, materijalnih nedaća, viznog režima koji nas dodatno sputava i života satkanog više od nemanja nego od imanja. Ko voli da mu Ada Ciganlija bude more – neka mu bude, a ko želi više i bolje ježiće se na poruke ovog tipa u kojima je pomešan izgaženi socijalizam sa ukusom neokapitalizma. Ko bi rekao, toliko toga u samo tri reči: Ada – more Beograda...

ASTRO I TAROT EKSPERTIAko noću lutate kanalima imate šanse da naletite na poludivlje TV stanice na kojima ordiniraju tarot i astro eksperti. Imate zdravstvene probleme, nevolje na poslu, ne slušaju vas deca, neko je na vas bacio crnu magiju ili vas je spopala kakva druga nedaća. Sve to mogu oni da vam reše ako pozovete telefonski broj sa određenom tarifom (plus PDV).

Bilo je toga i pre, ali ovi koji sada sačekuju gledaoce sa nesanicom, mnogo su agresivniji i primitivniji. S druge strane, teško je poverovati da ima toliko naivnih ljudi koji nasedaju na pljačkaški bezobrazluk i, zaista, zovu. Eto, preksinoć, izvesni Zvonce, prost i pokvaren, pokazuje rukama: telefoniraj, „odmah će da vi se odgovori”. Naročito je „naoštren” na naše ljude koji žive u inostranstvu i koji takve emisije gledaju preko satelita. Daleko od zavičaja su usamljeniji, ranjiviji i lakše nasedaju na prevarantske trikove o vidovnjacima, belim magovima, proročicama i nadrilekarima.

Javlja se nesrećna žena, sad su joj odveli unuka sa visokom temperaturom u hitnu pomoć, šta će biti s njim... Zvonce kaže, opustite se, možda će da ostane u bolnici.

Ima li ko da spreči i zaustavi te šarlatane. U čijoj su nadležnosti astro-savetnici i kanali koji puštaju i naplaćuju noćne seanse zaglupljivanja i obmanjivanja gledalaca. To mora žestoko da se kažnjava. I da se zaustavi.

Branislava Džunov
objavljeno: 18/07/2008

Za Vaš uređaj postoji Andorid aplikacija, želite li da je instalirate?