петак, 17.11.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 20:20

Порука из Москве

Аутор: Мирослав Лазанскичетвртак, 22.12.2016. у 22:00

Да би нека држава имала реално неутралну војну позицију, мора да има, између осталог, и диверзификовану политику набавки и куповине наоружања.

То значи да не сме да набавља модерно оружје, наравно оно које код куће не може сама да произведе, само из једне земље, без обзира на то да ли је то економски и најбоља опција.

Држава која се одлучи само за једног иностраног испоручиоца наоружања и војне опреме подложна је уценама и политичким притисцима са разних страна.

Могу је испорукама резервних делова уцењивати они који су јој продали оружје, или они други на неки други начин јер јој нису продали наоружање, а очекивали су и хтели.

Како продаја, односно куповина модерног оружја, посебно авиона, тенкова, ракета, бродова није само техничко-технолошко питање, већ примарно политичко, то се и куповина, односно донација руских „мигова 29”, за војску Србије може посматрати у том контексту.

Које поруке шаље овом приликом Москва, а које Београд?

Србија жели борбену ловачку авијацију ради заштите свог ваздушног простора, жели да јој српско небо чувају српски авиони. Такође жели и обучене пилоте за авионе четврте генерације, жели и да у старту обесхрабри све авантуристичке планове у свом окружењу. Дакле, превенција и упозорење.

Са своје стране Москва настоји да традиционални корисници њене војне технике и даље то остану, има ту и нешто бизниса, али и политичког и војног маркетинга. Кроз испоруке наоружања ствара се и негује и братство по оружју.

Тамо далеке 1987. СФРЈ је купила од Совјетског Савеза 16 авиона „миг-29”. Први пут су југословенској јавности приказани за Дан РВ и ПВО, 21. маја 1988. на Телевизији Београд.

Била је то моја репортажа о тим авионима, будући да сам у „Старту” први и писао о њима, тек што су се појавили на међународном аеромитингу у Финској.

После Индије били смо прва земља ван Варшавског уговора која је добила те борбене летелице. Укупна вредност те куповине, заједно са резервним деловима и убојним средствима, тада је износила око 120 милиона долара.

То је била и пословна тајна, јер је Москва имала различите цене за различите купце. Наиме, добри пријатељи имају добар попуст, мање добри пријатељи слабији попуст.

Влада Србије и премијер Александар Вучић набављају прве ловачке авионе за ову земљу после 1987. године.

Оне који у томе виде нешто лоше треба подсетити да данашње земље чланице НАТО-а, а некада чланице Варшавског уговора, још увек лете на  совјетским „миговима 21 и „миговима 29”, на „сухојима 22” и возе совјетске тенкове Т-72: Пољска, Словачка, Румунија, Бугарска...

Ако јавност у тим земљама нема примедби на то, ако НАТО нема примедби с тим у вези, онда и ми у Србији морамо признати да је куповина–набавка–донација авиона, тенкова и ракета из Русије одличан пословно-војно-политички потез.

Онај ко не жели да то призна или је будала, или аматер. Или не жели добро овој земљи.


Коментари105
30491
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Boelcke
Ima da nas kosta ovaj poklon kao Svetog Petra kajgana. Zivi bili pa videli. Mi izleda ne zelimo da shvatimo i prihvatimo da nista u zivotu nema dzabe i tako nas i dan danas svaki nazovi 'poklon' od Rusa i Amerikanaca skupo kosta.
Ilic Momcilo
Ima odlicnih komentara,strucnih i znalackih,ali i politickih i zlonamernih. Necu odgovarati ni na jedan. Sticajem okolnosti,upoznao sam se prakticno, sa vazduhoplovima odavno. Bilo je tu domacih klipnih, "Kurira", "Kraguja","522-dvojke", "Utve"...,pa stranog "Tanderbolta" u kome je izvucen maximum od klipnjaka, pa mlazni "Tanderdzet-F84", "TV-2" Sejbr D" i "Sejbr E", "MIG 21( L 15 i L16)" , "Jastreb i Galeb", i td. Ne smemo zaboraviti ni "Osu", "Zolju", "Strsljena", domace "Ikarusove" prototipove mlaznjaka. Upoznao sam ali vrlo tanko i samo na oko i "29-tku" 80- i neke godine. Ovo mi daje za pravo da se radujem ovoj novoj nabavci( iako sam od SNS-a i Vucica ideoloski udalje makar 10 svetlosnih godina),znaci ,radujem se jer imam predstavu sta to znaci za Srbiju i u krajnjoj liniji, VERUJEM Mirosalavu Lazanjskom. Nemam nista protiv onih koji misle drugacije,ali sam ubedjenj da grese.
Dr Sreten Bozic -Wongar
Dobar poklon. Hvala Rusima od srca.Sledeci poklon je da Rusi izlaze na Jadransko more.
ozna sve dozna
"Онај ко не жели да то призна или је будала, или аматер" Priznajem sve sto god hocete. Samo nemojte vise da me mucite.
Aleksandar Mihailovic
Mnogo je dobrih komentara,neki iz razloga da skreću pažnju na ono što pada na pamet pojedincima koji se ne razumeju u vojsku, nije im ni zameriti, služili su "civilno", ali su zato osposobljeni za pomoćne babice, pralje i gerentološku braću, pa bi se moglo mnogo toga reći. Ovom prilikom samo skrećem pažnju na neke činjenice, kroz pitanja: Ko će da pilotira tim avionima bržim od zvuka ako će ih biti više od pilota, ko će da vodi, a ne vozi te mašine kako reče MO, ne valjda oni vozači zglobnika iz GSP? Koje će posade biti u tenkovima i oklopnim transporterima koji dolaze ako obuke nema već godinama ni obaveznog služenja vojnog roka i dok oko 40.000 penzionisanih vojnih lica nije ni stavljano na vojni raspored, profesionalna se šikaniraju a organizacija RVS skinuta sa spiska bitnih za odbranu države? Hoće li te pomoćne babice u avione i tenkove, ili će to oni iz Agencija za sve i svašta? Ako već imamo i za ispitivanje pomorskih nesreća da li to znači da ćemo dobiti i neki nosač aviona?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна / Погледи /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља