Energetska pića biće zabranjena za mlađe od 16 godina
(Freepik)
Vlada Engleske planira novi zakon kojim bi se osobama mlađim od 16 godina zabranila kupovina energetskih pića kao što su „Red Bull”, „Monster” i „Prime” u prodavnicama, restoranima, kafićima, automatima i preko interneta.
Procene pokazuju da čak svako treće dete u Velikoj Britaniji svake nedelje konzumira ove napitke pune kofeina i taurina, iako je većina velikih trgovinskih lanaca već uvela dobrovoljnu zabranu.
Ministar zdravlja Ves Striting izjavio je za BBC da su roditelji, nastavnici i sama deca pozvali vladu da reaguje: „Vidimo uticaj na zdravlje, koncentraciju i učenje, i zato delujemo.”
Previše kofeina može da izazove ubrzan rad srca, poremećaje ritma, pa čak i napade. Iako su smrtni slučajevi retki, ipak su zabeleženi u svetu. Ova pića, zbog sadržaja šećera, dodatno štete zubima i povećavaju rizik od gojaznosti, upozoravaju dijetetičari.
Energetska pića nisu za decu
Dodatni alarm stigao je iz naučnih krugova. Najnovija britanska studija Univerziteta u Njukaslu i Tisajdu pokazala je da deca koja konzumiraju energetska pića imaju povećan rizik od poremećaja mentalnog zdravlja, uključujući ADHD, depresiju, anksioznost i čak suicidalne misli. U istraživanju, objavljenom u časopisu Public Health, analizirani su podaci iz 57 studija koje su obuhvatile 1,2 miliona dece i mladih iz 21 zemlje. Naučnici su naglasili da energetska pića negativno utiču na dečije mozgove i mogu ostaviti ozbiljne posledice.
„Naši nalazi pokazuju da ova pića nemaju mesto u ishrani dece”, istakla je profesor Amelia Lejk sa Univerziteta Tisajd.
Na osnovu toga, istraživači i zdravstvene organizacije u Britaniji ponovo su pozvale vladu da uvede potpunu zabranu prodaje ovih proizvoda deci mlađoj od 16 godina.
Konsultacije o zabrani trajaće 12 nedelja, a prikupljaće se mišljenja stručnjaka, javnosti, trgovaca i proizvođača. Zvaničan datum još nije određen, ali ministar Striting tvrdi da će zabrana stupiti na snagu „mnogo pre kraja ovog parlamentarnog mandata”.
Upozorenje Džejmija Olivera
Mnogi smatraju da su proizvođači vešto usmerili marketing na mlade – kroz influensere, razigranu ambalažu i privlačne ukuse.
„Nije čudo što su energetska pića postala neka vrsta valute na školskom igralištu”, rekla je osamnaestogodišnja Karera iz omladinske grupe „Bite Back”.
Poznati kuvar Džejmi Oliver već godinama upozorava na opasnosti:
„Govorimo o tri do četiri espresa u jednoj limenci, uz ogromne količine šećera. To je prava noćna mora.”
Stručnjaci podsećaju da deca imaju manju telesnu masu i još uvek razvijene mozgove, što ih čini osetljivijima na kofein. Za odrasle se smatra da je do 400 mg kofeina dnevno bezbedno, dok je za mlade mnogo manja količina dovoljna da izazove posledice.
Prethodna konzervativna vlada imala je slične planove, ali ih je 2022. godine povukla, ocenivši da je reč o „ličnom izboru”. Novi kabinet smatra da za decu važe druga pravila.
Stručnjaci iz Udruženja pedijatara i univerziteta u Velikoj Britaniji pozdravili su meru, naglašavajući da energetska pića „nemaju mesto” u ishrani dece.
S druge strane, iz Britanskog udruženja proizvođača bezalkoholnih pića poručuju da su kompanije već same uvele ograničenja i da svaka nova regulativa mora počivati na ozbiljnim i sveobuhvatnim istraživanjima.
Zabrana se razmatra i u Severnoj Irskoj, Škotskoj i Velsu.