Четвртак, 26.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ТЕМА НЕДЕЉЕ: ОД УСТАВНИХ ПРОМЕНА ДО НЕЗАВИСНОГ ПРАВОСУЂА

Промене које ће грађани осетити

Уставни амандмани представљају прво полувреме у једној изузетно битној утакмици за све грађане Републике Србије. Биће битан резултат након завршетка другог полувремена, а то је усвајање посебних закона
(Фото Р. Крстинић)

На прошлонедељном референдуму за потврђивање Акта о промени Устава већина грађана гласала је за потврђивање овог документа. У тренутку писања овог текста још увек није завршена процедура гласања и нисмо добили званичне резултате, али поновљено гласање на девет бирачких места неће утицати на исход.

Промена Устава о којој су се грађани изјашњавали односила се искључиво на уређење правосуђа. Шта пише у 29 амандмана, струковна удружења, Друштво судија Србије и Удружење јавних тужилаца Србије, покушала су да представе медијима и грађанима писањем чланака и стручних радова.

Ко год да је помислио да је за деполитизовано и независно правосуђе довољно усвојити 29 уставних амандмана – или је наиван или заиста не познаје друштвене и политичке прилике. А није било мало оних који су кроз ту црно-белу призму посматрали прошлонедељни референдум.

Оно што је чињеница јесте да су грађани гласали за измену Устава. То не значи да смо од 17. јануара 2022. године добили неко ново правосуђе. Нико то није ни обећавао. Штавише, указивано је да ће будуће уређење правосуђа бити креирано у наредних годину дана, за када је предвиђена израда сета правосудних закона. Рекли бисмо да смо начинили искорак у добром смеру.

Устав је кровни документ, такорећи господин међу документима, то је највиши правни акт у једној држави и подразумева се да су сви закони усклађени с њим. Међутим, закони (па и подзаконски акти) дефинишу како пракса изгледа. Да бисмо заиста у пракси живели уставне измене, ми морамо донети низ нових закона. За нас у тужилаштву то су Закон о јавном тужилаштву и Закон о Високом савету тужилаштва, два кључна закона која ће одредити стил и начин рада за нас. Уставни амандмани представљају прво полувреме у једној изузетно битној утакмици за све грађане Републике Србије. Битан ће бити резултат након завршетка другог полувремена, а то је усвајање посебних закона.

Шта су нам конкретно омогућили уставни амандмани?

Тужиоце неће више бирати директно Народна скупштина, и то је огроман искорак за нас. Не бирају нас посланици, већ колеге, тужиоци и правници у новоформираном телу – Високом савету тужилаштва. На овај начин сечемо директан политички утицај на избор тужилаца. Да ли постоји могућност да се тај утицај на друге начине настави? Сигурно да постоји, посебно кроз састав Високог савета, али је он мањи и посреднији. Не можемо се од политичког утицаја на правосуђе излечити једном изменом Устава или закона. За то су нам потребна добра законска решења, као и време и људи у правосуђу који желе да буду независни и самостални. С друге стране, потребно је да представници страначке политике желе да се одрекну утицаја на правосуђе. Али овако смо и политичарима и правосуђу дали прилику, зар не?

Велика и важна промена за нас који радимо у тужилаштву је да заменици јавних тужилаца постају јавни тужиоци (иако није била довољно атрактивна ни за медије ни за грађане). Сви ми заменици јавних тужилаца, ограничени и законом и одлукама својих шефова, знамо какву то промену у пракси значи. То је промена коју ће грађани осетити. Тужилац који је од њих узимао изјаву, прикупљао доказе и вршио остале радње биће тај који доноси коначну одлуку и сноси одговорност за своју одлуку. То, такође, значи да ће Србија уместо досадашњих 90 јавних тужилаца сада имати око 800. Ако знамо да је наша тужилачка организација устројена по Закону о тужилаштву, који се суштински није мењао од 1946. године, више су него добродошле измене које нас воде ка модернијем систему. Првенствено ка укидању монократског тзв. совјетског модела и умањивању обима овлашћења врховног јавног тужиоца (садашњег републичког јавног тужиоца).

Шта је могло и морало да буде боље решено уставним амандманима?

Удружење јавних тужилаца и заменика јавних тужилаца Србије сложило се с примедбама Венецијанске комисије које се тичу састава Високог савета тужилаштва. Сматрамо да је компромис који је постигнут најбољи могући у овом тренутку и да је дугорочно било „скупље” пропустити ову прилику за уставне амандмане него прихватити компромис. Треба указати и на добре стране тог решења, а то је да врховни тужилац неће бити председник тог тела и главни тужиоци не могу бити у саставу тог тела.

Нема у уставним амандманима ничега што је супротно начелима модерног, проевропског правосуђа. Уосталом, стандарди на тему независности правосуђа нису унификовани на нивоу држава чланица Савета Европе. Промену Устава која иде у том правцу чекамо 15 година, од доношења Устава 2006. године.

Ми можемо да разумемо да је грађанима ово недовољно јасна и далека тема. Оно што је битно нагласити јесте да промена Устава директно утиче на грађане. Из тог разлога смо позивали грађане да у што у већем броју изађу на биралишта. Поново их позивамо да током ове године прате рад на доношењу нових правосудних закона и учествују у свим облицима јавних расправа које нам следе.

*Председница Председништва Удружења јавних тужилаца и заменика јавних тужилаца Србије

 

Коментари5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

fensi denser
ostećemo nego šta sada kad nam po komandi budu sudile isključivo šurnjaje, zetovi i direktni srodnici onih koji biraju
Jovan
Sklon sam da verujem da gradjani Srbije nece osetiti nista , buduci da su za poslednjih tri decenije lobotomirani i pogubili osecanja.
Радојица
Осетиће по свом џепу. Свака реформа је подизала цену и пљачкале народ. Доста више.
Коста
Другим речима народ везе није имао о чему је гласао. Српска демократија.
Боривоје Банковић
Аха, сигурно.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.