Среда, 06.07.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Са четири на два точка

Бројне европске државе подстичу грађане да бициклима иду на посао, у Србији све више градова даје учешће за куповину двоточкаша
(Фото Д. Јевремовић)

Све више земаља плаћа својим грађанима да на посао иду бициклом, нудећи им у замену повећани неопорезиви део плате. То је пракса коју већ спроводе владе различитих земаља, Белгије, Велике Британије, Данске, Немачке, Холандије…

У многим приликама, урбане руте које пређе једна особа за воланом возила лако би се могле да обаве и бициклом, што се у градовима са компликованим тереном решава бициклом на електрични погон. Ова пракса, која је с пандемијом постала све популарнија, у неким је земљама награђена економским подстицајима. Праксу плаћања оних службеника који на посао иду бициклом покренуло је 2014. године неколико европских влада с циљем смањења загађења ваздуха, потрошње горива и побољшања здравља људи. Већина програма које су успоставиле владе имају облик пореских олакшица, додајући износ плати у облику неопорезивог месечног дела. Ти су програми били толико успешни да с годинама настављају да расту.

Белгија је повећала пореске олакшице за путовање на посао на 0,25 евра по километру. Тако би пут од 10 километара на посао могао значити додатни приход од 1200 еура годишње без пореза. Награда која не укључује и добробит за здравље. Холандија нуди готово сличан програм а Велика Британија иде мало даље. Британски бициклисти који на путу до посла користе своје бицикле добијају 0,23 евра по километру, чему се додаје програм помоћи за најам бицикла с могућношћу куповине и попуста на одећу и прибор за бициклизам. У случају Луксембурга, порески поклон је  је око 300 евра за куповину електричног бицикла за одлазак на посао.

У Србији предњачи Нови Сад.

Као и прошле године, Нови Сад покушава да утиче на већу употребу еколошки прихватљивијих видова транспорта. У буџету је припремљено 20 милиона динара - најмање 18 милиона динара поделиће се у виду субвенција.

Право на учешће на конкурсу имају регистрована удружења грађана из Новог Сада, која се баве заштитом животне средине и/или промоцијом бициклизма.

Прошле године су, по први пут, спроведена укупно два оваква конкурса и две туре поделе субвенција. Лед је пробила Новосадска бициклистичка иницијатива (иначе и иницијатор ове акције), а у другом кругу је субвенције доделио Новосадски еколошки центар.

У оба круга владало је огромно интересовање Новосађана, а само најбржи су остварили право на субвенцију. У следећем кругу, на пролеће, право на субвенцију имаће највише 1.800 грађана који желе нови бицикл.

Готово 2.100 грађана Београда пријавило се прошлог сеитембра за субвенције града од 5.000 динара за куповину нових бицикала, чиме су попуњена сва места у оквиру тог пројекта а у те сврхе град је почетно издвојио 10 милиона динара а планира много више. Пријаве су попуњене за један дан. Овај пројекат је једна од мера за смањење загађености ваздуха, предвиђена Акционим планом квалитета ваздуха у Београду и спроводи се под слоганом „Купујеш бајк?”

И Ниш се укључио у промоцију бициклизма. У првој тури је наменио ваучере од 5.000 динара онима који купују нов бицикл. Примером ових градова крећу још неки широм Србије.

Чека се да се и на државном нивоу уведу програмске мере које ће подстицати овај вид транспорта.

Уз све почетне проблеме као што је недостатак бициклистичких стаза и „чешљева“ за паркирање, јаснији третман у саобраћајним прописима, сервисни побољшани услови... акција може да успе јер поборника и љубитеља има много.

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Milanche
Da bi se omasovilo korišćenje bicikala morala bi da postoji veća saobraćajna kultura od strane biciklista i vozača , kao i da firme omoguće tuširanje i presvlačenje na poslu. Ovo je spor proces, ali je izvodljivo pogotovo ako država pomogne.
Bojan
Brojke u Beogradu i Novom Sadu su na nivou statističke greške. Više izdvoje na nameštene konkurse za medije koji ne poštuju etički kodeks nego za ovih 2.000 biciklista

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.