Понедељак, 17.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ФОРМУЛЕ ЖИВЉЕЊА

Џунгла у учионици

Вршњачко насиље је најбоље разумети као последицу или симптом једног дубљег поремећаја – непријатељства у вршњачкој групи, а лек за то није толико у забранама и казнама, колико у смањењу непријатељских и изградњи добрих и пријатељских односа
(Срђан Печеничић)

Извештаји о вршњачком насиљу у школама не само да узнемиравају због бруталности злостављања, већ и због реакције вршњачке „публике” која је или равнодушна или навијачки подстиче злостављање њиховог „друга” или „другарице”. За осуду је и чин злостављања и однос унутар вршњачке групе.

Брутално злостављање је увек израз непријатељског односа. За злостављача је злостављање оправдано његовим доживљајем да је други било зла особа (мржња) било безвредна особа (презир). Вршњачко насиље је најбоље разумети као последицу или симптом једног дубљег поремећаја – непријатељства у вршњачкој групи.

Када се фокусирамо на насилно понашање, фокусирамо се на симптом. Зато је добро, али недовољно подизати свесност о разним облицима злостављања, јасно га означавати као неприхватљиво понашање, забрањивати и кажњавати. Коренито решење је оно које се усмерава на односе у вршњачкој групи, на смањење непријатељских, а изградњу добрих, пријатељских односа посебно у вршњачкој групи коју чини одељење или разред.

Владавина јачег или „луђег”

Када дете пође у школу оно је биће које је недовољно социјализовано, а управо будуће искуство школовања и функционисања у одељењу треба да му помогне да се социјализује. У том сегменту школе које су све више образовне, а не васпитне установе треба да поврате своју васпитну функцију.

Када се у разреду нађе група недовољно социјализоване деце они између себе успостављају групну динамику „владавине јачега”. Они успостављају групну хијерархију на чијем врху је онај који је најјачи (означен као алфа), док се на нижим нивоима налазе слабији, све до дна на коме су најслабији чланови (означени као омега). У групи су односи засновани на страху од насиља јачег или „луђег”, где се појединци подређују јачем, док себи подређују слабије. Чланови групе су себични, не успостављају односе поштовања, самилости, саосећања и емпатије. Алфа дечаци прете физичким насиљем, а алфа девојчице застрашују сплеткама, одбацивањем и искључивањем.

Овакву групну хијерархију засновану на пирамиди моћи налазимо у чопорима одређених животиња. Иако у њима постоји осећање припадности групи, успостављени односи нису пријатељски већ се крећу од пасивног непријатељства које се изражава као равнодушност према патњама другог члана групе до активног непријатељства које подразумева неку врсту агресивности мотивисане презиром или мржњом.

Владавина правичности

Када су појединци у групи довољно социјализовани, тада група више није скуп појединаца који се међусобно боре за статус, већ је уређена према принципу „владавине правичности”. Тада у групи више није важно ко је јачи, а ко слабији, већ је важно ко је у праву, а ко није; шта је фер, а шта није фер. Чланови групе се поистовећују са другим члановима: у другима виде себе и не желе да другима раде оно што не желе да други раде њима. Чланови групе су важни једни другима, важно им је како се други осећају, изражавају саосећајност, самилост, емпатију, а надасве уважавају права других. Најкраће речено, то је група у којој превладавају пријатељски односи, што не значи да је у њој свако пријатељ са сваким.

И у групи у којој превладавају пријатељски односи долази до конфликата, а и до физичких обрачуна. Постоје две битне разлике у односу на непријатељску групу. Прва је та што је доминантна емоција у конфликтима љутња, а не непријатељске емоције презира или мржње. Зато и у случају физичког обрачуна примењена сила нема квалитет бруталности. Друга је та што чланови групе који нису укључени у конфликт делују тако што раздвајају, спречавају, штите жртву и осуђују оног члана који је неправичан или насилан.

Иако социјализација групе није брз процес, она је главни механизам борбе против сваколиког вршњачког злостављања. Удружена са подучавањем ненасилним методама решавања конфликата, вршњачком медијацијом и сличним поступцима може дати жељене резултате не само у спречавању вршњачког насиља већ у изградњи одговорних, самосталних функционалних одраслих особа.

Коментари9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Milan Trisic
To je sve posledica drustvenog modela gde vise nismo jedni drugima drugovi, kolege u nekom zajednickom radu. Ucenju, projektu, bilo cemu. Sad smo postali konkurenti. I taj model se, ogoljen, primitivan, spustio i u skole. Zgazi drugog, da meni bude bolje. Zapravo, zgazi sve, samo sam ja bitan.
Galla
Koji je sistem vrednosti i model koji se nude mladima?! -Devojke, razgolitite se i obavezno stavite silikone i implante na zdrave zube.Obavezno operisite vase mlado i lepo lice kod nekog dr. plasticne hirurgije. Upisite se na privatni fakultet i kupite diplomu! Budite starleta!Budite kao J. Karleusa! Udajte se za fudbalera...po mogucnosti. -Mladici, budite nabildovani, celavi i istetovirani. Budite kontroverzni biznismeni! Ne prezajte ni od cega!Upisite se u vladajucu partiju.
Vesna Pavlović
Bilo kakav oblik nasilja, je vapaj. Kao pokusaj samoubistva secom vena. Iz njega se cuje, svi smo mi zrtve necega ili nekoga PRIMETITE ME VEC JEDNOM I JA NESTO ZNAM I VREDIM. Svako ima potrebu da se istakne u necemu, a kada porodica kao kljuc problema zakaze najlakse se istaci kroz neki oblik nasilja pogotovo u drustvu bez autoriteta i porodice koja se spominje samo u vreme "Ivkovih" slava, proslava punoletstva po kafanama i vencanjima koja su duza i skuplja nego ceo njihov bracni zivot posle.
милица новаковић
Млади са својом енергијом,хормонима,жељом за афирмацијом су увек тежили да померају границе.Одрасли су ту да им постављају границе.Ако граница,обавеза и одговорности нема њихова енергија мора да се изживи;онда млади измишљају активности на свој начин.
Sasa Trajkovic
Moram da pohvalim autora teksta koji izlazi iz klišea koji nam decenijama dolazi iz nadležnog ministarstva u NVO koja po pravilu krivicu NE vidi u sebi već u školi, profesorima koji su i sami žrtve nasilja koje je dominantno u našem društvu pogledajte skupštinu, stadione, ulicu... naslovne strane novina ili sa TV a a sve se to reflektuje na ŠKOLU. Nasilje dolazi sa ulice i iz kuće a škola je samo mesto na kome ono kulminira u sveopštoj klimi nasilja i NE tolerancije dok ga je ova vlast pro zapadnim zakonima o nekakvim KVAZI pravima koja su deklarativna jer ih NE prate i odgovarajuće kazne ili obrasci ponašanja u porodici, medijima... društvu. Celoj ovoj priči su kUmovali i psiholozi koji promovišu deceniju ŠKOLU BEZ NASILJA ... a rezultate sada vidimo ali odgovornost NE prihvataju. I tako ulazimo u spiralu nasilja koja se preliva iz porodice, stadiona ulica na školu u tom začaranom krugu NASILJA svi smo na kraju ŽRTVE.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.