Čokolada za mozak nagrada

26. 02. 2010. 22:00

Душу слади, срцу годи

Može li jedenje čokolade da poveća izglede da vas ne zadesi moždana kap?

Najnoviji nalazi odgovaraju potvrdno na postavljeno pitanje: od 1.169 učesnika koji su pojeli samo 50 grama sedmično, čak za 46 posto je ustanovljeno da je manja verovatnoća da će umreti od pretrpljenih posledica, u poređenju sa onima što je nisu ni okusili! Drugo istraživanje koje je obuhvatilo 44.489 ispitanika potkrepilo je, pak, da je za 22 odsto opala verovatnoća umiranja posle preživljenog nervnog udara kod lečenih, ukoliko su svake sedmice sebe častili ovim slatkišem.

Podrobni nalazi biće objavljeni u aprilu na godišnjem skupu Američke akademije za neurologiju.

Naučnici su i dalje veoma oprezni preporučujući dodatne provere, jer pretpostavljaju da, verovatno, i drugi činioci doprinose boljitku, na šta upućuju podaci iz jednog nanovo razmotrenog izučavanja.

Sporije zgrušavanje

U svakom slučaju, najsvežiji dokazi upotpunjuju sve duži spisak mogućih preimućstava, uključujući smanjivanje opasnosti obolevanja od kardiovaskularnih bolesti. Ali to nije opravdanje za neumereno naslađivanje čokoladom.

I nekolika prethodna istraživanja su na sličan način dovela u vezu zdravstvena poboljšanja i uživanje u poslastici:

o Pre dve godine obznanjeno je da je svakodnevno unošenje oko 6,7 grama crne čokolade u telo snižavalo iznos proteina koji je povezan s krvnim zapaljenjima.

o Skorašnje studijesu otkrile da su se krvne pločice sporije zgrušavale kod pojedinaca koji vole čokoladu. Poznato je da se ugrušci nagomilavaju u krvnim žilama, što naposletku dovodi do srčanog udara. Istovremeno čokolada snižava krvni pritisak i sprečava stvaranje naslaga u arterijama i pospešuje strujanje krvi.

o Ako vam ni najprostije računske radnje ne idu od ruke, a kamoli veoma zahtevna izračunavanja, najbolje je da popijate topli napitak od kakaoa koji je, inače, izobilan u čokoladi. Jedinjenja zvana flavonoidi ubrzavaju strujanje ka mozgu.

o I na kraju, maločas pominjani hemijski sastojci umanjuju ćelijska oštećenja koja – ako niste znali – podstiču rast tumora. Čokolada, prema tome, ima i antikancerogeno dejstvo.

Manje uzrujavanja

Naučnici, međutim, podsećaju da poboljšanja u svim nabrojanim primerima nisu bogzna kakva, iako nisu zanemarljiva. Ali pojedinim ljudima može i te kako da pomogne.

Naravno, nemaju sve čokolade podjednako lekovit učinak: sve zavisi od količine flavonoida. Dotična jedinjenja, nađena u semenkama biljke kakaovac (od kojeg se i čokolada spravlja), ispoljavaju antioksidantno svojstvo štiteći ćelije od svakojakih spoljašnjih i unutrašnjih oštećenja – otrova ili zaostataka bioloških procesa u organizmu.

Odranije je poznato da flavonoidi gode srcu, ali iz većine slatkiša su odstranjeni zbog toga što gorče. Ima ih, uglavnom, u crnoj čokoladi. Zdravstveni stručnjaci najradije preporučuju napitke od kakaoa u prahu koji je, kada ga probate, gorkog ukusa. I to iz dva razloga: prvi, sadrži veoma malo kalorija i, drugi, prepun je flavonoida.

Na samom kraju priče moramo da upozorimo da ne preterujete, zato što proizvođači u čokoladu stavljaju poprilično šećera i masti. I povrh svega: ukoliko je jedete (ili pijete) u velikim količinama, smanjujete unos voća i povrća u svojoj ishrani koji, isto tako, igraju važnu ulogu u očuvanju zdravlja i sprečavanju bolesti! Uostalom, flavonoide možete, koliko je potrebno, uneti s južnim voćem, crnim lukom, zelenim čajem i crvenim vinom.

Na izmaku prethodne godine obelodanjeno je da je kod pojedinaca koji su za sebe rekli da su veoma napeti posle svakodnevnog jedenja čokolade u trajanju od dve sedmice snižen iznos hormona za uzrujavanje. Čak je izračunato: 40 grama dnevno crne ili 44 grama bele. Kada su lekari uzeli uzorke mokraće i krvne plazme izmerili su da se smanjila količina hormona kortizola i kateholamina. Merenja su obavljena na početku, u sredini i na kraju ispitivanja.

Nažalost, obuhvaćeno je samo 30 ispitanika, tako da se već preporučuju buduće provere sa znatno više dobrovoljaca.

Stanko Stojiljković