Контрола агенција и сигурност путника са јединственим кодом
Један од највећих баласта туристичких агенција у нас, било да су организатори путовања или суб агенти је, слажу се стручњаци, до сада била траспарентност пословања и несигурност путника–„купаца аранжмана”. Многи власници агенција са којима смо разговарали мисле да је неповерење потпуно неоправдано, јер је, због неколико несавесних, читава бранша доспела на стуб срама, иако, читав живот, раде овај посао поштено и транспарентно.
Чини се да је недоумицама дошао крај, каже за „Политика онлајн” Александар Сеничићи директор Националне асоцијације туристичких агенција– Јута. Тврди да се ни једна бранша, узевши у обзир пословање у само последњих пет– шест година, није суочила са већим изазовима од туризма и туристичке привреде. Не само због девастираног– разореног система путовања и немогућности рада у време епидемије ковида–19. Већ, и због још тежег ефекта трогодишње паузе у раду, пропадања низа хотелијера на светским холидеј дестинацијама, епидемије и забрана, које су „дошле главе” и гигантима овог пословања, као што је британски Томас и Кук.
Милиони евра необављених а плаћених путовања, превоза и комплетних аранжмана резултовали су огромним дуговима према путницима. Баласт заменских путовања и потраживања с правом незадовољних клијената имали су епилог у пропадању многих познатих организатора путовања и код нас. Некако су, у протеклих пар година, дугови измирени, али брука, сви искусни из бранше се слажу– неоправдана, је остала. Зато се труде да се у будуће заштите од непредвиђених дешавања. Најпре транспарентношћу рада и подизањем нивоа сигурности за све будуће и садашње кориснике услуга туристичких агенција.
Наиме, Министарство туризма и омладине је по угледу на модел „е– туристе”, где су уведени у један информацинони систем сви релевантни хотелијери и угоститељи, управо то направило и за туристичке агенције. У оквиру целокупног система „е– туристе” се уводи посебан централни информациони систем који ће бити обавезан за пословање туристичких агенција.
– Све туристичке агенције без обзира да ли су организатори путовања или посредници морају пословање да спроводе кроз централни информациони систем– рекао нам је Сеничић.
Велики значај за путнике
–Најважније је да ће се комплетна продаја почев од уговора о путовању, програма, фискалних рачуна, одвијати кроз систем и да ће се једино тако добијати гаранција путовања. Врло је важно рећи да та гаранција путовања, која се добије кроз овај систем има један јединствени број–код. По том броју ће бити направљена и гаранција путовања да би путници били до краја извршеног аранжаман сигурни. Биће направљен посебан део на сајту Министарства омладине и туризма, где ће путници моћи, кад укуцају број са уговора, да на порталу и провере да ли су заиста уведени у систем гаранције путовања. И то је двострука контрола– каже овај стручњак.
Дакле потпуно је јасно да је држава повукла прави потез, слажу се стручњаци из туристичке бранше. Са једне стране имамо контролу туристичких агенција, њиховог промета и начина рада, а са друге, путници који добију гаранцију путовања, моћи ће да буду сигурни да у случају непредвиђених околности, пропадања агенције или слично, моћи да наплате средства. –Сада је уведена дупла контрола, и то је најбољи начин, јер путници стално питају како да буду сигурни, да ће моћи да се наплате у случају да се нешто непредвиђено деси– јасан је Сеничић.
–Њихова сазнања о томе треба да се прошире и да буду свесни, када потпишу било где, да ли код субагента (посредика) или код организатора путовања морају да добију комплетну документацију укључујући и гаранцију путовања са једниственим бројем по коме могу да провере да ли се налазе у систему. Ако се налазе у систему, онда се подразумева да је комплетна продаја аранжмана, тј промет који су они остварили уведен у центрачлни информациони систем и да не може бити проблема око наплате потраживања путника у случају пропадања туристичке агенције организатора путовања –рекао је Сеничић
Има ли отпора агенција
–Има много проблема, првенствено, централни информациони систем је направљен тако да су туристичке агенције укључене од почетка, један део по одабиру министарства. Међутим сам тај модул није усаглашен са свим актуелним пословањем. Сад се ради на изменама оних тачака примећеним од стране туристичких агенција које нису у складу са редовним пословањем. Јер имамо јако специфична путовања као што су: за унапред познатог клијента (корпоративна путовања), индивидуалан путовања, имамо ђачка путовања која су врло специфична.
Кад је реч о путовањима у летњој сезони, ту је све углавном уређено и не постоји, барем не званично, неки велики отпор туристичких агенција. Постоји отпор о аспектима пословања који нису уређени у складу са актуелним начином рада. Закон о туризму је рецимо застарео, када је реч о онлајн плаћањима, онлајн путовањима. Почетком следеће године се иде у измене закона о туризму и то ће се вероватно применити кроз нови закон– рекао је на крају директор Јуте Александар Сеничић.
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.