Субота, 23.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
ИСТРАЖИВАЊА ВАНЗЕМАЉСКИХ ОБЛИКА ЖИВОТА

Откривена нова класа планета – „Мини-Нептуни”

Такозване хајсеан планете су топле, прекривене океанима са атмосфером пуном хидрогена, што повећава шансе за проналазак живота ван соларног система
Вода и сунце су услов живота (Фото EPA/Nic Bothma)

Откриће „мини-Нептуна”, нове класе планета прекривених океанима ван Сунчевог система, могло би да убрза потрагу за ванземаљским облицима живота.

У потрази за животом ван Сунчевог система научници су досад тражили планете сличне величине, масе, температуре и атмосфере као Земља, али астрономи са универзитета у Кембриџу верују да новооткривене насељиве планете попут „мини-Нептуна” нуде веће шансе за проналажење ванземаљског живота, а уједно су бројније и лакше за осматрање, пренео је „Индепендент”.

Према студији, која је објављена у „Астрофизичком журналу”, такозване „хајсеан” планете су топле, прекривене океанима са атмосфером пуном хидрогена, што повећава шансе за проналазак живота ван соларног система у наредне две до три године. „’Хајсеан’ планете отварају читав низ могућности у нашој потрази за животом ван Земље”, рекао је Нику Мадхусен са Института за астрономију при Кембриџу, који је водио студију, преноси Танјуг.

Ове планете, додају истраживачи, често се називају „супер-Земљама” или „мини-Нептунима” и око 2,6 пута су веће од Земље, а температуре у атмосфери достижу близу 200 степени.

Ранија истраживања указивала су да је температура у атмосфери богатој хидрогеном на оваквим планетама превисока да би на њој постојао било какав облик живота. Међутим, студија објављена прошле недеље у поменутом часопису показује да су на планети означеној као К2-18б можда ипак могући услови за живот. Наиме, овакве планете на једној страни су увек осветљене док је на другој мрак. На тамним странама таквих планета, сматрају научници, постоји могућност за настањивање разним облицима живота.

Захваљујући малој радијацији коју тамна страна прима од звезда у океанима је могућ развој живота, истичу астрономи који су годинама радили на овом пројекту.

Истраживачи са Кембриџа су своја истраживања спровели захваљујући телескопу такозване следеће генерације.

„Овакав начин испитивања омогућиће нам да шире сагледамо живот у универзуму”, рекао је др Мадхусен.

dr Slobodan Devic
Bez sarkazma a sa zeljom da shvatimo koliko smo mali a vaseljena ogromna - doticna planeta je "samo" 124 svetlosne godine udaljena od nas. Drugim recima, kada bi seli na raketu koja bi se kretala brzinom svetlosti (sto je nemoguce), trebaalo bi nam 124 godine da do nje stignemo. Iako fizicar, mozda je krajnje vreme da otkrijemo neki brzi efekat?
Mirko
Vodonik - Jer se "hidrogen" kod nas u svakodnevnom govoru koristi za nešto drugo.