Недеља, 26.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
РАЗГОВОР НЕДЕЉЕ: ВЛАДИМИР ЛУЧИЋ, генерални директор „Телекома Србија”

„Телеком” постаје озбиљан играч на светском нивоу

Фото „Телеком Србија"

У години када слави 25. рођендан „Телеком Србија” има чиме да се похвали. У последње три године оперативна добит „Телекома” расла је скоро четири пута брже од прихода. У посматраном периоду приходи су повећани за непуних 20 милијарди, а оперативна добит ЕБИТДА порасла је за 20,5 милијарди, са 24,9 милијарди на 45,3 милијарде динара. То је најбољи доказ да је серијом аквизиција и новим улагањима остварена синергија, знатно су увећани приходи, а да то ни у приближно сличној мери није утицало на раст расхода. Од августа ће сви корисници наших услуга моћи да уживају у утакмицама Премијер лиге. Такође, желим да обрадујем кориснике да ће и све утакмице квалификација за Европско првенство у фудбалу од сада моћи да гледају на нашој Арени, каже у разговору за „Политику” Владимир Лучић, генерални директор „Телекома Србија”.

„Телеком Србија” обележава 25 година рада, значајан јубилеј. Где сте сада, а где сте били? Шта сте имали тада, а шта сада, за колико је увећан број корисника ваших услуга?

„Телеком Србија” је настао 1. јуна 1997. године. У веома турбулентним историјским временима за нашу земљу успели смо да од једног само фиксног оператера у Србији створимо регионалног телекомуникационог лидера с више од 11 милиона корисника мобилне и фиксне телефоније, интернета и телевизије. Такође, постали смо и медијски лидери у региону кроз наш спортски канал Арена, филмски канал Суперстар, Јуроњуз и друге забавне канале. „Телеком Србија” је постао носилац дигиталног развоја Србије и региона. У 25 година било је доста изазова у развоју, али смо све успешно пребродили. Посебно успешан период и основа за још већи развој у будућности је наш инвестициони циклус који смо покренули 2018. године у складу с новом стратегијом. Захваљујући тој стратегији, која је комбинација стратегије класичног телекомуникационог оператора и интернет компанија попут „Фејсбука”, „Амазона” или „Нетфликса”, „Телеком Србија” ће од регионалног лидера постати озбиљан телекомуникациони играч на светском нивоу. На крају треба истаћи фасцинантан податак да је „Телеком Србија” за 25 година постојања исплатио дивиденде акционарима у износу од милијарду и 47 милиона евра и укупно инвестирао у развој четири и по милијарде евра.

Да ли сте задовољни досадашњом развојном стратегијом будући да су и сви кабловски оператери спојени с „Телекомом”?

„Телеком Србија” је током 2021. године први пут у својој историји пословања постао највећи оператер по броју корисника у сва четири сегмента пословања – фиксна и мобилна телефонија, интернет и мултимедија. „Телеком” је задржао лидерску позицију у фиксној и мобилној телефонији. У фиксној данас има три пута више претплатника од свих осталих оператера заједно, а у мобилној има за трећину више корисника од друге по величини компаније. За нас је, међутим, много значајније да је током 2021. „Телеком Србија” постао убедљиви лидер и у два преостала сегмента пословања – у сфери интернета и мултимедије.

У последње четири године, када је почео нови инвестициони циклус „Телекома”, као део стратегије ширења бизниса у ове, најбрже растуће сегменте пословања, број корисника интернета повећан је за 320.000 или за 47 одсто. Да се нисмо одлучили за офанзивнији наступ на тржишту, претила је реална опасност да „Телеком” лагано ово тржиште препусти конкуренцији и да буде осуђен на таворење, самим тим би пословао с губитком. Пре него што смо се определили за нову стратегију, број корисника интернета је неколико година имао тенденцију пада. Од 2018. не само да је заустављен тај пад већ је тај тренд преокренут и број корисника интернета стабилно расте из године у годину. Захваљујући том новом приступу, удео „Телекома” на тржишту интернета на крају 2021. достигао је 55 одсто, с тенденцијом раста.

Паралелно с тим, успели смо да квалитетнијом понудом и телевизијског садржаја и наших пакета повећамо и број корисника телевизије, и то за 620.000 или два и по пута, са 425.000 на 1.045.000 корисника. Захваљујући расту броја корисника од чак 146 одсто, „Телеком” је прошлу годину завршио на првом месту и у области мултимедија, с тржишним уделом од 49 одсто. Оно што је још важније јесте да се наш тренд раста убрзава и та разлика постаје све већа у нашу корист. Захваљујући у међувремену изграђеној инфраструктури и знатно квалитетнијим услугама и садржају, уверен сам да ће број корисника, нарочито када почну преноси енглеске Премијер лиге, порасти бар за 20 одсто, што ће свакако додатно погурати навише и приходе и нето добит. Све што смо у сфери мултимедија остварили плод је комбинације органског раста броја корисника, захваљујући побољшаној понуди, али и оствареним аквизицијама, којима је „Телеком” преузео низ мањих оператера како би могао да се супротстави све снажнијој конкуренцији, која често није бирала средства у борби за кориснике.

Шта показују последњи финансијски резултати пословања?

Раст броја нових корисника, уз значајне инвестиције, без којих би „Телеком Србија” наставио да тавори и губи своју позицију на тржишту, допринео је и значајном расту свих кључних финансијских показатеља, што је најбољи доказ да је „Телеком” на добром путу. За само једну годину (2021) приходи су порасли за 17 одсто и износе 108,6 милијарди динара, док је на нивоу групе „Телеком Србија” годину завршио с приходом од 150 милијарди динара. За ову годину планирамо даљи раст и очекујемо да ће приходи достићи 129 милијарди динара и премашити милијарду евра, што ће бити највећи приходи у историји „Телекома Србија”.

У последње три године оперативна добит „Телекома” расла је скоро четири пута брже од прихода. У посматраном периоду, наиме, приходи су повећани за непуних 20 милијарди, а оперативна добит ЕБИТДА за 20,5 милијарди, са 24,9 милијарди на 45,3 милијарде динара. То је најбољи доказ да је серијом аквизиција и новим улагањима остварена синергија, знатно су увећани приходи а да то ни у приближно сличној мери није утицало на раст расхода. Напротив, повећање оперативне добити за 82 одсто сведочи да су остварене и значајне уштеде и да је повећана ефикасност компаније. Што се тиче групног нивоа, оперативна добит је премашила 55 милијарди динара.

Такође, нето добит је 2021. била четири пута већа него 2019. и за само две године је увећана са три и по милијарде на 13,1 милијарду динара.

Иако је „Телеком Србија” у релативно кратком року инвестирао више од 1,2 милијарде евра, компанија нема никакав проблем са сервисирањем својих обавеза. Примедбе неких критичара да се компанија преинвестирала или да је презадужена немају никакво реално упориште. Уосталом, презадуженима се сматрају компаније код којих је однос нето дуга и добити пре пореза, камата и амортизације (ЕБИТДА) већи од пет, а код „Телекома” је тај показатељ мањи од три и по, далеко испод „опасне зоне”. То значи да „Телеком Србија” има још простора за инвестиције а да се не угрози рацио задужености.

Коначно, требало би имати у виду да је по односу нето дуга и добити пре опорезивања „Телеком Србија” бољи од просека за 15 великих компанија из Европе и САД које се баве истом делатношћу. Примера ради, лошији однос нето дуга и добити пре опорезивања од „Телекома Србија” имају велике телекомуникационе компаније из развијених европских земаља, попут „Јунајтед групе” из Холандије (5,3), „Масмовил Иберком” из Шпаније (пет), „Телеком Италија” и „Теленет група” из Белгије (по 4,1), „Либерти глобал” из Велике Британије (3,7), док је, рецимо, код шведске компаније „Синћ АБ” тај однос 3,2, код једног „Дојче телекома” 3,1, а код америчке компаније „АТ&Т” је три.

Осим што ови бројеви показују да је „Телеком” не само финансијски стабилан већ из године у годину све јачи, они потврђују и да наша стратегија развоја већ даје резултате. Конкретно, ови бројеви сведоче да „Телеком” цео свој нето дуг може да отплати из оперативне добити за три и по године, с тим што ми за ову годину планирамо за 18 одсто већу добит него 2021, што значи да ћемо врло брзо, можда већ крајем ове године, однос нето дуга и оперативне добити са три и по смањити на три.

Откуд тврдње опозиције да је урушена финансијска позиција „Телекома” и како то може да буде у равни с најавама да сте прва компанија која ће издати еврообвезнице на ЕУ берзама вредне 500 милиона евра?

Не могу да видим како је то сада урушен „Телеком” јер не верујем да је „Телеком” 2018. са 550.000 ТВ корисника на нивоу групе и мање од један одсто учешћа у четири највећа града у Србији с тенденцијом пада био јачи од „Телекома” који сада има више од један и по милион корисника с тенденцијом раста. Такође, како је „Телеком” без оптичких прикључака био јачи од „Телекома” који је прикључке изградио за више од милион домаћинстава, како је „Телеком” који је 2017. био најлошија мобилна мрежа био јачи од „Телекома” који је три пута заредом најбоља мрежа. Како је „Телеком” са Ареном без енглеске, шпанске лиге, НБА и без иједног другог канала јачи од „Телекома” са Ареном где имате све лиге, Суперстаром, Јуроњузом, Блумбергом и низом других канала. Посебно желим да истакнем да је „Телеком Србија” у последње две године много тога урадио на повећању стандарда запослених, поготову оних са специфичним програмерским или инжењерским знањем, дакле, „Телекому” су почели да се враћају стручњаци који су га давно напустили.

Уговор са европском инвестиционом банком за заједничка улагања у 5Г, нови синдиковани кредит који смо реализовали у априлу ове године са банкама с којима смо репрограмирали наше главне финансијске обавезе, добијање међународног кредитног рејтинга и издавања корпоративних обвезница на ЕУ берзи, стратешко партнерство с „Водафоном” сигурни су знаци велике финансијске снаге наше компаније. Сви кредити које добијамо по изузетно добрим условима, и то без икакве гаранције, показују колико финансијске институције имају поверења у добру стратегију и јачину „Телекома Србија”.

Шта је највише допринело да будете успешни – аквизиција или то што сте постали једна од водећих продукцијских кућа с најгледанијим серијама? Да ли вам се уложено враћа и хоће ли бити нових серија?

За лидерску позицију „Телекома Србија” заслужна је наша нова стратегија која дефинише да морамо да будемо убедљиви лидери у броју корисника у „класичним телекомуникационим услугама”, што смо постигли, као и да створимо нове изворе прихода, на бази развоја дигиталних сервиса и развоја садржаја. Дакле, све што смо урадили у последње четири године – улагање у оптичку мрежу, јаку мобилну телефонију, супериорни спортски садржај, аквизиције кабловских оператера или сопствена продукција – биле су неопходне коцкице мозаика како бисмо постали лидер у пружању свих услуга. Сада је већ јасно, не само да смо сада убедљиви лидери у Србији него ту лидерску позицију нећемо изгубити ни у следећих 10 година, свидело се то некоме или не.

Да ли сте откупили права на пренос утакмица енглеске Премијер лиге?

Да, од августа ће сви наши корисници моћи да уживају у утакмицама Премијер лиге. Тиме смо испунили вишегодишњи захтев наших корисника да сав квалитетан фудбалски садржај буде на једном месту. Преносићемо све утакмице ове најпопуларније лиге, а спремамо и разна изненађења, како би праћење ових утакмица учинили што атрактивнијим. Такође, желим да обрадујем кориснике да ће и све утакмице квалификација за Европско првенство у фудбалу од сада моћи да гледају на нашој Арени.

Коментари16
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Marija
Kakva komedija..
Дипломирани политиколог
Да послујете онако како послују телефонски оператери по развијеним земљама по свету, а да притом имамо делић правосуђа какав имају те земље, на вашим вратима би одавно стајао катанац, првенствено због монопола на тржишту, па онда због осталих ствари. Да немате монопол на тржишту и константно упумпавање помоћи из државне касе, конкуренција би вас појела одавно с обзиром на однос цена и услуга.
Biće tu, dok kažeš metro (i ostale bajke)
Mislim da će englezi da ukinu prenose Premier lige Telekomu, zbog sankcija Rusiji i malorusima. Novac će bit kod njih, "na sigurnom".
dr
У овакве фирме по Америци и Европи полиција затвара по хитном поступку, а сви руковидиоци на предузеће бивају у апсани на дуже време.
VesaD
.hodaju bosi po trnje i viču da je lepo..

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.