уторак, 17.09.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:56

Прави пут

Аутор: Горан Волфпетак, 19.08.2016. у 22:00

Ауто-пут Ниш–Мердаре–Приштина ће се градити, а већ се многи питају зашто нам то треба? Зар ћемо градити пут ка Косову и Метохији и даље ка Албанији? Ко ће смети да путује туда када нам је памћење замућено крвљу? Као да смо заглављени у „Орање Марка Краљевића“, без свести да је само у песмама тај епски јунак, а заправо турски вазал, орао турске друмове.

Тај пут треба градити као и све друге.

Драч нам може постати једна од најближих лука. Ближи нам је само Бар, али до њега је тешко стићи, Ријека је на 550, док је Солун већ на око 650 километара. И све су то данас за нас стране земље.

Сигурно ће се многи спорити о томе да ли је пут преко Приштине „зелена трансверзала“ или пут који повезује земље и народе. Постоје карте које приказују да је од Софије у Бугарској до Драча у Албанији предвиђена градња руте 7. Па тако произлази и да су православни Бугари на „зеленој трансверзали“, која, чињеница је, даље води ка Турској.

И ми смо смислили Коридор 11 који кроз централну Србију иде ка Чачку, а требало би једног дана, који чекамо деценијама, да се споји са црногорским делом. Е тек тада ће то бити најбољи пут до мора. Нико нам не може бити крив што нисмо завршили ауто-пут од Баточине до Крагујевца и даље ка Прељини, што немамо обилазницу око Београда...

Сигурно је да ће новим ауто-путом ка албанској обали, када се изгради, прво кренути шлепери са робом. Чињеница је да са Косовом имамо веома значајну трговинску размену, да је спољнотрговинска размена са Албанијом у порасту и да је суфицит на нашој страни. Трговци не хају за политику, циљ је зарада.

Ко је ишао ка Пролом Бањи зна како је лепа, али и опустела, запарложена Топлица. Савремени друм може оживети овај крај. И у далекој историји овуда је водио један од трговачких путева. Латинска црква из 14. века у Прокупљу сведочанство је присуства трговаца из Дубровника.

Ако ми уместо кафана поред пута, пумпи, ауто-механичарских радионица почнемо опет да дижемо куле и утврђења – неће бити вајде. А народ мора од нечег да живи. Ако има посла има и људи, пуне се школе у којима се могу ишчитавати историјске свеске.

Још давне 1878. године на Берлинском конгресу Србија је, уз самосталност и припајање Топличког округа, добила и обавезу да изгради пругу ка југу. И тада је Запад у виду Аустроугарске тражио начин да транспортује своју робу, а сада смо у сличној ситуацији.

Тада смо градили пругу ка Турској чија је граница била у месту Ристовац. Османска империја није нам тада била пријатељ.

До сада је студија изводљивости за деоницу Ниш–Мердаре финансирана из WIFB фонда, који је под окриљем Европске уније основан ради подршке земљама западног Балкана, а исти је извор финансирања Приштине за деоницу Мердаре–Приштина. Процена је да ће наших непуних 100 километара овог ауто-пута коштати 850 милиона евра. Колико ће нас стварно коштати – тек ћемо видети.


Коментари19
aedab
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Petrovic Ljubisa
Taj put ce dobro da posluzi Siptarima da sto pre dodju i nasele se oko Nisa pa onda jos dalje na sve 4 strane.
??
Kako to mislite da je do Bara tesko stici. Pa sta bese sa tim koridorom?
глпст
То да аутопутеви доносе напредак крајевима кроз које пролазе треба прво доказати на постојећим: какав напредак је доживела Велика Плана, на пример, од аутопута, и сви друга већа и мања места? Већ деценијама на том аутопуту нема нових "кафана, радионица, и осталог". Неколико стотина пута више их има поред обичне Ибарске магистрале.
Радован ЧЕТВРТИ
Има бољег решења. Ако индустрију дислоцирамо 200 км јужније, Солун ће бити на само 450 км. Није Србија само Београд!
Mirjana Djokic
sta da vidimo,u ovom vremenu je prava ludost graditi taj put,Vlada Srbije nezna sta radi.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Погледи /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља