Среда, 08.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Када корисник плаћа раскид уговора са оператером

У НОПС-у истичу како неке компаније не дају потрошачима довољно информација о раскиду уговора и упорно покушавају да наплате све претплате до истека обавеза
(Фото Pixabay)

Међу корисницима у Србији све чешће постоји интересовање да из различитих разлога промене кабловске или оператере мобилне телефоније. Због недоумица да ли се и шта у том процесу замене оператера плаћа Национална организација потрошача (НОПС) објавила је анализу о томе у којим случајевима ће грађани морати да рачунају на трошкове због прекидања уговорног односа. Како се наводи, у случају када услуга задовољава уговорени квалитет, није дошло до промене цене или услова пословања и уговор се раскида, рецимо, због селидбе, одласка у иностранство, ниже цене код другог оператера или престанка потребе за услугом, такав раскид подразумева плаћање додатних трошкова уколико није истекао минимални период важења уговорне обавезе.

У НОПС-у подсећају да је Министарство трговине, туризма и телекомуникација у протеклих неколико година донело низ решења којима се утврђује да оператери крше колективни интерес потрошача када уговарају да су они дужни да, при раскиду уговора пре истека минималног периода важења, надокнаде штету у висини износа месечних претплата за преостале месеце до истека уговорне обавезе.

Овај намет популарно је назван „плаћање пенала до истека уговора” али у НОПС-у истичу да је компанијама тим решењима наложено да обуставе овакво уговарање неправичних уговорних одредаба. – Међутим, то не значи да потрошач може у потпуности бесплатно да раскине уговор пре истека минималног периода на који се обавезао приликом потписивања уговора – кажу у овој организацији и додају како је сваки оператер дужан да кориснику који раскида уговор у таквим околностима омогући да изабере шта је за њега повољније. То је, наводе, или исплата свих преосталих месечних претплата до истека уговорне обавезе или плаћање свих повољности које је потрошач добио од оператера за време трајања уговора. Познато је да оператери у Србији приликом потписивања уговора нуде и дају корисницима извесне повољности у виду попуста на износ претплате, опрему (мобилни телефони, таблет рачунари, модеми и сл.).

То практично значи да потрошач који жели да раскине уговор са оператером бира да ли ће платити укупан износ месечних претплата до истека уговорне обавезе (по старом моделу) или ће платити разлику за све повољности које је остварио.

Наводе и пример: ако потрошач раскида уговор након шест месеци од потписивања, а месечна претплата је 1.000 динара (износ претплате је 2.000 динара, али је потрошач добио умањење услед уговарања минималног периода коришћења од 24 месеца), потрошач бира да ли ће платити 18 преосталих месечних обавеза, што би био износ од 18.000 динара, или ће платити за шест месеци доплату до пуног износа претплате, што би био износ од 6.000 динара.

Друга варијанта уговора је још чешћа. Рецимо, ако је корисник при закључењу уговора добио мобилни телефон за један динар (пуна цена је 10.000 динара), он би био у обавези да плати разлику до пуне цене уређаја – односно износ од 9.999 динара. – У неким случајевима, када је уговорна обавеза на самом крају, свакако је исплативије за потрошача да се обрачун накнаде за плаћање обрачунава старом методологијом – кажу правници и објашњавају да ако је, рецимо, некоме остало четири месеца до истека уговора, а месечна претплата износи 1.500 динара (с попустом од 25 одсто, док је пуна цена услуге 2.000), износ накнаде ће бити четири пута по 1.500, што је укупно 6.000 динара (док би све повољности искоришћеног попуста за 20 месеци трајања уговора износиле 20 пута по 500 динара, што је укупно 10.000 динара).

Они саветују грађане да уколико се уговор раскида на овај начин, потребно је да се писаним путем обрате оператеру захтевом за превремени раскид уговора и том приликом затраже спецификацију оба наведена обрачуна како би могли да изаберу повољнији износ за плаћање.

 У НОПС-у истичу да искуства говоре како већина оператера у пракси углавном не поштује своје обавезе прописане законима, најчешће када је реч о начину обавештавања о промени цена, тарифа и слично, па се таква обавештења објаве на сајтовима у неким секцијама које је тешко пронаћи.

Међутим, постоје и „савесни” оператери који својим корисницима обавештења о битним променама достављају у писаној форми, уз месечни рачун. – Приметили смо и да велики број оператера својим корисницима уопште не саопштава на који начин могу раскинути уговор и и даље упорно покушавају да наплате све претплате до истека уговорне обавезе, а што, понављамо, није у складу с решењима министарства и законом – наводи правни тим НОПС-а.

 

Коментари11
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

marko
Baka, na koju se vodi ugovor sa kablovskim operaterom, je tesko pokretna. Kada je potpisivala ugovor doneli su joj na noge. Ugovor je istekao i sada zeli da otkaze dalju uslugu, a oni kazu mora doci licno ili da donesem overeno punomocje od notara. Sta da radim? Molim za savet.
Боривоје Банковић
Ако они не желе да вам изађу у сусрет, то је једини начин. Мој савет вам је да замолите нотара да вам састави пуномоћ тако да обухвати што више служби и фирми са којима бисте могли доћи у сличну ситуацију.
Земунац
У тексту се не помиње основна ствар, а за коју сам дознао тек када сам и ја хтео да раскинем уговор. Постоји уговор и уговорна обавеза. Ако сте нпр. склопили уговор са неким провајдером на 24 месеца, јер сте нпр. добили телефон за 1 динар, то не значи да ће по истеку тих 24 месеца престати да важи и уговор. Не, престаће да важи само уговорна обавеза, а уговор и даље траје док изричито не захтевате да се уговор раскине. Док то не урадите редовно ће вам наплаћивати, иако не користите њихове услуге
Земунац
@Zoran Иако је технички истекао уговор, пробајте да не плаћате, па ћете добити тужбу и са њом камату и судске трошкове. А у суштини и нисте дужни да било шта плаћате нарочито ако не користите услуге, које у ово доба компјутеризације може да се тачно види тренутак када сте престали да их користите.
Zoran
Pa sto bi oni raskidali sa klijentoom koji im placa sve kako treba. :)
Milan
Mobilni operateri su prevaranti. Ponašaju se kao mafijaši. A drže monopol.
Zoran
Placa kad ne procita detaljno ugovor. :)
Jovan
Interesuje me koju štetu, u tehničkom ili bilo kojem drugom smislu korisnik nanosi operateru, da bi mu ovaj naplaćivao penale. Šta to operater uradi da bi mu se platilo, kakav to trošak ima operater. Znam odgovor - nikakav, ali ako ipak grešim, da to neko objasni.
Dr Slobodan Devic
Problem nije tehnicke vec finansijske prirode. Operater pravi finansijske planove na osnovu projektovanih prihoda a na osnovu ugovora koje ima sa korisnicima. Recimo, nas 100 korisnika se obavezemo da cemo u naredna 24 meseca placati po 100 dinara mesecno. Operater zna da ce svakog meseca imati prihod od 2400 dinara i kada poplaca sve troskove (zakup satelita, plate, ...), da ce mu ostati 400 dinara cistog prihoda. Onda ode u banku i uzme kredit za 400 dinara mesecno ...

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.