уторак, 12.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 12:02
ДИЗАЈН

Снага симбола

Све на овом постеру у служби је приказа неспутане снаге којој се нико и ништа не може супротставити, коју нико и ништа не може зауставити
недеља, 25.08.2019. у 20:02
(Фотографије из приватне архиве ауторке)

Постер који је 1930. дизајнирао амерички графички дизајнер Кауфер за Лондонску подземну железницу, има све одлике британског уметничког покрета „Вортицизам”, који је пре Првог светског рата био авангардни ликовни правац као еквивалент кубизму и футуризму на континенту. Циљ је био да се у уметности оствари највећи могући интензитет снаге као асоцијација на снагу машине. Млади уметници су тежили да слику компонују на архитектонски начин уз помоћ приказа фабрика и димњака, мотора, ваљака, чуњева, кугли... Свега онога што се не може наћи у природи већ само у индустријском окружењу. Била је то својеврсна побуна против естетизма, нарочито против ретроградног духа викторијанског доба. Vortex иначе на енглеском значи вихор или вртлог.

Постер има три врсте штампаних слова, од којих су она која значе снагу (power) најкреативније дизајнирана по свим законитостима математике и геометрије, уз коришћење праве линије, круга, масе, равнотеже и, наравно, боје. Стиснута песница снажне мушке руке иде од индустријских погона кроз вртлог кретања до муњевите брзине покрета. Све на овом постеру у служби је приказа неспутане снаге којој се нико и ништа не може супротставити, коју нико и ништа не може зауставити.

Муњевита снага брзине као удар на психу посматрача не дозвољава ни трунку сумње у оно што вам слика поручује.

Стиснута песница, која је често и симбол насиља, на овом постеру манифестује, осим снаге, још и висок степен поузданости и сигурности за све оне који ће услуге подземне железнице милионског града користити.

Узгред буди речено, дизајнер постера је био све само не насилан.

У дугој љубавној вези с прелепом и славном уметницом Мерион Дорн, имао је бескрајно много нежности и стрпљења. Снага и брзина с постера нису имале место у његовом приватном животу.

Едвард Мекнајт Кауфер (1890–1954)

Амерички графички дизајнер, рођен је у Монтани, САД, као син популарног музичара. У раној младости радио је у једној књижари у Сан Франциску, где је упознао професора са Универзитета Јута, који му је финансирао пут у Париз на студије сликарства. Презиме тог професора, које је било Кауфер, млади уметник је додао свом презимену, у знак захвалности. На путу за Европу, Кауфер је у Чикагу посетио изложбу „Армори шоу”, која је била стециште авангарде и то је утицало на целокупно његово потоње стваралаштво. Године 1914. отишао је у Лондон, где је започела његова каријера која ће кулминирати бројним постерима препознатљивим по специфичној снази ликовног израза. Двадесетих година прошлог века, он има бројне наруџбине за познате фирме („Шел”, „Оријент Лејн”, „Омега” итд.), поред постера ради и дизајн корица за књиге, објављује књигу „Уметност постера”, приређује велику самосталну изложбу у Блумбсберију. У вези је с познатом дизајнерком тепиха Мерион Дорн од 1923, с којом ће се венчати тек 1950. Дизајнирао је преко 250 постера и 150 омота за књиге. Године 1936. изабран је за почасног дизајнера Британског Краљевског удружења уметника.

Арх. Радмила Милосављевић

www.dopisna-skola-ambijent.rs


Коментари1
909cf
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Felipe
stil se samo u manjim detaljima razlikuje od onoga sto smo mogli videti u nacistickim i socijalrealistickim propagandnim posterima tokom 30-ih godina 20. veka.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља