Понедељак, 24.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Правосуђе на прекретници

Народна скупштина неће учествовати у избору заменика јавних тужилаца, као што ни влада, ни Народна скупштина неће одлучивати о избору шефова јавних тужилаштава. То не значи да се јавно тужилаштво отуђује од народа, већ да представници законодавне и извршне власти који се бирају по политичким мерилима не треба да одлучују о томе ко ће постати јавни тужилац
(Драган Стојановић)

Усвајањем Акта о промени Устава од стране Народне скупштине 30. новембра ове године окончан је део поступка за промену Устава и 16. јануара 2022. године грађани ће на референдуму одлучивати о његовом потврђивању. Акт о промени Устава се искључиво односи на правосудни систем и ниједно друго питање није предмет уставних амандмана. Правосуђе се налази на можда историјској прекретници између старог и новог, политички одговорног и независног, конзервативног и напредног система. Грађани ће својим гласом рећи „да” или „не” коначној промени Устава, и то треба да учине водећи се јасним критеријумима и познавањем амандмана без обзира на политичка уверења и ставове.

Овде бих изнела неколико реченица о јавном тужилаштву. Већ из надлежности јавног тужилаштва произлази његова јединствена природа, које је ширењем овлашћења у кривичном поступку постало важан део правосудног система. Уставним амандманима је прописано да ће јавно тужилаштво вршити друге надлежности којима се штити јавни интерес одређен законом, а то је усклађивање са актуелним пословима који су уско повезани с функцијом кривичног гоњења, а који се тичу нпр. подношења предлога за продужење мера за заштиту од насиља у породици по Закону о спречавању насиља у породици.

Укидају се заменици јавних тужилаца и прописује да ће носиоци јавнотужилачке функције бити врховни јавни тужилац, главни јавни тужилац и јавни тужиоци. То је од значаја за јачање самосталности јавног тужилаштва јер према постојећем стању функцију јавног тужилаштва врши јавни тужилац и ако је он спречен да обавља функцију, доводи се у питање предузимање радњи у кривичном поступку од стране заменика јавних тужилаца, који су обрађивачи предмета. Новом прерасподелом поседника јавнотужилачке функције биће гарантован самосталнији и ефикаснији рад на појединим предметима уз повећање одговорности сваког јавног тужиоца и искључивање спољних и унутрашњих утицаја или било којих других притисака, како приликом покретања предистражног поступка тако и приликом одређивања задржавања, вођења истраге и подизања оптужнице.

Гарантује се сталност јавнотужилачке функције јер ће сви одмах бити изабрани на сталну функцију, чиме се укида пробни трогодишњи мандат за оне заменике јавног тужиоца који су били први пут изабрани. Поступак избора јавних тужилаца и главних јавних тужилаца пренет је у искључиву надлежност Високог савета тужилаштва, као државног органа чија је главна функција заштита самосталности јавног тужилаштва. Народна скупштина неће учествовати у избору заменика јавних тужилаца, као што ни влада, ни Народна скупштина неће одлучивати о избору шефова јавних тужилаштава. То не значи да се јавно тужилаштво отуђује од народа, већ да представници законодавне и извршне власти који се бирају по политичким мерилима не треба да одлучују о томе ко ће постати јавни тужилац. Ниједан јавни тужилац не треба да се бира, као што је то случај с народним посланицима и министрима, по чланству у политичкој странци, већ по стручним критеријумима, јер у вршењу своје функције мора да буде професионалан, стручан и оспособљен да заштити права грађана, а учиниоце кривичних дела приведе правди. Једино ће Народна скупштина бирати врховног јавног тужиоца, а то решење је правилно пошто он треба да утврди стратегију кривичног гоњења, у којој ће одредити врсте кривичних дела чије гоњење ће током трајања његовог мандата од шест година бити приоритетно.

Високи савет тужилаштва имаће 11 чланова, пет јавних тужилаца које бирају главни јавни тужиоци и јавни тужиоци, четири истакнута правника с најмање десет година искуства у правној струци, које бира Народна скупштина, а који неће моћи да буду чланови политичке странке, врховни јавни тужилац и министар надлежан за правосуђе без могућности одлучивања у поступку за утврђивање дисциплинске одговорности јавног тужиоца. Иако категорија истакнутих правника није детаљније разрађена, то не значи да ови чланови могу бити камен спотицања приликом доношења одлука и продужена рука власти. Уставним амандманима се смањује политички утицај приликом доношења одлука о избору и престанку јавнотужилачке функције и ојачава капацитет ВСТ-а како би могао у будућности да се одупре политичким турбуленцијама и обезбеди самосталност јавног тужилаштва.

Нова решења представљају унапређење положаја и организације јавног тужилаштва у правосудном систему и огроман корак ка смањењу утицаја политичких власти на рад јавног тужилаштва, јачању самосталности и одговорности носилаца јавнотужилачке функције уз прилагођавање стварности, уважавање европских тековина и настојање да се повећа институционални капацитет јавног тужилаштва.

Заменик јавног тужиоца у Другом основном јавном тужилаштву у Београду

Прилози објављени у рубрици „Погледи” одражавају ставове аутора, не увек и уређивачку политику листa

Коментари10
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Ласло
Прекренуло се, правосуђе, али против својих грађана.
Првослав Ралић
Сад се, правосуђе, Гордана, прекренуло, али на лошу страну. Ред је да Рио Тинто и слични, већ данас доставе списак чланова новог Високог савета правосуђа и да крену у потрагу за подобним доживотним судијама и тужиоцима. Јуче је 5,9% становништва тако одлучило. Демократски, нема шта. Што је ред, ред је.
Горан Ф. Лалић
Грађани Србије треба озбиљно да се замисле, сутра кад буду заокруживали. По аналогији, испада да владу, не треба да бира парламент, већ неки високи савет, да посланике не треба да бира народ, већ неки високи савет. По којем критеријуму је тај високи савет од Бога дат? Именовао га Господ? У последњих неколико дана носиоци највише власти изјављују да ће тек сад отерати Политику из правосуђа. Опасне изјаве? Ко ће да бира судије? Стране корпорације!??! Не играјте се ватром!
popchulle
Isprazne fraze i floskule. U Srbiji bi tužioce, barem one rukovodeće, trebalo birati kao u SAD - neposrednim izborima na mandat od 4 godine. Nije mandat tužioca u ime neke imaginarne pravde jer pravo i pravda su dva različita pojma, često i suprotna, već u ime naroda, građana, i njihove zaštite. A niko bolje od građana ne zna kakva im zaštita treba.
Зоран
Нова решења значе да нам некаква каста бира некога за кога тврди да је,, подобан" да буде тужилац или судија. А ко бира и, коме полаже рачуне та каста? Сама себи! За чије интересе? Вероватно, крупног капитала. Одлучно НЕ!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.