Петак, 20.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
„ПОЛИТИКА” У ПАТРОЛИ СА РЕЧНОМ ПОЛИЦИЈОМ

Реке крију животне драме, али и криминал

Током 2021. године на токовима и приобаљу спасено је шест особа које су скочиле са мостова, откривено је 78 кривичних дела и поднето 239 прекршајних пријава
Наш репортер на броду са речном полицијом (Фото:графије Анђелко Васиљевић)

Капетан брода је покренуо мотор, а на Сави иза нас остао је дугачак сребрни траг. Децембарски дан је сив, напољу је тек један степен изнад нуле. Док се приближавамо ушћу Саве у Дунав, у сусрет нам наилази плави брод „Никола Тесла” који је опловио цео свет. Чланови посаде нас поздрављају. Успут срећемо и јато речних птица на таласима.

Крстаримо и уживамо у погледу на Калемегдан, Велико ратно острво, мостове… Поглед на Београд најлепши је са реке.

При доласку до ушћа, из мирне и питоме Саве улазимо у узбуркан, дивљи Дунав. На броду се осећа разлика у јачини струје, вода мења боју, постаје хладније.

Две реке су величанствене у својој моћи, а на њиховом природном месту спајања налази се црвена „срећна бова” – један од симбола Београда. Легенда каже да парови који се венчају на том месту, пуном спајања енергије, никада се неће раставити – као ни Дунав и Сава…

Не, ово нису утисци са романтичног туристичког крстарења, већ са зимске патроле са припадницима Полицијске испоставе за безбедност на рекама, или народски речено – речном полицијом.

Посаду патролног чамца „зодијак аргон”, једног од најбржих у Србији, чине три полицајца и репортери „Политике”. Чамцем управља најмлађи полицајац. Он је за четири године рада у служби већ постао вичан и вешт у маневрисању моћним пловилом. Поред њега је искуснији колега. Тај човек ради на патролном чамцу више од 17 година и зна све тајне Саве и Дунава. На броду је и Милош Костић, командир полицијске испоставе за безбедност на рекама који нам је својеврсни водич на овом крстарењу. Поштујемо и све мере безбедности те сви на патролном чамцу носимо црвене сигурносне прслуке.

„Колеге које су цео радни век провеле у речној полицији кажу да вода јесте лепа за уживање, али мора да се поштује”, наглашава командир Костић док стојимо у кабини пловила.

База полицијске испоставе за безбедност на рекама је код Београдског сајма. У свом раду ови полицајци покривају око 226 километара приобаља Саве и Дунава и око 125 километара водених токова. Веома озбиљна територија и за разлику од копнених путева, рад на води је доста сложенији него на сувом, наводе припадници речне полиције.

„Познавање терена јако је битно. Службеници који покривају нашу територију знају сваки канал, увалу, вир…”, каже Костић.

У редовном раду, они контролишу да ли особе имају дозволе за управљање чамцима, да ли су чамци регистровани, да ли се поштују мере безбедности. Током 2021. спасили су шест грађана који су покушали самоубиство скоком са мостова. У августу су из воде извадили и шест немачких држављана којима се преврнуо чамац на Сави. Велики допринос, када је реч о особама са суицидним намерама, дају им и подручне полицијске станице са леве и десне обале Саве и Дунава. Спасилачка патрола дежура 24 сата на рекама.

Недавно је са Бранковог моста скочио момак од 140 килограма и висок 2,10 метара. Интервенисале су две патроле. На срећу, младић је спасен, а из воде га је извукао полицајац који се бави ватерполом.

„Током 2021. открили смо 78 кривичних дела. Боримо се са шумокрадицама у приобаљу, кријумчарима нафтних деривата, незаконитим риболовом. Поднето је 239 захтева за покретање прекршајног поступка и 286 извештаја Инспекцији пловидбе на даљу надлежност”, прича о резултатима командир Костић док крстаримо Савом.

Лети је на рекама много људи и стотине чамаца, бродова, скутера… Припадници речне полиције тада имају пуне руке посла. Купање на дивљим плажама, управљање пловилима без положеног стручног испита, вожње чамаца под дејством алкохола и разних опијата, брза вожња – подизања таласа такозвано глисирање, нека су од ризичних понашања грађана. Пандемија вируса корона и немогућност путовања допринело је и томе да је 2020. године у нашој земљи продато много више чамаца него иначе. Сав тај повећан број пловила осетио се и на рекама. Током зиме, рад речне полиције је другачији и комплекснији.

„Сада су услови неповољнији јер су ниске температуре, честе су падавине, јаки ветрови, магла, лед, већи водостај и бржи ток реке. И спасавање особа зими је компликованије јер је вода хладна, брзо наступа хипотермија и теже је извадити човека из воде који на себи има зимску, натопљену гардеробу”, објашњава Милош Костић. Додаје да су ноћне патроле посебна прича…

Последњих седам, осам месеци речна полиција поправила је и ситуацију са пловним парком. При повратку у полицијску испоставу код Београдског сајма, уверили смо се и у квалитет њихове флоте. Свакако се издваја патролни чамац „Вук” специјално пловило домаће производње. Са опремом и људима овај чамац тежак је око осам тона. Само десет оваквих бродова је направљено још у време СФРЈ. Унутрашњост пловила је као мини гарсоњера, купатило, кухињица, кревети за спавање, све је ту. То је професионални патролни чамац велике снаге, са два „волво” мотора и може да пређе раздаљину од Бездана до луке Прахово са једним пуним резервоаром. Од новијих пловила, речна полиција је у своју флоту недавно уврстила и модерни скутер за воду „sea-doo”.

 

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.