Субота, 13.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Ускоро делим црвене картоне

Подршка председника: Милутин Мркоњић Фото Т. Јањић

Министар за инфраструктуру Милутин Мркоњић добио је одрешене руке да води комплетне послове на изградњи Коридора 10, да њему буду одговорна два директора фирми које учествују у изградњи, а да ће министар бити директно одговоран председнику државе Борису Тадићу.

То је први закључак састанка владајуће коалиције, а други је

да ће брзо бити смењени најодговорнији људи у „Путевима Србије”, директор Зоран Дробњак и председник Управног одбора тог предузећа Зоран Лилић, а не неки нижи чиновници.

Састанку коалиционих партнера трајао је пет сати, до петак ујутро у 1,30 а разговарало се о политичким ставовима шта урадити с новцем који ће бити добијен од продаје Телекома и закључено да ће моћи да се потроши 900 милиона евра само за изградњу путева.

Министар Милутин Мркоњић тврди да на састанку није било никакве свађе и каже да се „државни врх коначно договорио око изградње путева, да више нема губљења времена, да ће за лоше урађен посао он делити црвене картоне и да предстоји обнова јавног предузећа ’Путеви Србије’”.

– Сарадња између мене и Динкића је изванредна и ако се око неких ствари не слажемо, нема проблема. Ја знам путеве, он зна економију... што морамо да се слажемо. Ја радим свој посао, он ради свој посао. Не мешамо се један другоме и лако ћемо да се договоримо око свега. Коридор 10 ће бити готов 2012. године. Одлука о изградњи других путева који ће се финансирати новцем од продаје Телекома није донета. Моје је мишљење да је добро да о томе разговара врх државе и да се паре од Телекома уложе у инфраструктуру. Најзад је држава схватила да су за њу најважнији путеви.

 

Сада се види да постоје разлике у томе ко је одговоран за досадашње застоје?

– Министар Динкић је предлагао да се смењују људи који не раде, ја сам га подржао и питао ко су ти људи. Али, изгледа да не мислимо на исте. Ја мислим да нису одговорни „портири и шофери” него да су најодговорнији Зоран Лилић и Зоран Дробњак и они би већ били смењени, да их неко није узео у заштиту. А то је чиста феудализација владе.

 Да ли се на састанку спомињала идеја о тендеру за стране фирме које би управљале израдом планова и изградњом путева од новца Телекома јер су се домаће фирме лоше показале?

– То је сулуда идеја. Било је и о томе говора, али нема потребе за тим јер ми имамо довољно људи у фирмама ”Коридор 10” и „Путеви Србије”, само неки од стручњака морају да се унапреде. Наша предузећа нису толико крива, не могу она да раде у хаотичном амбијенту. Пројекти су, на пример, стали кад се у посао око Коридора 10 у Пироту умешало министарство које за тај посао није надлежно.

 Зар се и само нисте уверили на мосту на Ибру како се споро гради?

– Основни проблем што се Коридором 10 нико није бавио десет година. Ова влада почела је да ради од нуле. Сем идејних пројеката нисмо имали ниједан километар главних пројеката на аутопуту Коридора 10, а ни километар аутопута према Црној Гори. А нисмо имали завршену ни експропријацију, за њу нам сада треба још 80 милиона евра.

За годину и по дана смо се како-тако организовали, па 1. маја завршавамо све главне пројекте. Каснимо тамо где се умешало неко друго министарство, тамо где се умешао директор „Путева Србије” и његов заменик који нису извршили своје обавезе према банкама и нису повукли новац за обилазницу око Београда и за мост Газелу. Они су одговорни што ти пројекти касне. Ја бих их данас сменио да их не бране поједини министри.

А за сва та кашњења делимично је одговоран и Саобраћајни институт ЦИП.

 Ви сте ресорни министар, што их до сада нисте сменили?

– Ево сад су зрели за смену, сад ће бити смењени. Директори „Путева Србије” су одговорни за кашњења на свим деоницама.

А касни се и тамо где још, из политичких разлога и пребрајања бирача, постоје дилеме да ли да са Коридором 10 идемо ка Врању или према Димитровграду. Коридор је јединствен и иде од Хоргоша до Врања и не дозвољавам да се око тога било ко меша, макар и из политичких разлога.

Што се тиче пројектовања, оно иде релативно добро. Мене људи из владе не треба да уче шта су рокови, треба да ме пусте да радим, да сам водим посао, да сам кажњавам и смењујем прво директоре па онда све друге одговорне.

Све су то аргументи да се на тендеру изабере страна компанија која ће управљати пројектовањем и изградњом путева у Србији?

– Не. Уосталом, председник државе се запрепастио кад је чуо да ја не командујем изградњом путева, него сви командујемо.

Шта, у Влади Србије сви командују изградњом путева?

– Да, сви сем мене. Ја најмање командујем.

А путеви су у Вашој надлежности?

– Јесу. И то пише у законима.

Па онда сте Ви кривац што је тако?

– Прихватио сам да будем крив. Али сам рекао ако је тако, поставићемо два нова директора, они ће мени да одговарају, а не неком другом министру. То је био коначан договор коалиције на састанку који је трајао пет сати.

И онда после месец дана можемо да говоримо о ономе кога ћемо да смењујемо. А не да смењујемо „портире и шофере”.

Да ли то значи да је влада крива што Коридор 10 касни?

– Па, јесте. То сам и рекао на састанку коалиције, да смо најодговорнији ја, Оливер Дулић и Верица Калановић.

Крива је умерено, али још није касно да се заврши тај посао. Ова влада је учинила много јер је дошла на потпуни хаос.

Наравно, још није касно да се узмемо у памет.

Када ће бити завршени регионални аутопутеви и да ли постоје пројекти за њих?

– Ту нема ни идејних пројеката. Шабац–Рума, Појате–Прељина ... нема ни идејних, има само генералних пројеката који дефинишу коридор којим ће се пружати деоница аутопута.

Колико времена треба да се дође до детаљног главног пројекта да би могло да се гради?

– На пример, за сто километара аутопута Појате–Прељина треба минимум годину дана за документацију идејног и главног пројекта. Али, можемо да радимо по деоницама. Идеално место да се почне је обилазница око Краљева.

Зашто аутопут Појате–Прељина?

– То је повезивање Коридора 10 и аутопута „Јужни Јадран”. И то је инвестиција од 413 милиона евра.

А аутопут Прељина – Београд?

– Он би коштао око 900 милиона евра.

Па то су све паре намењене за путеве од продаје Телекома?

– Па тих пара нема за све, од њих не могу да се изграде свих шест праваца који се спомињу у јавности.

Суштина је да ли ће од тог новца да се финансира и пројектовање и експропријација. Матрица свих оваквих пројеката су избори. И ту се слажем, али се не слажем да свака два дана мењамо стратегију. Час идемо према Димитровграду, час према Чачку.

Да ли то значи да је полемика око праваца градње путева заправо предизборна свађа?

–Тако је. Али, ми ћемо да направимо Коридор 10 јер нам је председник државе дао подршку и рекао да је то приоритет. Што се тиче регионалних аутопутева које ће се финансирати из новца од продаје Телекома, не треба бити у илузији, то не може да крене за годину и по дана. То је скупа игранка. Али, договорено је да се бар крене, да централна Србија види да мислимо и на њу.

Без обзира што иде релативно споро, ја сам задовољан јер смо се најзад организовали и само саплитања на политичком врху и унутар владе могу да нас спрече да завршимо посао.

------------------------------------------------------------ 

”Енка” заинтересована за Београд–Чачак

Средином априла у Београд долази грађевинска компанија „Енка” (турски „Бехтел”) да преговара о градњи аутопута Београд–Чачак. Понуда те компаније је да гради 250 километара пута за 2,2 милијарде евра, а да 60 одсто новца обезбеди „Бехтел”. О 40 одсто би се преговарало. Радови на аутопуту могли би да почну 1. августа.

Услов за овај аранжман је да „Енка” добије посао без тендера.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.