Понедељак, 03.10.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Из дуалног образовања у војну и цивилну авијацију

Од следеће школске године ђаци војних профила Ваздухопловне академије практична знања стицаће у јединицама и установама Војске Србије, а ученицима цивилних смерова праксу ће омогућити „Јат техника”, „Ер Србија” и Аеродром „Никола Тесла”
Министри Зоран Ђорђевић и Младен Шарчевић (Фото Министарство одбране)

Свих десет смерова Ваздухопловне академије, пет војних и пет цивилних, из огледа прелазе у систем. Ова средња стручна школа, у региону јединствен расадник будућих кадрова у ваздухопловству, биће прва у којој је комплетно заступљено дуално образовање.

Од следеће школске године ђаци који упишу војне профиле ове куће знања да би постали зналци ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране практична знања стицаће у јединицама и установама Војске Србије. То је омогућено Споразумом о сарадњи министарстава просвете и одбране у процесу увођења дуалног образовања у просветни систем за потребе Војске Србије, који су потписали ресорни министри Младен Шарчевић и Зоран Ђорђевић.

Ваздухопловна академија у Београду (Фото Д. Јевремовић

Споразум који ће омогућити да и смерови у којима Ваздухопловна академија школује кадрове за потребе цивилног ваздухопловства заживе по дуалном принципу, са практичном наставом у реалним условима, биће потписан у среду.

 „Јат техника”, „Ер Србија” и Аеродром „Никола Тесла”, као три највеће компаније у сектору ваздушног саобраћаја у Србији, озваничиће сарадњу са Привредном комором о увођењу цивилних профила у дуални систем, што је услов да кад заврше уз диплому четворогодишњег школовања добију и лиценце и дозволе за рад.

– Свих десет профила, и сва 192 ученика који их упишу, у септембру ће бити у редовном образовном систему. Ваздухопловна академија биће прва школа која је комплетно у дуалном образовању. И будући авио-техничари за одржавање летелица, такозвано земаљско особље на аеродрому, техничари ваздушног саобраћаја, за спасавање или безбедност, као цивилни програми, имаће праксу у нашим највећим компанијама авио-саобраћаја – каже Горан Цвијовић, директор Ваздухопловне академије.

Објаснио је да су авио-техничари за ваздухоплов и мотор, за електроопрему и авио-техничари за електронску опрему, војни програми ове школе у којима ће стасавати генерације које ће одржавати најсавременије ваздухоплове, „мигове 29” или хеликоптере „Х-145М”. Мехатроничаре, за радарске или за ракетне системе, школоваће за потребе ПВО, за надзирање и одбрану ваздушног простора, као будуће кадрове 126. и 250. војне бригаде. Потписивањем кровног споразума између министарстава одбране и просвете решено је питање практичне наставе за војне смерове. Цвијовић сматра да ће то бити угледан пример дуалног образовања зато што ће омогућити пројекцију уписа ученика сваке године према потребама војске, а убудуће и велики проценат ђака Ваздухопловне академије запослених у систему одбране.

– Из наше школе излазиће ђаци са знањима неопходним за рад у војсци, а уз диплому о завршеној средњој школи стицаће и међународне лиценце. Ово је круна развоја образовних профила који ће изнедрити будуће кадрове ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране. Наши матуранти моћи ће да наставе школовање и на машинским и техничким факултетима – каже Цвијовић.

Ђаци који се буду школовали у овим профилима треба да допринесу подизању нивоа стручности кадрова у ваздухопловству, систему одбране и наменској индустрији.

– Потписивање споразума резултат је успешне сарадње два министарства и Ваздухопловне академије у креирању образовних профила за потребе Војске Србије. Ови образовни програми у складу су са највишим европским стандардима – казао је министар Шарчевић, примећујући да процес модернизације Војске Србије мора да прати и реформа образовања.

Споразумом су отворена врата и за увођење нових средњошколских смерова: техничар наоружања и техничар за муницију и ракетне системе. Реализовање практичне наставе спремни су да им понуде „Слобода” у Чачку, „Црвена застава” у Крагујевцу, „Крушик” у Ваљеву, „Први партизан” у Ужицу... Учењем у реалном радном окружењу ђаци ће развијати стручне компетенције, а, према најавама, моћи ће да се запосле у овим компанијама чим заврше школовање.

Реализацијом потписаног споразума, уверен је министар Ђорђевић, Војска Србије добиће стручан кадар, спреман да одговори свим захтевима модернизације и опремања савременим борбеним системима, обученији и способнији да ради како у Министарству одбране тако и у наменској индустрији.

 

A од „Ер Србије – „боинг 737”

Да ће данас бити потписан споразум између Привредне коморе, „Ер Србије”, Аеродрома „Никола Тесла” и „Јат технике”, ради подстицања системског и доследног дуалног образовања, потврдила нам је Габријела Грујић, саветник министра за дуално образовање.

– Зашто је ово важно? Стижу нам „мигови”. Наше авионе има ко да одржава, а Привредна комора је као партнер Министарства просвете дала велику подршку увођењу дуалног образовања у области цивилног и војног ваздухопловства. Наша деца ће у новим смеровима стицати образовање у реалним радним условима. Компанија „Ер Србија” званично ће поклонити „боинг 737” ученицима. Тај авион је већ на плацу аеродрома и ђацима Ваздухопловне академије ће од следеће године служити као наставно средство – открива Грујићева.  АнтрфилеСмерови Ваздухопловне академије.

ВОЈНИ ПРОГРАМ

авио-техничар за ваздухоплов и мотор

авио-техничар за електроопрему ваздухоплова

авио-техничар за електронску опрему ваздухоплова

мехатроничар за ракетне системе

мехатроничар за радарске системе

ЦИВИЛНИ ПРОГРАМ

авио-техничар

мехатроничар за транспортне системе аеродрома

техничар ваздушног саобраћаја

техничар ваздушног саобраћаја за спасавање

техничар ваздушног саобраћаја за безбедност

Коментари8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Zoran Juzbašić
Škola za obrazovanje zanatsko mašinsko-tehničkog kadra osnovana je 1924 godine.Tada je bila prva tehnička na Balkanu.Od zanatske škole posle drugog svetskog rata je promenila sistem školovanja radi stvaranja četvorogodišnjeg srednješkolskog kadra mašinske struke.Dobila je naziv Srednja mašinska škola "Petar Drapšin" u Beogradu.Još od sedamdesetih godina u školi su otvorena dva odeljenja za školovanje kadrova vazduhoplovne struke,za potrebe civilnog vazduhoplovstva,a učenici su najčešče imali praktičnu nastavu u kompaniji JAT.Tradicionalno u toj školi su stvarani najbolji kadrovi mašinske i vazduhoplovne struke,zbog veoma strogih kriterijuma u sticanju znanja.Više bivših učenika,posle završenih studija na mašinskom fakultetu,vraćali su se u školu posle sticanja iskustva u proizvodnim pogonima tadašnje jugoslovenske industrije.Njihovo,znanje i iskustva stvaralo je odlične stručnjake.A,sada?Tradicija škole od blizu sto godina je izbrisana time što je stvorena vazduhoplovna akademija.
Ugostitelj
Ово је пример дуалног образовања где може нешто да се научи. Не важи код нас у угоститељству јер од наших може да се научи само како не треба радити. Нове угоститељске школе за ново доба треба да буду пример где ће привредници моћи да уче од њих, а не обратно. Господо драга, угоститељство је занат и мора се почети као шегрт, затим као калфа и на крају, као мајстор. Мајстор да припреми и произведе проивод, али и да га прода. Три године је таман. Прва да буде шегрт, друга калфа а трећа мајстор, једну недељу у школским клупама формалног образовања, да научи како да мисли а другу на пракси да научи да ради. Мајстор, и само мајстор, онда може да отвори свој бизнис рада са храном (не кафићи и кафане) од киоска до ресторана, а богме и да бира развој своје интернационалне каријере у било ком светском туристичком центру, не "само" у Србији, него и у Црној Гори, Хрватској, Аустрији, Канади, Емиратима, Краљевини Саудијској Арабији...на позицијама шефова кухиња и/или менаџера ресторана. То је то!
035
Један шевар секао а други везивао , па се узајамно звали " мајсторе" , лако је постати авиомеханичар или кардиохирург , али није министар дуалног образовања !!!
Miki
@artiljerac onda znate da skola ne daje nikakve licence i da su je hteli prosle godine skinuti sa liste EASA zbog istog tog ministarstva, da su 2014 bili sporni djaci za dvojezicno odelenje.
артиљерац
Давно сам ја предавао,2004,2005,још је била "Петар Драпшин".
Vazduhoplovac
Kao covek koji je radni vek od preko 40 godina proveo u vazduhoplovstvu ne mogu da shvatim sadasnje vajne ministre i strucnjake. Kao prvo treba promeniti naziv Vazduhoplovna akademija u stari naziv Srednja skola Petar Drapsin .Jer AKADEMIJA za vecinu naroda predstavlja nesto vise tj. visoko obrazovanje. Kao drugo ne treba buduce vazduhoplovce ostvljati na minimumu teoretskog znanja jer zbog tog dualnog obrazovanja provodice dosta vremena na ''praksi'' i na kraju bice priuceni majstori.
Pera S
Kakva besmislica. Dualno obrazovanje se opravdava potrebom za odrzavanjem desetak aviona!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.